Engelskt namn: Sport Education, Basic Course I
Denna kursplan gäller: 2015-07-13 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-07-13
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-06 och 2015-07-12
Kursplan för kurser med start mellan 2015-06-29 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-04 och 2015-06-28
Kursplan för kurser med start mellan 2013-05-20 och 2013-11-03
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2013-05-19
Kurskod: 2IP003
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2008-09-15
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-26
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen är en introduktion i idrottspedagogiska studier och innehåller både teoretiska avsnitt och inslag där teori tillämpas och kritiskt granskas i den idrottspedagogiska praktiken. Under kursen behandlas och problematiseras innehållet ur ett köns-, etnicitets-, klass- och internationellt perspektiv. Vidare behandlas olika vetenskapliga perspektiv och datainsamlingsmetoder.
Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv 7,5 hp
(Sport and Health in Society)
Momentet behandlar och problematiserar idrottsutövning bland olika grupper i samhället med avseende på kön, social bakgrund, ålder och etnicitet. Vilken samhällelig funktion idrotten har haft vid olika tidsperioder och vad som påverkat utformningen av idrottsliga aktiviteter/kroppsutövningsformer behandlas ur ett historiskt perspektiv. Relationen mellan idrott och hälsa ur olika hälsoperspektiv behandlas. Dessutom ingår att söka, granska och värdera information i bibliotek och databaser.
Moment: Idrott, ledarskap och lärande 7,5 hp
(Sport, Leadership and Learning)
I momentet behandlas och bearbetas samspelet mellan ledare, individ och grupp inom idrottsliga praktiker. Vidare behandlas och problematiseras begreppen coachingfilosofi och ledarstil kopplat till lärande, ledarskap och genus. Det egna lärandet i relation till momentets innehåll synliggörs. Under momentet behandlas observation som vetenskaplig metod.
Moment: Idrott, fostran och socialisation 7,5 hp
(Sport, Upbringing and Socialization)
I momentet behandlas fostran och socialisation ur ett individuellt, mellanmänskligt och samhälleligt perspektiv. Särskilt uppmärksammas fostran inom barnidrotten i relation till dess villkor och utformning. Vidare problematiseras ungas identitetsskapande i ett postmodernt samhälle i relation till skilda idrottskulturella fenomen. I momentet problematiseras genus som en social och kulturell konstruktion varvid feministiska teorier behandlas i relation till idrottens område. Vidare behandlas intervju som vetenskaplig metod.
Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp
(Sport and Health in Society)
Efter avslutat moment skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• beskriva vad som kännetecknar idrottsutövning i olika samhällsgrupper avseende kön, social bakgrund, ålder, etnicitet och funktionshinder
• redogöra för och förstå hur olika gruppers idrottsutövning relaterar till historiska och samhälleliga faktorer
Färdighet och förmåga
• klassificera historiska och nutida former av idrottsutövning utifrån dess olika betydelser, funktioner och syften
• analysera och diskutera nutida idrottsliga praktiker utifrån historiska och samhälleliga faktorer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera över hur idrottsutövning kan förstås med hjälp av teorier om kropp, genus, kultur, värderingar och sociala relationer
• diskutera relationen mellan idrott och hälsa samt förhålla sig till olika teoretiska perspektiv på begreppet hälsa
• söka, granska och värdera information i bibliotek och databaser
Moment: Idrott, ledarskap och lärande, 7,5 hp
(Sport, Leadership and Learning)
Efter avslutat moment skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för teorier om ledarskap, undervisning och lärande
• redogöra för observation som vetenskaplig metod
Färdighet och förmåga
• tillämpa teorier om ledarskap, undervisning och lärande i idrottsliga praktiker
• analysera samspelet mellan ledare, individ och grupp inom idrottsliga praktiker
• genomföra observationer av idrottsliga praktiker
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• reflektera över det egna lärandet i relation till momentets innehåll och form
Moment: Idrott, fostran och socialisation, 7,5 hp
(Sport, Upbringing and Socialization)
Efter avslutat moment skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för teorier om fostran och socialisation i relation till idrottsutövning
• redogöra för några feministiska teorier samt för ungas identitetsskapande i det postmoderna samhället
• visa kunskap om intervju som vetenskaplig metod
Färdighet och förmåga
• tillämpa teorier om fostran och socialisation för att analysera skilda idrottspraktiker
• analysera barn- och ungdomsidrott mot bakgrund av aktuella styrdokument
• diskutera idrottsutövning utifrån ett feministiskt perspektiv
