"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kreativt entreprenörskap inom crossmedia, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Creative Entrepreneurship in Cross Media

Denna kursplan gäller: 2012-07-02 och tillsvidare

Kurskod: 2IN092

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2012-06-29

Innehåll

Kursen behandlar grunderna i designorienterad affärs- och organisationsutvecklingsmetodik med fokus på hur metodiken kan tillämpas inom crossmediaområdet. Tonvikt ligger på att analysera crossmediaprodukter och produktioner med avseende på deras affärsmodell, att analysera organisering av kreativt arbete inom crossmediaområdet men hjälp av design thinking, samt att utveckla studentens förmåga att arbeta fram affärsmodeller för innovationer och originalkoncept inom crossmediaområdet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Analysera processer och organisation för utveckling av crossmediakoncept genom att tillämpa utvalda begrepp från områdena design thinking och affärsmodellsutveckling.
• Utveckla, specificera och motivera en plan för hur ett givet crossmediakoncept genom en skräddarsydd affärsmodell kan utvecklas till att bli en produkt eller en tjänst.
• Effektivt kommunicera en utvecklad affärsmodell för ett givet crossmediakoncept.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen fordras kandidatexamen med självständigt arbete 15 högskolepoäng. I kandidatexamen ska ingå informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion 60 högskolepoäng eller motsvarande behörighet. Exempel på motsvarande behörighet är media- och kommunikationsvetenskap, grafisk design, webbdesign, digital marknadskommunikation, osv. Därutöver krävs EnA och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, gästföreläsningar, grupphandledningar samt handledning i samband med självstudier. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen ges normalt på engelska men kan även ges på svenska. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker i form av en individuell inlämningsuppgift och ett grupparbete (inklusive rapportering och dokumentation). Som betyg på kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Registrator (Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå). Ansökan förmedlas därefter till Institutionen för informatik för bedömning. I ansökan anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Se också ”Lokal tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet” (Dnr: 540-3589-09).

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 27

Martin Roger L.
The design of business : why design thinking is the next competitive advantage
Boston, Mass. : Harvard Business Press : cop. 2009 : xiii, 191 s. :
ISBN: 978-1-4221-7780-8 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Business model generation : a handbook for visionaries, game changers, and challengers
Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Clark Tim
Hoboken, N. J. : Wiley : cop. 2010 : 278, [3] s. :
ISBN: 978-0-470-87641-1 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).