Huvudområden och successiv fördjupning:
Informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Institutionen för informatik, 2011-01-28
Innehåll
Kursen behandlar grunderna i digital marknadskommunikation, digitalt varumärkesskapande (branding) och digital tjänsteutveckling (service design) med fokus på hur crossmedia kan användas för kommunikation mellan varumärke och kund och för att skapa varumärkesbyggande upplevelser. Tonvikt ligger på att analysera marknadskommunikation utifrån ett crossmediaperspektiv samt att utveckla koncept och kampanjer för att leverera varumärkesbyggande upplevelser med hjälp av crossmedia.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Analysera crossmediakoncept för marknadskommunikation genom att tillämpa utvalda begrepp från områdena varumärkesbyggnad (branding), digital varumärkesbyggnad (digital branding) och tjänsteutveckling (service design).
- Utveckla, specificera och motivera en plan för hur ett givet crossmediakoncept kan användas i marknadsföringen av och marknadskommunikationen kring ett varumärke eller en produkt.
- Effektivt kommunicera en utvecklad marknadsföringsplan för ett givet crossmediakoncept.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen fordras kandidatexamen med självständigt arbete 15 högskolepoäng. I kandidatexamen ska ingå informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion 60 högskolepoäng eller motsvarande behörighet. Exempel på motsvarande behörighet är media- och kommunikationsvetenskap, grafisk design, webbdesign, digital marknadskommunikation, osv. Därutöver krävs EnA och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt handledning i samband med självstudier. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen ges normalt på engelska men kan även ges på svenska. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
Examination
Examinationen sker i form av en individuell inlämningsuppgift och ett grupparbete (inklusive rapportering och dokumentation). Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.
Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid institutionen för informatik.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Registrator (Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå). Ansökan förmedlas därefter till Institutionen för informatik för bedömning. I ansökan anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Se också "Lokal tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet" (Dnr: 540-3589-09).
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 5
The Science and Art of Branding Franzen Giep, Moriarty Sandra Armonk, NY: M.E. Sharpe : 2008 : Obligatorisk Läsanvisning: ISBN: 9780765617903
Wheeler Alina Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team Chichester: John Wiley & Sons : 2009 : Obligatorisk Läsanvisning: ISBN: 9780470401422
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).