"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrottspedagogisk forskning II, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-14

Engelskt namn: Educational Research in Sport II

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare

Kurskod: 2IP004

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-11-01

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas vetenskaplig kunskapsbildning inom idrottspedagogikens problemområde, forskningens samhällsrelevans och etiska ställningstaganden. I kursen ingår fördjupade studier i planering, genomförande och rapportering av kvalitativa och kvantitativa undersökningar.
 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap och förståelse för det idrottspedagogiska forskningsfältet vilket omfattar kunskap om områdets vetenskapliga grund och kunskap om tillämpliga metoder inom området
  • kunna värdera och kritiskt granska olika forskningsansatser och förstå konsekvenserna av dessa

Färdighet och förmåga

  • förmåga att samla in, kritiskt bedöma och analysera kvalitativ och kvantitativ data
  • visa förmåga att muntligen och skriftligen kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom idrottspedagogisk forskning
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt producera och kommunicera idrottspedagogisk forskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa grundläggande förmåga att göra bedömningar av relevanta idrottspedagogiska forskningsfrågor med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig idrottspedagogisk forskning
  • göra självständiga kritiska bedömningar och självständigt urskilja, formulera och lösa metodiska problem

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat på kurser på grundnivå i Idrottspedagogik, 60 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, datalaborationer samt handledning.

Examination

Studenten examineras skriftligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle inom två månader. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Praktikinslagen examineras integrerade med examinationen i övrigt på den aktuella kursen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Examinationsuppgifter:
Gruppuppgift: Kvantitativ examinationsuppgift som omfattar en skriftlig enkätrapport (bedöms som U eller G)
Gruppuppgift: Kvalitativ examinationsuppgift som omfattar en skriftlig intervjurapport (bedöms som U eller G)
Individuell skriftlig vetenskapsteoretisk uppgift (bedöms som U, G eller VG)

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationsuppgiften som bedöms i tregradig betygskala.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 48

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Research methods for sports studies
Gratton Chris, Jones Ian
2nd ed. : London : Routledge : 2010 : xvi, 304 p. :
ISBN: 0-415-49393-5 (pbk.) : ¹29.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Henriksson Widar
Statistik : icke-parametriska metoder
Umeå : Enheten för pedagogiska mätningar : 1997 : 157 s. :
Obligatorisk

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
ISBN: 9789147098804
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet : 2002 :
http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Obligatorisk

Åsberg Rodney
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
Obligatorisk

Avhandlingar/artiklar som belyser teorier och metoder i idrottspedagogisk forskning.