"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrottspedagogik baskurs II, 15 hp

Engelskt namn: Sport Education, Basic Course II

Denna kursplan gäller: 2018-03-05 och tillsvidare

Kurskod: 2IP005

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-05-24

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl.a. olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Moment: Idrottspedagogisk forskning I, 7,5 hp
(Educational Research in Sport I)

Under momentet behandlas vetenskapsfilosofiska traditioner och begrepp samt forskningsprocessens olika steg. Vidare belyses olika datainsamlingsmetoder, där tonvikt läggs vid kvantitativa metoder. Grundläggande kvantitativa tekniker för beskrivning och analys av data behandlas, bland annat med hjälp av datorbaserade tillämpningsövningar.

Moment: Utbildningsplanering, 7,5 hp
(Educational Planning)

Under momentet behandlas utbildningsplaneringens process med dess ingående delar med särskilt fokus på behovsanalys. Möjligheter och begränsningar med utbildning som förändringsåtgärd behandlas och momentet utgår ifrån för idrottspedagogiska området relevanta perspektiv som exempelvis genus och mångfald. Under momentet ingår litteratursökning.

Förväntade studieresultat

Moment: Idrottspedagogisk forskning I, 7,5 hp
(Educational Research in Sport I)

Efter avslutat moment skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för forskningsprocessens olika delar och hur de förhåller sig till varandra
  • redogöra för olika grundläggande former av kunskap och kunskapsbildning inom det idrottspedagogiska området
  • redogöra för olika datainsamlingsmetoder inom det idrottspedagogiska området
  • förklara hur olika vetenskapsfilosofiska traditioner präglar både vad man forskar om och hur forskning inom idrottspedagogik bedrivs

Färdighet och förmåga

  • tillämpa och analysera grundläggande kvantitativa metoder för insamling, beskrivning och analys av data

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera olika former av datainsamlingsmetoder inom det idrottspedagogiska området
  • göra kritiska bedömningar och urskilja, formulera och lösa vetenskapsteoretiska och metodiska problem

Moment: Utbildningsplanering, 7,5 hp
(Educational Planning)

Efter avslutat moment skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva utbildningsplaneringsprocessen och dess ingående delar
  • visa kunskap om betydelsen av utbildningsinsatser som del i organisationsutveckling och förändringsarbete

Färdighet och förmåga

  • identifiera och beskriva relevanta utbildningsbehov inom idrottspedagogisk verksamhet
  • självständigt upprätta vetenskapligt förankrade planer för utbildning och utvärdering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och redogöra för eget lärande i relation till utbildningens innehåll och form

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat på kurser på grundnivå i Idrottspedagogik, 22,5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, datalaborationer samt handledning.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Moment: Idrottspedagogisk forskning I, 7,5 hp
(Educational Research in Sport I)

  • Individuell skriftlig uppgift: kvantitativ statistik (bedöms som U eller G)
  • Skriftlig gruppuppgift: kvantitativ enkät (bedöms som U eller G)
  • Individuell skriftlig uppgift: salstentamen som omfattar vetenskapsfilosofi, forskningsprocessens olika steg och datainsamlingsmetoder (bedöms som U, G eller VG)

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande uppgifter är godkända. För betyget Väl godkänd på momentet krävs dessutom betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen som bedöms i en tregradig betygskala.

Moment: Utbildningsplanering, 7,5 hp
(Educational Planning)

  • Gruppuppgift: muntlig redovisning av utbildningsplaneringens process (bedöms som U eller G)
  • Gruppuppgift: muntlig redovisning av utbildningsplaner (bedöms som U eller G)
  • Individuell skriftlig uppgift: reflektion över det egna lärandet i relation till utbildningens form och innehåll (bedöms som U eller G)
  • Individuell skriftlig uppgift: utbildningsplan (bedöms som U, G eller VG)

För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationsuppgiften som bedöms i en tregradig betygsskala.

För att bli godkänd på kursen Idrottspedagogik baskurs II 15 hp krävs att studenten har erhållit betyget Godkänd på bägge delmomenten inom kursen. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom att studenten har erhållit betyget Väl godkänd på ett av delmomenten inom kursen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 10

Moment: Idrottspedagogisk forskning I, 7,5 hp

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ejlertsson Göran
Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 163 s. :
ISBN: 9789144101637
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson A.
Är det alltid rätt person som vinner? : bedömningarnas reliabilitet och validitet inom bedömningssporterna acroski och rytmisk gymnastik
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2001 : 70, 91, 74 s. :
ISBN: 91-7305-110-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
ISBN: 9789147098804
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Del II och IV)

Statistikens grunder
Stukát Staffan, Norlin Viveka
Lund : Studentlitteratur : 1993 : 90 s. :
ISBN: 91-44-37321-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment: Utbildningsplanering, 7,5 hp

Dahlgren Ethel
Fyra bilder : fyra utbildningsmiljöer
Umeå : Undervisningscentret : 1995 : 12 s. :
Obligatorisk

Training in organizations : needs assessment, development, and evaluation
Goldstein Irwin L., Ford J. Kevin
4. ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth : cop. 2002 : xxii, 410 s. :
ISBN: 0-534-34554-9 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ger utbildning på förbundsnivå resultat på föreningsnivå? : en studie av Svenska innebandyförbundets satsning på föreningsutveckling
Johansson Annika, Karp Staffan
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : 2012 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-47614
ISBN: 978-91-7459-266-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.