• systematiskt samla in, bearbeta och sammanställa data genom intervju som vetenskaplig metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera fostran inom barnidrott och problematisera olika situationer utifrån ett barnrättsperspektiv
• inta ett kritiskt och förtroendefullt förhållningssätt i arbete med fostran och socialisation inom idrott
• kritiskt granska forskningsresultat baserat på intervjuer och kvalitativa frågeställningar
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras skriftligt, muntligt och praktiskt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Moment: Idrott och hälsa i ett samhällsperspektiv 7,5 hp
(Sport and Health in Society)
• Gruppuppgift: ”Kroppsutövning i ett hälsoperspektiv”. Bedöms som U eller G
• Individuell skriftlig tentamen. Bedöms som U, G eller VG
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänt på examinationsuppgifter som bedöms i tregradig betygsskala.
Moment: Idrott, ledarskap och lärande, 7,5 hp
(Sport, Leadership and Learning)
• Gruppuppgift. Observationsuppgift med fokus på observationsmetodik, feedback och ledarskap. Bedöms som U eller G
• Individuell uppgift. Skriftlig uppgift om lärande. Bedöms som U, G eller VG
• Individuell uppgift. Muntligt seminarium om genus och ledarskap. Bedöms som U eller G
• Gruppuppgift. Portfoliouppgift. Bedöms som U eller G
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänt på examinationsuppgifter som bedöms i tregradig betygsskala.
Moment: Idrott, fostran och socialisation 7,5 hp
(Sport, Upbringing and Socialization)
• Gruppuppgift. Litteraturseminarium ”Socialisation i ett sen- eller postmodernt samhälle”. Bedöms som U eller G
• Gruppuppgift med individuell del. Litteraturseminarium: ”Idrott och genus ur ett feministiskt perspektiv”. Bedöms som U eller G
• Praktisk övning i grupp: ”Barns rörelseutveckling”. Bedöms som U eller G
• Gruppuppgift: ”Studie av barnidrott genom intervju som vetenskaplig metod”. Bedöms som U eller G
• Individuell skriftlig tentamen. Bedöms som U, G eller VG
För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänt på examinationsuppgifter som bedöms i tregradig betygsskala.
För att bli godkänd på kursen Idrottspedagogik baskurs 1, 22.5 hp, krävs att studenten har erhållit betyget godkänd på samtliga tre delmoment inom kursen. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom att studenten har erhållit betyget Väl godkänd på minst två av kursens delmoment.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7656-667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coakley Jay J.
Sports in society : issues and controversies
10. ed. : New York : McGraw-Hill : 2009 : xv, 688 p. :
ISBN: 978-0-07-337654-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fahlén Josef
Sport clubs in Sweden
Ingår i:
Sport clubs in Europe
Berlin : Springer : 2015. : X, 435 p. :
Obligatorisk
Sport Policy in Sweden
Fahlén Josef, Stenling Cecilia
International Journal of Sport policy and Politics : 2015 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19406940.2015.1063530
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1080/19406940.2015.1063530
Lindroth Jan
Idrott under 5000 år
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2011 : 286 s. :
ISBN: 978-91-86323-19-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Medin Jennie, Alexanderson Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
ISBN: 91-44-01598-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Ulf
Drömmen om den hälsosamma medborgaren : folkuppfostran och hälsoupplysning i folkhemmet
Stockholm : Carlsson : cop. 1999 : 178 s. :
ISBN: 91-7203-854-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul
2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. :
ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En katt bland hermeliner : en forskningsöversikt om kvinnor och ledarskap
Cederberg Ingela, Olofsson Eva
Stockholm : Sveriges riksidrottsförb. : 1996 : 116 s. :
ISBN: 91-88940-02-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Questioning the Notion of Feminine Leadership: a critical perspective on the gender labeling of leadership
Due Billing Yvonne, Alvesson Mats
Gender, Work and Organization (2000), 7(3), pp. 144-157. :
Obligatorisk
Fahlström Per-Göran
Ledarskap - en introduktion
I Broberg, I. m fl. (red.) Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. : 2004 :
Obligatorisk
Ledarskap - individen
Hassmén Peter, Hassmén Nathalie
I Broberg, I. m fl. (red.) Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. : 2004 :
Obligatorisk
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap - individen i gruppen
Johnson Urban, Gunnarsson Martin, Petersson Jerry
I Broberg, I. m fl. (red.) Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. : 2004 :
Obligatorisk
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zell Stefan
Feedback och kommunikation mellan tränare och aktiva
SVEBI:s årsbok, s. 171-187. : 2003 :
Obligatorisk
David Paulo.
