Engelskt namn: Design of Information Systems
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 2IN553
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Prefekten, 2024-12-09
Modul 1. Front-end webbutveckling, 7,5 hp.
Kursmodulen introducerar tekniker och designprinciper för att skapa tillgängliga och funktionella webblösningar. Med fokus på front-end utveckling introduceras relevanta principer och metoder för webbutveckling. Aktuella standarder för webbutveckling används för att åstadkomma struktur, form och dynamik. Modulen behandlar vidare implementation av externa webbtjänster i befintliga webblösningar för att bidra till användarupplevelsen.
Modul 2. Interaktionsdesign, 7,5 hp.
Kursmodulen introducerar begrepp och metoder för interaktionsdesign som kunskapsområde och profession. Modulen ger vidare en förståelse för designprocesser vid design av digitala applikationer, samt introducerar en rad tekniker som används för att synliggöra och utvärdera användarens förståelse, upplevelser och behov. Vidare fokuserar modulen på utveckling och utvärdering av prototyper med stöd av relevanta metoder.
Modul 3. Systemutveckling, 7,5 hp.
Kursmodulen behandlar systemutveckling med avseende på principer, metoder, tekniker och verktyg vid kravställning och modellering av IT-baserade lösningsförslag, samt problem och frågeställningar som kan förknippas med detta arbete. Modulen ger fördjupade kunskaper i modelleringstekniker och modelleringsspråk för visualisering och specificering av system och delsystem, liksom begrepp och modeller inom objektorienterad analys och design. Begreppet IT-arkitektur introduceras. Vidare behandlar modulen olika typer av systemutvecklingsmetodiker och deras relation till hållbar utveckling.
Modul 4. Systemintegration, 7,5 hp.
Kursmodulen vidareutvecklar förståelsen för begreppet IT-arkitektur och behandlar utmaningar inom systemintegration där flera delsystem sammanfogas. Modulen introducerar arbetsmetoder, tekniker och verktyg för effektiv integration och kvalitetssäkring, så som programmeringsmetodik, utvecklingsverktyg och testning. Vidare fokuserar modulen på mjukvaruarkitektur och design av robusta system och tar hänsyn till systemens hållbarhet, livslängd och underhållskostnad.
Modul 1. Front-end webbutveckling, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
1. Redogöra för principer och metoder för webbutveckling med fokus på front-end.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
2. Utveckla tillgängliga och funktionella webblösningar.
3. Utveckla webbaserade klienter som använder befintliga webbtjänster.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
4. Värdera val inom webbdesign i relation till användningssammanhang och aktuella standarder.
Modul 2. Interaktionsdesign, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
1. Redogöra för grundläggande begrepp, teorier och metoder inom interaktionsdesign.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
2. Utveckla och realisera prototyper med stöd av verktyg och metoder inom interaktionsdesign.
3. Kritiskt utvärdera prototyper med stöd av relevanta metoder.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
4. Värdera metoder för design och utvärdering i relation till givna förutsättningar.
Modul 3. Systemutveckling, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
1. Redogöra för principer och metoder inom systemutveckling.
2. Beskriva grundläggande IT-arkitektur.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
3. Tillämpa metoder, tekniker och verktyg för analys och design inom systemutveckling.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
4. Värdera olika modelleringsteknikers lämplighet för visualisering och specificering av systemdesign.
5. Värdera hur olika systemutvecklingsmetodiker påverkar förutsättningar för hållbar utveckling.
6. Kritiskt utvärdera ett designförslag utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsaspekter.
Modul 4. Systemintegration, 7,5 hp.
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
1. Redogöra för relationen mellan systemutveckling och systemintegration.
2. Redogöra för de roller som ingår i ett större systemutvecklings- och systemintegrationssammanhang.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
3. Tillämpa metoder, tekniker och verktyg för systemintegration.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad modul kunna:
4. Värdera olika principer för systemintegration utifrån både ett tekniskt och ett organisatoriskt perspektiv.
5. Kritiskt värdera hur systemarkitektur påverkar förutsättningar för hållbar utveckling.
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, samt handledning i samband med självstudier. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Vid behov introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning kan ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Undervisningen kan ges på engelska. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång till ett antal av institutionens datorsalar.
Modul 1. Front-end webbutveckling, 7,5 hp.
Examinationsformen som tillämpas är individuell inlämningsuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Modul 2. Interaktionsdesign, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift, gruppuppgift och seminarium. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Modul 3. Systemutveckling, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Modul 4. Systemintegration, 7,5 hp.
Examinationsformerna som tillämpas är individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift. Som betyg på modulen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmodul. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen.
Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänd på alla ingående moduler. För betyget väl godkänd på kursen erfordras att en modul bedömts som minst godkänd, samt att övriga tre ingående moduler har bedömts som väl godkända.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator eller rättande lärare handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Huynh Kiet
Front-End Web Development : Techniques and Trends
ISBN: 9781088216576
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Interaktionsdesign : bortom människa-dator-interaktion
Preece Jennifer, Rogers Yvonne, Sharp Helen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 691 s. :
ISBN: 9789144092072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Att arbeta med systemutveckling
Gustavsson Tomas, Görling Stefan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 272 sidor :
ISBN: 9789144125206
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Att arbeta med systemutveckling
Gustavsson Tomas, Görling Stefan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 272 sidor :
ISBN: 9789144125206
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strategic monoliths and microservices : driving innovation using purposeful architecture
Vernon Vaughn, Jaskuła Tomasz
Boston : Addison-Wesley : [2022] : xxxi, 313 pages :
ISBN: 9780137355464
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).