"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrottspedagogik och hälsopromotion, 15 hp

Engelskt namn: Sport Education and Health Promotion

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare

Kurskod: 2IP000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-11-01

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på hälsa och hälsopromotion varvid begreppsdefinitioner som hälsopromotion, livskvalitet, folkhälsa, hälsa och relationen dem emellan fokuseras. Förändringsarbete inom området hälsa och hälsopromotion behandlas. Hälsa och hälsopromotion behandlas i kursen ur ett köns-, historiskt-, etnicitets- och klassperspektiv. Organisering av hälsoarbete i Sverige fokuseras och studenten tränas i att tillämpa dessa förvärvade kunskaper i arbetsuppgifter aktuella i den kommande yrkesrollen inom exempelvis offentlig och ideell sektor. Träning i vetenskapliga metoder ingår såsom kategorisering och databassökning.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och förstå teorier om hälsa, livskvalitet och hälsopromotion samt deras relation till varandra och det idrottspedagogiska området
  • visa kunskap om samhällelig organisering för hälsopromotivt arbete som exempelvis kommuners, landstings och idrottsrörelsens

Färdighet och förmåga

  • söka, värdera och presentera forskning med relevans för områdena idrottspedagogik och hälsopromotion
  • använda kategorisering som databearbetningsmetod
  • ur ett idrottspedagogiskt perspektiv kunna upprätta planer för strategiska hälsopromotionsprojekt
  • argumentera för och motivera ståndpunkter på vetenskaplig grund, i såväl tal som skrift
  • samarbeta i grupp med fokus på samarbetsklimat, kommunikation samt tydlig planering av arbete och arbetsfördelning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över arbets- och förändringsmodeller inom området hälsopromotion
  • utifrån kursens innehåll reflektera över en möjlig yrkesroll ur både ett organisatoriskt och etiskt perspektiv

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat på kurser i Idrottspedagogik, 22,5 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Innehållet på kursen bearbetas i form av tre teman; organisation, projekt och idrottspedagogens yrkesroll.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker löpande under kursen och i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
 

  • Gruppuppgift: organisationsbeskrivning med verksamhetsanalys och kategorisering (bedöms som U, G)
  • Gruppuppgift: skriftlig, vetenskaplig plan för idrottspedagogiskt hälsopromotionsprojekt inklusive arbetsplan för det egna grupparbetet. (bedöms som U, G)
  • Individuell uppgift: skriftlig reflektion över det egna lärandet (bedöms som U, G)
  • Individuell uppgift: vetenskaplig rapport (bedöms som U, G, eller VG)

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på examinationsuppgiften som bedöms i tregradig betygsskala

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 48

Folkhälsa som tvärvetenskap : möten mellan ämnen
Andersson Ingemar, Ejlertsson Göran
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 384 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32836-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04009-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Brülde Bengt
Teorier om livskvalitet
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 191 s. :
ISBN: 91-44-03176-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att utvärdera välfärdsarbete
Eriksson Bengt G., Karlsson Per-Åke
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2008 : 235 s. :
ISBN: 978-91-7205-569-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Health promotion : planning and strategies
Green Jackie, Tones Keith
2. ed. : London : SAGE : 2010 : xvi, 576 s. :
ISBN: 978-1-84787-489-4 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Medin Jennie, Alexanderson Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 180 s. :
ISBN: 91-44-01598-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Merriam Sharan B.
Fallstudien som forskningsmetod
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 228 s. :
ISBN: 91-44-39071-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moore Sarah E.H.
Is the healthy body gendered? Toward a feminist critique of the new paradigm of health
Body & Society, 16(2), pp. 95-118 : 2010 :
Obligatorisk

Levnadsvanor : lägesrapport 2010
Östersund : Statens folkhälsoinstitut : 2010 : 72 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7257-746-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.fhi.se/PageFiles/10796/A2010-13-Levnadsvanor-lagesrapport-2010.pdf

Veenhoven Ruut
Quality-of-life in individualistic society. A comparison of 43 nations in the early 1990`s
Social indicators research, 48, pp. 157-186 : 1999 :
Obligatorisk