Human rights in youth sport
London : Routledge : 2004. : 338 s. :
ISBN: 0-415-30558-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 1-9)
Brackenridge Celia
Child welfare in football : an exploration of children's welfare in the modern game
London ; New York : Routledge : 2007. : 251 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0617/2006021783.html
ISBN: 0-415-37232-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 2, 5, 6, 9, 15)
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coakley Jay J.
Sports in society : issues and controversies
10. ed. : New York : McGraw-Hill : 2009 : xv, 688 p. :
ISBN: 978-0-07-337654-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eliasson Inger
Gendered socialization among girls and boys in childrens football teams in Sweden
Soccer & Society, 12(6), pp. 820-833. : 2011 :
Obligatorisk
Eliasson Inger
I skilda idrottsvärldar : barn, ledare och föräldrar i flick- och pojkfotboll
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7264-787-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Barn, föräldrar och idrott : en intervjustudie om fostran inom fotboll och golf
Umeå : Univ. : cop. 2000 : [14], 299, [5] s. :
ISBN: 91-7191-812-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moqvist Ingeborg
Anteckningar om fostran
Umeå : Pedagogiska inst. : 1989 : 31 bl. :
Obligatorisk
För barnets bästa : en antologi om idrott ur ett barnrättsperspektiv
Norberg Johan R., Pihlblad Johan
Stockholm : Centrum för idrottsforskning : 2011 : 154 s. :
ISBN: 978-91-979562-1-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norgaard Britta
Thomas Ziehe avtraditionalisering och subjektivitet
I Sören Gytz Olesen & Peter Möller Pedersen (red.), Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv, Lund: Studentlitteratur, s. 199-220 : 2004 :
Obligatorisk
Gender and sport : a reader
Scraton Sheila, Flintoff Anne
London : Routledge : 2002 : xvi, 311 s. :
ISBN: 0-415-25952-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Part I, 6-46)
Ziehe Thomas
Inför avmystifieringen av världen. Ungdom och kulturell modernisering
I Löfgren, Mikael & Molander, Anders (red.). Postmoderna tider. Stockholm: Nordstedt. : 1986 :
Obligatorisk
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7656-667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrottens historia : från antika arenor till modern massrörelse
Blom K. Arne, Lindroth Jan, Månsson Lennart
Farsta : SISU idrottsböcker : 1995 : 342 s. :
ISBN: 91-87660-15-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coakley Jay J.
