"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT, organisationsförändring och digitala miljöer, 15 hp

Engelskt namn: IT, Organizational Change and Digital Environments

Denna kursplan gäller: 2015-06-29 och tillsvidare

Kurskod: 2IN116

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Prefekten, 2015-06-12

Innehåll

Moment 1. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng
Information Technology and Organizational Change, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar konsekvenser i samband med förändringsarbete i organisationer som helt eller delvis bygger sin verksamhet på de möjligheter som informationsteknik (IT) erbjuder. Digitalisering har fundamentalt förändrat förutsättningarna för organisationer att bedriva sin verksamhet. Förändringar i informationsteknik fordrar en föränderlighet i organisationer, vilket innebär både utmaningar och möjligheter då man inte kan planera eller genomföra verksamhets-förändringar utan att överväga IT. Momentet introducerar teorier, perspektiv och modeller relaterade till organisationer och informationsteknik för att förstå och adressera informationsteknikens roll i förändringsprocesser i organisationer.

Moment 2. Att undersöka och utvärdera digitala miljöer, 7,5 högskolepoäng
Investigating and Evaluating Digital Environments, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar produktion av vetenskaplig kunskap inom informatikämnet. Utifrån några aktuella forskningsområden studeras kvalitativ, kvantitativ och experimentell ansats till vetenskapliga studier. Ansatsernas skillnader och likheter studeras med avseende på centrala delar i forskningsprocessen som exempelvis ämnesval, problemformulering, begreppsdefinitioner, kunskapsprodukt, val av datainsamlings- och analysmetoder samt redovisning av resultat. Under momentet behandlas även paradigmbegreppet och olika forskningsetiska frågor.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
1. Beskriva informationsteknikens betydelse för organisationer.
2.  Beskriva grundläggande problem kopplade till informationsteknikens roll i förändringsprocesser i organisationer.
3. Förklara informationsteknikens roll i förändringsprocesser i organisationer genom att tillämpa vetenskapliga teorier, perspektiv och modeller.
 
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
4. Självständigt tillgodogöra sig, presentera, diskutera och tillämpa vetenskapliga teorier, perspektiv och modeller inom kursmomentets ämnesområde.
 
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
5. Kritiskt värdera och diskutera olika vetenskapliga teorier, perspektiv och modeller relaterade till informationsteknikens roll i förändringsprocesser i organisationer.
6. Självständigt välja och argumentera för relevanta teorier, perspektiv och modeller i syfte att förklara och förstå IT-baserade förändringsprocesser i organisationer.

Moment 2. Att undersöka och utvärdera digitala miljöer, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1. Beskriva olika kunskapsprodukter som kan utgöra resultatet av en vetenskaplig studie.
2. Redogöra för val av forskningsansats i relation till mål, kunskapsbidrag och kunskapsprodukter.
3. Redogöra för olika vetenskapliga metoder för datainsamling och analys.
 
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4. Planera och utforma en vetenskaplig studie inom ämnet informatik.
5. Presentera eget arbete muntligt och skriftligt.
 
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
6. Visa förmåga att att reflektera över egna ställningstaganden i samband med forskningsdesign.
7. Identifiera situationer där behov av ytterligare kunskap finns, och där den egna kompetensen behöver utvecklas.
8. Uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, litteratur och kunskapskällor av olika slag.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker i form av individuella inlämningsuppgifter samt seminarier vilka inkluderar såväl skriftlig som muntlig presentation. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Att undersöka och utvärdera digitala miljöer, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter, seminarier och ett grupparbete. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänd på bägge ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras minst betyget väl godkänt på bägge ingående kursmoment.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 27

Moment 1.

Informationsteknik och organisationsförändring

Laudon Kenneth C
Management Information Systems, Global Edition
ISBN: 9781292094007. Pearson : 2015 :
Obligatorisk

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 2.

Informationsteknologi

Kritiskt tänkande : utan tvivel är man inte riktigt klok
Eriksson Lars Torsten, Hultman Jens
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 211 s. :
ISBN: 9789147114382
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitativ forskning från start till mål
Yin Robert K., Retzlaff Joachim
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 324 s. :
ISBN: 978-91-44-07830-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)