"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

IT-strategi, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: IT Strategy

Denna kursplan gäller: 2014-06-09 och tillsvidare

Kurskod: 2IN068

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2011-01-28

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-13

Innehåll

Trots att informationsteknik (IT) sedan länge har varit en central del av moderna organisationers verksamheter är det framför allt under de senaste 20 åren som dess strategiska betydelse har belysts i litteraturen. Utvecklingen av Internetbaserad teknik från mitten av 1990-talet fram till i dag har ökat informationsteknikens strategiska betydelse, vilket även reflekteras i de IT-budgetar som vi finner i organisationer i både offentlig sektor och i det privata näringslivet. Kursen tar sin utgångspunkt i att dagens IT-intensiva era kräver nya strategiska ansatser. Med detta som bakgrund behandlar kursen (1) de begrepp och modeller som kan användas för att identifiera och förstå informationsteknikens strategiska betydelse, samt (2) detaljerade studier av teknik- och innovationsstrategier och globala IT-strategier.

Förväntade studieresultat

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
• Förklara informationsteknikens strategiska betydelse för organisationer av olika storlek och typ samt hur den utvecklats och förändrats över tid.
• Redogöra för de begrepp och modeller som kan användas för att identifiera och förstå informationsteknikens strategiska betydelse.

Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
• Analysera och värdera informationsteknikens strategiska betydelse för organisationer av olika storlek i både privat och offentlig sektor.
• Analysera och identifiera problem i samband med formulering och implementation av organisationers IT-strategier.
• Analysera och designa IT-strategier för olika typer av organisationer.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
• Förhålla sig kritiskt till olika konsekvenser av IT-strategier för organisationer i både privat och offentlig sektor.
• Reflektera över etiska frågor och genusfrågor relaterade till IT-strategier för organisationer.
• Värdera och identifiera litteraturens centrala innehåll samt sammanställa och presentera detta för åhörare.

Behörighetskrav

För att antas till kursen krävs minst 90 hp i något av ämnena Informatik, Företagsekonomi, Pedagogik, Psykologi, Statsvetenskap, Sociologi eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten samt handledning i samband med självstudier. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen ges normalt på engelska, och en betydande del av kurslitteraturen består av engelskspråklig litteratur. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Examinationen sker i form av skriftligt prov, aktivt deltagande i seminarier samt ett projektarbete som genomförs i grupp. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid institutionen för informatik.

Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (Dnr: UmU 500-2923-12). Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 24

Strategic information management : challenges and strategies in managing information systems
Galliers Robert, Leidner D. E.
4. ed. : London : Routledge : 2009 : xxvii, 556 p. :
ISBN: 978-0-415-99646-4 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).