Sports in society : issues and controversies
10. ed. : New York : McGraw-Hill : 2009 : xv, 688 p. :
ISBN: 978-0-07-337654-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fahlén Josef
Från Ulf Sterner till Harry Harkimo : en analys av transformeringen av svensk ishockey 1967-2000
Ingår i:
Idrott, historia och samhälle
Linköping : Svenska idrottshistoriska föreningen : 1981- :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s. 100-120)
Fahlén Josef
Idrottens organisering
Blå boken, årsbok 2011, Stockholm: Sveriges centralförening för idrottens främjande, s. 76-89 : 2011 :
Obligatorisk
Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Medin Jennie, Alexanderson Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
ISBN: 91-44-01598-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Ulf
Drömmen om den hälsosamma medborgaren : folkuppfostran och hälsoupplysning i folkhemmet
Stockholm : Carlsson : cop. 1999 : 178 s. :
ISBN: 91-7203-854-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
If sport's the solution then what's the problem? The social significance of sport in the moral governing of good and healthy citizens in Sweden, 19221998
Österlind Malin, Wright Jan
Sport, Education and Society, 1-18, iFirst Article : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13573322.2012.726217
Obligatorisk
Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L, Potrac Paul
2. ed. : London : Routledge : 2009 : 216 s. :
ISBN: 978-0-415-44271-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En katt bland hermeliner : en forskningsöversikt om kvinnor och ledarskap
Cederberg Ingela, Olofsson Eva
Stockholm : Sveriges riksidrottsförb. : 1996 : 116 s. :
ISBN: 91-88940-02-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Questioning the Notion of Feminine Leadership: a critical perspective on the gender labeling of leadership
Due Billing Yvonne, Alvesson Mats
Gender, Work and Organization (2000), 7(3), pp. 144-157. :
Obligatorisk
Fahlström Per-Göran
Ledarskap - en introduktion
I Broberg, I. m fl. (red.) Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. : 2004 :
Obligatorisk
Ledarskap - individen
Hassmén Peter, Hassmén Nathalie
I Broberg, I. m fl. (red.) Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. : 2004 :
Obligatorisk
Imsen Gunn
Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-00271-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap - individen i gruppen
Johnson Urban, Gunnarsson Martin, Petersson Jerry
I Broberg, I. m fl. (red.) Perspektiv på sport management. Stockholm: SISU idrottsböcker. : 2004 :
Obligatorisk
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zell Stefan
Feedback och kommunikation mellan tränare och aktiva
SVEBI:s årsbok, s. 171-187. : 2003 :
Obligatorisk
David Paulo.
Human rights in youth sport
London : Routledge : 2004. : 338 s. :
ISBN: 0-415-30558-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 1-9)
Brackenridge Celia
Child welfare in football : an exploration of children's welfare in the modern game
London ; New York : Routledge : 2007. : 251 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0617/2006021783.html
ISBN: 0-415-37232-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 2, 5, 6, 9, 15)
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Coakley Jay J.
Sports in society : issues and controversies
10. ed. : New York : McGraw-Hill : 2009 : xv, 688 p. :
ISBN: 978-0-07-337654-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eliasson Inger
Gendered socialization among girls and boys in childrens football teams in Sweden
Soccer & Society, 12(6), pp. 820-833. : 2011 :
Obligatorisk
Eliasson Inger
I skilda idrottsvärldar : barn, ledare och föräldrar i flick- och pojkfotboll
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2009 : 199 s. :
ISBN: 978-91-7264-787-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karp Staffan
Barn, föräldrar och idrott : en intervjustudie om fostran inom fotboll och golf
Umeå : Univ. : cop. 2000 : [14], 299, [5] s. :
ISBN: 91-7191-812-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moqvist Ingeborg
Anteckningar om fostran
Umeå : Pedagogiska inst. : 1989 : 31 bl. :
Obligatorisk
För barnets bästa : en antologi om idrott ur ett barnrättsperspektiv
Norberg Johan R., Pihlblad Johan
Stockholm : Centrum för idrottsforskning : 2011 : 154 s. :
ISBN: 978-91-979562-1-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Norgaard Britta
Thomas Ziehe avtraditionalisering och subjektivitet
I Sören Gytz Olesen & Peter Möller Pedersen (red.), Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv, Lund: Studentlitteratur, s. 199-220 : 2004 :
Obligatorisk
Gender and sport : a reader
Scraton Sheila, Flintoff Anne
London : Routledge : 2002 : xvi, 311 s. :
ISBN: 0-415-25952-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Part I, 6-46)
Ziehe Thomas
Inför avmystifieringen av världen. Ungdom och kulturell modernisering
I Löfgren, Mikael & Molander, Anders (red.). Postmoderna tider. Stockholm: Nordstedt. : 1986 :
Obligatorisk