"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik C, 30 hp

Engelskt namn: Informatics C

Denna kursplan gäller: 2015-02-23 och tillsvidare

Kurskod: 2IN009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2006-12-15

Reviderad av: Prefekten, 2015-02-20

Innehåll

Moment 1. Systemdesign, 7,5 högskolepoäng
Systems Design, 7,5 credits
Kursmomentet introducerar till metoder, tekniker och verktyg som används vid systemdesign. Syftet är att skapa en djupare förståelse för möjligheter och begränsningar hos dessa med hänsyn till olika förhållanden av vikt inom den verksamhet system implementeras i. Det kan exempelvis handla om villkor för ett framgångsrikt införande, sociala normer och lärande i organisationer. Kursmomentet behandlar allmänna teorier om systemutveckling och användandet av formella modeller i denna verksamhet, samt även projektorganisering och dess relation till både informationssystem och organisationer.
 
Moment 2. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng
Information Technology and Organizational Change, 7,5 credits
Kursmomentet syftar till att identifiera och analysera konsekvenser i samband med förändringsarbete i organisationer som helt eller delvis bygger sin verksamhet på de möjligheter som modern informationsteknik (IT) erbjuder. Datorisering har medfört betydande förändringar i organisationer vilka blivit alltmer beroende av IT för att bedriva sin verksamhet. I sådana organisationer innebär förändringsarbete en många gånger komplex uppsättning av utmaningar och möjligheter då man inte kan planera eller genomföra verksamhetsförändringar utan att överväga IT, lika lite som man kan förändra eller investera i IT utan att överväga verksamhetsaspekter. Genom att introducera teorier, perspektiv och modeller relaterade till organisationer och informationssystem avser momentet att belysa olika sätt att förstå och adressera förändringar i IT-beroende organisationer. Momentet avser även att behandla olika sätt att organisera och genomföra förändringsarbete i en IT-beroende organisation.

Moment 3. Datamodellering och grafiska användargränssnitt, 7,5 högskolepoäng
Data Modeling and Graphical User Interfaces, 7,5 credits
Momentets syfte är att ge färdighet i praktisk applikationsutveckling. Det behandlar hur informations­strukturer kan modelleras och representeras med XML och associerade dokumenttypsdefinitioner (DTD). I detta avseende knyter kursen an till andra modelleringstekniker (t.ex. UML och den relationella modellen). Stor vikt läggs vid hur XML kan utnyttjas i programutveckling. Programmerings­språket Java används för praktiskt tillämpning. Integrerat med innehållet om datamodellering behandlar kursmomentet grafiska användargränssnitt. Betoningen ligger på realisering av interaktiva gränssnitt, men med inslag av gränssnittsdesign. Olika typer av gränssnittselement behandlas tillsammans med olika metoder för att organisera elementen och deras beteenden. För den praktiska tillämpningen används Java Foundation Classes (JFC).

Moment 4. IT-arkitektur, 7,5 högskolepoäng
IT Architecture, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar hur datasystem kan integreras med varandra genom användning av modern IT-arkitektur. Under kursmomentet hanteras olika sätt att analysera de problem som bristande systemintegration medför och de svårigheter man ställs inför vid ett integrationsarbete. Särskilt fokuseras hur systemintegration kan uppnås genom att tillämpning av tjänsteorienterade arkitekturer (Service Oriented Architectures, SOA) som ett alternativ till andra integrationslösningar. I samband med detta studeras både SOAP- och REST-baserade webbtjänster (eng. web services) samt implementationen av serversidan för båda typerna av webbtjänster. Denna del av momentet innebär att den studerande stiftar bekantskap med så kallade servlets. Servlets är java-program som exekveras på en server och som tar emot förfrågningar och genererar respons till den anropande klienten. På klientsidan realiseras klienter i form av Swingbaserade desktopapplikationer. Detta bygger vidare på kunskaper från tidigare kurser och innebär också att webbtjänster integreras i applikationerna. Under momentet diskuteras även tjänsteorienterade arkitekturers påverkan på en organisation. Då dessa arkitekturer möjliggör ett flexiblare sätt att integrera olika typer av system och delsystem uppstår nya möjligheter att skapa flexiblare affärsprocesser inom organisationer.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Systemdesign, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1.Förklara systemdesignens metodologi och förutsättningar med tillämpning på informationssystem i organisationer.
2.Redogöra för olika typer av metodologier, tekniker och verktyg för utveckling av informationssystem.
 
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
3.Tillämpa olika systemutvecklingsmodeller baserat på teoretiska utgångspunkter och/eller praxis.
 
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4.Bedöma olika utvärderingsmodeller och på vilket sätt de påverkar valet av systemutvecklingsmodell.
 
Moment 2. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1.Beskriva betydelsen av tillgång till informationssystem för organisationer.
2.Beskriva grundläggande problem i samband med förändringsprocesser i IT-beroende organisationer.
3.Förklara hur förändring i relation till IT och organisationer kan beskrivas och förstås genom olika teoretiska perspektiv.
 
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4.Självständigt tillgodogöra sig, presentera och diskutera vetenskapliga artiklar samt egna arbeten.
 
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
5.Kritiskt värdera och diskutera olika teoretiska modeller relaterade till organisationer och investeringar i IT.
6.Självständigt välja och argumentera för relevanta teoretiska perspektiv i syfte att förklara och genomföra förändringsprocesser i IT-beroende organisationer.
 
Moment 3. Datamodellering och grafiska användargränssnitt, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1.Redogöra för principerna bakom händelsestyrda applikationer.
 
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
2.Visa färdigheter att förstå och tillämpa olika principer för representation av data.
3.Visa färdigheter att designa och implementera grafiska användargränssnitt med hjälp av relevanta verktyg.
 
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4.Bedöma hur en datakälla med en viss struktur bör representeras med hjälp av objektorienterade principer.
 
Moment 4. IT-arkitektur, 7,5 högskolepoäng
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
1.Förklara de möjligheter och problem som är förknippade med systemintegration.
2.Förklara hur en tjänstebaserad IT-arkitektur kan skapa förutsättningar för realiserandet av nya och flexiblare affärsprocesser.
3.Redogöra för innehållet i utvecklings- och förvaltningsmetoder avsedda för tjänstebaserade IT-arkitekturer.
 
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4.Realisera REST- och SOAP-baserade webbtjänster och motsvarande klienter.

Behörighetskrav

Univ: Informatik B, 30 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Systemdesign, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker i form av individuella inlämningsuppgifter och grupparbete. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Informationsteknik och organisationsförändring, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker i form av seminarier och individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
 
Moment 3. Datamodellering och grafiska användargränssnitt, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker i form av seminarier och individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.
 
Moment 4. IT-arkitektur, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker i form av individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga tre ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.
 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 9

Moment 1.

Systemdesign

Information systems development : methodologies, techniques and tools
Avison David, Fitzgerald Guy
4. ed. : London : McGraw-Hill : 2006 : xxi, 645 s. :
ISBN: 0-07-711417-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 2.

Informationsteknik och organisationsförändring

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 3.

Datamodellering och grafiska användargränsnitt

Liang Y. Daniel
Introduktion to Java Programming, Comprehensive Version, 10 Ed.
Harlow: Pearson Education. : 2014 :
Obligatorisk

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).

Moment 4.

IT-arkitektur

Understanding enterprise SOA
Pulier Eric, Taylor Hugh
Greenwich, Conn. : Manning : 2005, cop. 2006 : xxxvii, 242 s. :
ISBN: 1-932394-59-1 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).