Engelskt namn: Educational Research in Sport II
Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-20 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-06 och 2015-07-19
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-07 och 2014-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2013-01-06
Kursplan för kurser med start mellan 2009-01-19 och 2011-01-16
Kurskod: 2IP004
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-11-01
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
I kursen behandlas vetenskaplig kunskapsbildning inom idrottspedagogikens problemområde, forskningens samhällsrelevans och etiska ställningstaganden. I kursen ingår fördjupade studier i planering, genomförande och rapportering av kvalitativa och kvantitativa undersökningar.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Godkänt resultat på kurser på grundnivå i Idrottspedagogik, 60 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, datalaborationer samt handledning.
Studenten examineras skriftligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle inom två månader. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Praktikinslagen examineras integrerade med examinationen i övrigt på den aktuella kursen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Examinationsuppgifter:
Gruppuppgift: Kvantitativ examinationsuppgift som omfattar en skriftlig enkätrapport (bedöms som U eller G)
Gruppuppgift: Kvalitativ examinationsuppgift som omfattar en skriftlig intervjurapport (bedöms som U eller G)
Individuell skriftlig vetenskapsteoretisk uppgift (bedöms som U, G eller VG)
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationsuppgiften som bedöms i tregradig betygskala.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods for sports studies
Gratton Chris, Jones Ian
2nd ed. : London : Routledge : 2010 : xvi, 304 p. :
ISBN: 0-415-49393-5 (pbk.) : ¹29.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Henriksson Widar
Statistik : icke-parametriska metoder
Umeå : Enheten för pedagogiska mätningar : 1997 : 157 s. :
Obligatorisk
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
ISBN: 9789147098804
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk
Åsberg Rodney
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
Obligatorisk
Avhandlingar/artiklar som belyser teorier och metoder i idrottspedagogisk forskning.