"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik med inriktning mot kreativ medieproduktion A, 30 hp

Engelskt namn: Informatics with Emphasis in Creative Media Production A

Denna kursplan gäller: 2013-06-24 och tillsvidare

Kurskod: 2IN025

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-11-29

Reviderad av: Institutionen för informatik, 2013-06-24

Innehåll

Moment 1. Interaktionsdesign i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Interaction Design in Digital Media, 7,5 credits
Kursmomentet tar sin utgångspunkt i de senaste trenderna inom interaktionsdesign. Under momentet introduceras dessa områden för att skapa god grund för interaktionsdesign i digitala medier. Kursmomentet behandlar en uppsättning verktyg och metoder som kan användas för att laborera med nya innovativa sätt att skapa interaktiva digitala medier. Kursmomentet presenterar en begreppsmässig bas för interaktionsdesign i digitala medier anpassade för att uttrycka en design i skrift utifrån internationellt vedertagna termer.

Moment 2. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Non-linear and Interactive Storytelling, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar icke-linjärt och interaktivt berättande med fokus på att analysera digitala mediers egenskaper och kvalitet (webb, spel, osv.), där momentet bland annat orienterar om design och utvärdering av digitala medier, med särskild tonvikt på digitala spel. Kursmomentet presenterar en teoretisk grund för begreppet storytelling (berättande), där digitalt berättande är ett pedagogiskt koncept inom vilket arvet från den muntliga berättartraditionen möter den nya digitala tekniken. Vidare introducerar kursmomentet till resonemang om berättandeformer i digitala miljöer och de möjligheter till lärande som tekniken kan innebära.

Moment 3. Gestaltningsteknik I: Gestaltning i 3D, 7,5 högskolepoäng
Visualization techniques I: 3D Modeling, 7,5 credits
Tredimensionella (3D) representationer blir ett allt vanligare inslag i vår vardag. För att skapa en verklighetstrogen 3D-gestaltning behövs djupa kunskaper och förståelse för olika objekts rörelsemönster och form samt kunskap om berättarteknik och modellering. Detta kursmoment introducerar till arbeten i projekt som inriktar sig mot 3D och interaktiva miljöer. Kursmomentet behandlar kunskaper om 3D-grafik i digitala medier, exempelvis inom film, TV, spel eller internetbaserade tjänster.

Moment 4. Gestaltningsteknik II: Animationer och visuella effekter, 7,5 högskolepoäng
Visualization techniques II: Animations and visual effects, 7,5 credits
Kursmomentet fokuserar på animationer och visuella effekter för digitala medier såsom film, TV, spel och internetbaserade tjänster, delvis genom att behandla ett flertal programvaror och den senaste tekniken. Kursmomentet fördjupar förmågan att studera och analysera produkter och därigenom utveckla kritiska tänkande. Vidare hanteras dynamiska produktioner med inslag av animationer och visuella effekter för olika målgrupper.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Interaktionsdesign i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall den studerande kunna:
• Beskriva och tillämpa grunderna inom interaktionsdesign för digitala medieprodukter.
• Med stöd av metoder och tekniker förekommande inom interaktionsdesign, utveckla en prototyp av digitala medier.
• Presentera ett arbete muntligt och skriftligt.

Moment 2. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall den studerande kunna:
• Beskriva och förklara digitalt berättande.
• Beskriva och tillämpa begrepp och metoder för design och analys av icke-linjära, interaktiva digitala medieprodukter.
• Utveckla och utvärdera ett koncept för digitalt spel.
• Presentera ett grupparbete muntligt och skriftligt.
• Utvärdera medstudenters spelkoncept.

Moment 3. Gestaltningsteknik I: Gestaltning i 3D, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall den studerande kunna:
• Beskriva och tillämpa begrepp och metoder inom 3D-modellering, så som modellering, material, ljussättning och rendering.

Moment 4. Gestaltningsteknik II: Animationer och visuella effekter, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall den studerande kunna:
• Beskriva och tillämpa begrepp och metoder för 3D-modellering, animationer och visuella effekter i digitala medieprodukter.
• Skapa en digital medieprodukt som innefattar 3D-modellering, animationer och visuella effekter.
• Presentera sin medieprodukt muntligt.
• Utvärdera medstudents medieprodukt.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Interaktionsdesign i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Icke-linjärt och interaktivt berättande, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter, genomförande av grupparbete samt seminariedeltagande. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 3. Gestaltningsteknik I: Gestaltning i 3D, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 4. Gestaltningsteknik II: Animationer och visuella effekter, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga tre ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 26

Moment 1.

Interaktionsdesign i digitala medier

Benyon David.
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI and interaction design
2nd ed. : Harlow, England ;a N.Y. : Addison Wesley : 2010. : 712 p. :
ISBN: 978-0-321-43533-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 2.

Icke-linjärt och interaktivt berättande

Miller Carolyn Handler
Digital storytelling : a creator's guide to interactive entertainment
2. ed. : Boston, Mass. : Focal Press : cop. 2008 : xvi, 479 s. :
ISBN: 978-0-240-80959-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rules of play : game design fundamentals
Salen Katie, Zimmerman Eric.
Cambridge, Mass. ;a London : MIT : cop 2004 : 672 s. :
ISBN: 0-262-24045-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 3.

Gestaltningsteknik I: 3D modellering

Derakhshani Dariush.
Introducing Autodesk Maya 2012
1st ed. : San Francisco. : Wiley : 2011. :
http://catalogimages.wiley.com/images/db/jimages/9780470900215.jpg
ISBN: 978-0-470-90021-5 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

O'Rourke Michael
Principles of three-dimensional computer animation : modeling, rendering, and animating with 3D computer graphics
3. ed. : New York : Norton : cop. 2003 : 395 s. :
ISBN: 0-393-73083-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 4.

Gestaltningsteknik II: Animationer och visuella effekter

Derakhshani Dariush.
Introducing Autodesk Maya 2012
1st ed. : San Francisco. : Wiley : 2011. :
http://catalogimages.wiley.com/images/db/jimages/9780470900215.jpg
ISBN: 978-0-470-90021-5 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

O'Rourke Michael
Principles of three-dimensional computer animation : modeling, rendering, and animating with 3D computer graphics
3. ed. : New York : Norton : cop. 2003 : 395 s. :
ISBN: 0-393-73083-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).