"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik med inriktning mot digital redigering och postproduktion B, 30 hp

Engelskt namn: Informatics with Emphasis in Digital Editing and Post Production B

Denna kursplan gäller: 2013-05-20 och tillsvidare

Kurskod: 2IN024

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2005-12-19

Reviderad av: Institutionen för informatik, 2013-05-17

Innehåll

Moment 1. Att skapa upplevelser i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Creating Experiences in Digital Media, 7,5 credits
Syftet med momentet är ge grundläggande kännedom om mottagarens upplevelser av digitala medier. Studenterna introduceras till en semantik med vars hjälp upplevelsers roll och betydelse kan diskuteras. Under momentet behandlas och presenteras upplevelse i relation till olika roller, situationer, och perspektiv. Momentet inbegriper delar där studenterna arbetar med aktuella fenomen inom digitala media, exempelvis i form av fallstudier. Vidare betonas betydelsen av att förkovra kunskaper och färdigheter för att utveckla digitala produkter eller tjänster, som erbjuder positiva överraskningar för mottagaren.

Moment 2. Medieproduktion för WWW, 7,5 högskolepoäng
Media Production for WWW, 7,5 credits
Momentet har som huvudsaklig inriktning webbaserad medieproduktion och ämnar tillhandahålla en grundläggande förståelse för historik, idéer, begrepp, tekniker och verktyg inom området. Momentet har en introducerande karaktär i syfte att dels presentera olika aspekter av webbaserad medieproduktion, dels introducera studenten till relevanta utvecklingsverktyg. Under momentet behandlas utgångspunkter, begränsningar och möjligheter för webbaserad medieproduktion i relation till relevanta teorier.

Moment 3. Digital bild- och ljudredigering, 7,5 högskolepoäng
Digital Image and Sound Editing, 7,5 credits
Syftet med momentet är att ge en fördjupad förståelse för hur olika programvaror inom postproduktionsområdet hanterar skilda digitala format och hur de interagerar i ett digitalt arbetsflöde. Momentet ger vidare en historisk bakgrund till hur den digitala övergången av bild- och ljudredigering förändrat design- och produktionsförutsättningar. Under momentet orienteras studenten om begrepp för att analysera och värdera sambanden mellan ljud och bild i visuella medier. Studenten får även möjlighet att tillämpa olika metoder för import, export och redigering av digitala ljud- och bildformat, främst orienterade mot ljudläggning till bild.

Moment 4. Digitalt entreprenörskap, 7,5 högskolepoäng
Digital Entrepreneurship, 7,5 credits
Momentet har som huvudsaklig inriktning digitalt entreprenörskap och ämnar tillhandahålla en grundläggande förståelse för historik, idéer, och begrepp inom området. För att kunna konkurrera med kunskapsintensiva produkter och tjänster krävs vidare insikt i innovationsprocessers karaktär såväl som skillnaden mellan produkt- och tjänstebaserade erbjudanden. Under momentet introduceras studenten till teorier gällande entreprenörskap och innovationsteori. För att ytterligare träna sina färdigheter i digitalt entreprenörskap syftar momentet även till att studenterna skall praktisera sina teoretiska färdigheter i ett projektarbete. En digital produktion skall designas och ett affärskoncept skall byggas upp kring detta. Momentet avses således att skapa förutsättningar för praktisk tillämpning av den teoretiska kunskapsbas studenten byggt upp.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Att skapa upplevelser i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
• Redogöra för fenomenet upplevelse utifrån relevanta teoretiska ramverk.
• Utveckla, motivera och presentera en digital mediaupplevelse muntligt och skriftligt.

Moment 2. Medieproduktion för WWW, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
• Redogöra för betydelse av begrepp och innebörden av centrala perspektiv inom webbaserad medieproduktion.
• Tillämpa grundläggande tekniker, verktyg och produktionsprocesser inom webbaserad medieproduktion.
• Utveckla, implementera och motivera en webbproduktion utifrån relevanta teoretiska ramverk.

Moment 3. Digital bild- och ljudredigering, 7,5 högskolepoäng 
Efter avslutat kursmoment skall studenten kunna:
• Tillämpa och motivera ljudsättning av ett antal kortare medieproduktioner utefter relevanta teorier.
• Redogöra för hur ljudsättning påverkar innehållet i bild.

Moment 4. Digitalt entreprenörskap, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment skall studenten kunna:
• Redogöra för grunderna i digitalt entreprenörskap och innovation.
• Tillämpa teorier från det digitala entreprenörskaps- och innovationsområdet i ett designarbete som resulterar i en marknadsanpassad digital medieproduktion.
• Redovisa eget arbete muntligt och skriftligt.

Behörighetskrav

Univ: Informatik med inriktning mot digital redigering och postproduktion A, 30 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Att skapa upplevelser i digitala medier, 7,5 högskolepoäng
Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Medieproduktion för WWW, 7,5 högskolepoäng
Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 3. Digital bild- och ljudredigering, 7,5 högskolepoäng
Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 4. Digitalt entreprenörskap, 7,5 högskolepoäng
Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och genomförande av gruppuppgift. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga tre ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.

Övriga föreskrifter

Kursen förutsätter grundläggande kunskaper om redigeringsteknik och postproduktion.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 21

Moment 1.

Att skapa upplevelser i digitala medier

Buxton William
Sketching user experiences : getting the design right and the right design
Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann : cop. 2007 : 445 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006036416.html
ISBN: 978-0-12-374037-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The experience economy
Pine B. Joseph, Gilmore James H.
Updated ed. : Boston, Mass. : Harvard Business Review Press : c2011 : xxvii, 359 p. :
ISBN: 978-1-4221-6197-5 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Flow : den optimala upplevelsens psykologi
Csíkszentmihályi Mihály, Grip Göran
2. pocketutg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 344, [1] s. :
ISBN: 91-27-11282-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 2.

Medieproduktion för WWW

Griffiths Patrick
HTML dog : the best-practice guide to XHTML & CSS
Berkeley, Calif. : New Riders : c2007. : xxxii, 336 p. :
ISBN: 0-321-31139-6 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ulrich Katherine
Flash Professional CS6 For Windows And Macintosh: Visual QuickStart Guide
Berkely: Peachpit Press : 2012 :
Obligatorisk

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 3.

Digital bild- och ljudredigering

Berätta med ljud : [att spela in, redigera och mixa i dator]
Rylander Per Erik, Andreasson Claes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 430 s. :
ISBN: 978-91-44-05596-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 4.

Digitalt entreprenörskap

Nyberg Annakarin
Digitalt entreprenörskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 147 s. :
ISBN: 978-91-44-07527-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Remneland Björn
Öppen innovation
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 125 s. :
ISBN: 978-91-47-09462-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Drucker Peter Ferdinand
Innovation and entrepreneurship : practice and principles
2. ed. : Oxford : Butterworth-Heinemann : 2007 : 253 s. :
ISBN: 0-7506-8508-5 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).