Engelskt namn: Introduction to Cross Media Interaction Design
Denna kursplan gäller: 2011-01-31 och tillsvidare
Kurskod: 2IN080
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Institutionen för informatik, 2011-01-28
Kursen introducerar begreppet crossmedia interaktionsdesign som modell för att förstå, analysera och utveckla integrerade koncept och produkter inom medieområdet. Vidare introduceras och behandlas begreppet "Prototyping" som process och verktyg för att skapa och utveckla koncept och idéer för crossmediaprodukter och crossmediaproduktioner. Som komplement till den teoretiska grunden ges en grundläggande genomgång av några av de mest använda digitala och analoga verktygen för kreativt konceptutvecklingsarbete inom crossmediaområdet idag. Kursen behandlar verktyg från områdena pappersprototyper, "wireframing", digital skissning, modellering och animation av 2D och 3D datorgrafik, produktion och redigering av digitala fotografiska bilder (stillbild/rörlig bild).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - Analysera och designa medieproduktioner och koncept genom att tillämpa begreppsramverket crossmedia interaktionsdesign. - Tillämpa metoden "Prototyping" i kreativa designprocesser för utveckling av crossmediaproduktioner och crossmediaprodukter. - Uppvisa färdigheter i att använda olika digitala och analoga verktyg för att uttrycka, illustrera och kommunicera kreativa idéer och koncept inom crossmediaområdet. - Kunna producera en väl motiverad prototyp för en idé eller ett koncept.
För tillträde till kursen fordras kandidatexamen med självständigt arbete 15 högskolepoäng. I kandidatexamen ska ingå informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion 60 högskolepoäng eller motsvarande behörighet. Exempel på motsvarande behörighet är media- och kommunikationsvetenskap, grafisk design, webbdesign, digital marknadskommunikation, osv. Därutöver krävs EnA och SvB för grund-läggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt handledning i samband med självstudier. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen ges normalt på engelska men kan även ges på svenska. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
Examinationen sker i form av en individuell inlämningsuppgift och deltagande i ett grupparbete (inklusive rapportering och dokumentation). Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid institutionen för informatik. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Registrator (Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå). Ansökan förmedlas därefter till Institutionen för informatik för bedömning. I ansökan anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Se också "Lokal tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet" (Dnr: 540-3589-09).
Davidson Drew
Cross-media communications : an introduction to the art of creating integrated media experiences
ETC Press : cop. 2010 : 273 s. :
ISBN: 978-0-557-28565-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Saffer Dan
Designing for interaction : creating innovative applications and devices
2. ed. : Berkeley Calif. : New Riders Pub : cop. 2010 : xv, 223 p. :
ISBN: 978-0-321-64339-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Snyder Carolyn
Paper prototyping : the fast and easy way to design and refine user interface
San Francisco, Calif. : Morgan Kaufmann : 2003. : xxiv, 378 s. :
ISBN: 1-55860-870-2 (hft.) : No price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Davidson Drew
Cross-media communications : an introduction to the art of creating integrated media experiences
ETC Press : cop. 2010 : 273 s. :
ISBN: 978-0-557-28565-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Saffer Dan
Designing for interaction : creating smart applications and clever devices
Berkeley Calif. : New Riders : cop. 2007 : xv, 231 p. :
ISBN: 0-321-43206-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Snyder Carolyn
Paper prototyping : the fast and easy way to design and refine user interface
San Francisco, Calif. : Morgan Kaufmann : 2003. : xxiv, 378 s. :
ISBN: 1-55860-870-2 (hft.) : No price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).