"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Informatik A, 30 hp

Engelskt namn: Informatics A

Denna kursplan gäller: 2014-06-09 och tillsvidare

Kurskod: 2IN000

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för informatik

Beslutad av: Institutionen för informatik, 2007-08-31

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-13

Innehåll

Moment 1. Introduktion till informatik, 7,5 högskolepoäng
Introduction to Informatics, 7,5 credits
Kursmomentet ger en introduktion till ämnet informatik. Syftet med momentet är att orientera studenterna om informatiks innehåll som omfattar både informationstekniken och sociala aspekter på informationsteknikens användning. Vidare orienterar momentet om universitet och universitetsstudier i allmänhet liksom vetenskap, särskilt informatik och samhällsvetenskap. Under momentet stiftar studenterna bekantskap med olika tillämpningar av informationsteknik. Momentet innehåller laborativa moment där olika datortillämpningar utnyttjas.

Moment 2. Informationsteknologi, 7,5 högskolepoäng
Information Technology, 7,5 credits
Kursmomentet syftar till att ge kunskaper om och förståelse för dator- och informationsteknikens grundläggande principer, uppbyggnad, struktur, möjligheter och begränsningar samt olika användningsområden. Olika tekniker, t ex kommunikationstekniker, och -komponenter behandlas och principer för bedömning av deras prestation och prestanda diskuteras. Syftet är att studenterna ska kunna göra bedömningar i samband med anskaffning och implementering av en viss teknik eller teknisk utrustning samt kunna följa och förhålla sig till dator- och informationsteknikens utveckling. Vidare avser momentet att ge en grundläggande förståelse för vad program och data är samt hur data kan representeras, lagras och behandlas i datorer.

Moment 3. Design och utvärdering 7,5 högskolepoäng
Design and Evaluation, 7,5 credits
Kursmomentet syftar till att ge kunskaper om och förståelse för användningssammanhangets betydelse för design och utvärdering av informationsteknik. Momentet avser att ge god kunskap inom människa-dator interaktion och användbarhet. Under momentet analyseras och studeras de krav, förutsättningar och frågeställningar som aktualiseras vid design och utvärdering - framförallt inom tre områden: samarbete och CSCW, informationsåtkomst och visualisering, samt interaktionsdesign.

Moment 4. Systemutveckling och organisationsförändring 7,5 högskolepoäng
Systems Development and Organisational Change, 7,5 credits
Kursmomentet behandlar användning och utveckling av informationsteknik och hur denna relaterar till organisationers mål och övergripande verksamhet. Exempel på frågor som behandlas är relationen mellan införande och vidareutveckling av informationssystem i organisationer; administration och organisation av informationsteknik i organisationer. Momentet avser även att introducera studenterna till systemutveckling med avseende på teorier, metoder, tekniker och verktyg vid analys och modellering, samt de problem och frågeställningar som kan förknippas med detta arbete. Momentet avser vidare att ge en god kunskap i grundläggande begrepp och modeller inom objektorientering samt viss färdighet i framtagning av kravspecifikationer och modeller med utgångspunkt i en objektorienterad ansats. Syftet är framför allt att ge förståelse för relationen mellan organisationsförändring och användning av informationsteknik samt att ge grundläggande förståelse för systemutveckling för organisationer.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Introduktion till informatik, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- Visa grundläggande kunskaper om datoriseringens utveckling.
- Visa grundläggande förmåga att analysera IT-relaterade problem.
- Tillämpa grundläggande utredningsmetodik för verksamhetsanalys.
- Tillämpa konceptuella modeller för att värdera och formulera lösningar för ett informationssystem i en verksamhet.
- Individuellt identifiera och utreda en ämnesrelevant frågeställning.
- Presentera eget arbete muntligt och skriftligt.

Moment 2. Informationsteknologi, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- Redogöra för dator- och informationsteknikens grundläggande principer, funktion och tillämpningsområden.
- Värdera informationsteknik med utgångspunkt i avsett användningssammanhang.

Moment 3. Design och utvärdering 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- Behärska ett språk som möjliggör att tala om IT-artefakters egenskaper.
- Redogöra för en allmän designprocess.
- Tillämpa metoder för att utveckla tidiga visioner till IT-artefakter.
- Tillämpa metoder för att utvärdera IT-artefakter.

Moment 4. Systemutveckling och organisationsförändring 7,5 högskolepoäng
Efter avslutat kursmoment ska studenten kunna:
- Översiktligt beskriva de krav och problem som aktualiseras vid systemutveckling.
- Genomföra en objektorienterad analys av en organisation.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

Examination

Moment 1. Introduktion till informatik, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter och genomförande av gruppuppgift. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2. Informationsteknologi, 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom salstentamen och individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 3. Design och utvärdering 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter, genomförande av gruppuppgift och seminariedeltagande. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 4. Systemutveckling och organisationsförändring 7,5 högskolepoäng
Momentets examinationsformer: Examinationen sker genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på kursmomentet ges väl godkänd, godkänd eller underkänd.

De examinationsformer som tillämpas anges vid respektive kursmoment. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.

Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på kursen erfordras minst betyget godkänt på alla ingående kursmoment. För betyget väl godkänt på kursen erfordras att ett kursmoment bedömts som minst godkänt, samt att övriga tre ingående kursmoment har bedömts som väl godkända.

Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid Institutionen för informatik.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 24

Moment 1.

Introduktion till informatik

Kritiskt tänkande : utan tvivel är man inte riktigt klok
Eriksson Lars Torsten, Hultman Jens
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 211 s. :
ISBN: 9789147114382
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lunell Hans
Datorn i världen, världen i datorn : En introduktion till data- och informationsteknik
Studentlitteratur AB : 2011 : 561 s. :
ISBN: 91-44-06852-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The manager's guide to systems practice : making sense of complex problems
Stowell Frank A., Welch Christine Elizabeth.
Chichester : John Wiley & Sons : c2012. : 256 s. :
ISBN: 978-1-118-34563-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 2.

Informationsteknologi

Lunell Hans
Datorn i världen, världen i datorn : En introduktion till data- och informationsteknik
Studentlitteratur AB : 2011 : 561 s. :
ISBN: 91-44-06852-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 3.

Design och utvärdering

Design av informationsteknik : materialet utan egenskaper
Löwgren Jonas, Stolterman Erik
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : xvi, 264 s. :
ISBN: 91-44-04203-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Interaction design : beyond human-computer interaction
Sharp Helen, Rogers Yvonne, Preece Jennifer
3. ed. : Wiley : 2011 : xv, 585 s. :
ISBN: 978-0-470-66576-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)

Moment 4.

Systemutveckling och organisationsförändring

Information systems development : methods in action
Fitzgerald Brian, Russo Nancy L.., Stolterman Erik
London : McGraw-Hill : cop. 2002 : xv, 194 s. :
ISBN: 0-07-709836-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen)