"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Anpassad fysisk aktivitet med inriktning mot rörelsehinder, 7,5 hp

Engelskt namn: Adapted Physical Activity with focus on Physical Impairments

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 2ID004

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2009-03-03

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik studeras dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. I kursen behandlas social exkludering och marginalisering inom idrott med avseende på funktionshinder. Vidare granskas och analyseras funktionshinder och idrott ur ett historiskt, kulturellt och socialt perspektiv där genus utgör en central aspekt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten: • kunna redogöra för hur olika kulturella, historiska och sociala faktorer påverkar individens förutsättningar till fysisk aktivitet • känna till och förstå relationen mellan rörelsehinder, idrott och genus • kunna tillämpa olika didaktiska ansatser utifrån individens och gruppens förutsättningar • ha kännedom om hur teoretisk kunskap kan användas i praktiken samt omvänt, kunna granska och analysera praktiken med hjälp av teoretisk kunskap

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 16

    Passa mig! : inkluderad idrottsundervisning.
    Australian Sports Commission, Active Australia , Fors Eva
    Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 187 s. : ill. :
    ISBN: 91-85138-84-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fitzgerald Hayley
    Disability and youth sport
    London : Routledge : 2009 : 173 s. :
    ISBN: 0-415-42353-8 (pbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hargreaves Jennifer
    Heroines of sport : the politics of difference and identity
    London : Routledge : 2000 : 284 s. :
    ISBN: 0-415-22848-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gender and disability research in the Nordic countries
    Kristiansen Kristjana, Traustadóttir Rannveig (red)
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 400 s. :
    ISBN: 91-44-03826-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
    Möller Anders, Nyman Erling
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 223 s. :
    ISBN: 91-47-05129-9 (korr.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjerkefors, Anna (2004). Kajakpaddling för personer med ryggmärgsskada. Svensk Idrottsforskning, nr 3, 2004. FoU rapport 2003:4. Möjligheter till motion och fysisk aktivitet lika för alla. Stockholm: Riksidrottsförbundet. Kristén, Lars (2004). Idrott som habilitering och rehabilitering i ett samhällsperspektiv. Svensk Idrottsforskning, nr 2, 2004. Wedman, Ingemar (2004). Handikappidrottsforskning några noteringar. Svensk Idrottsforskning, nr 3, 2004. Wickman, Kim (2007). Genus och funktionshinder: Några nedslag i forskningen kring handikappidrott. Available online at: http://www.idrottsforum.org/articles/wickman/wickman070516.html. Wickman, Kim (2007). "I do not compete in disability": How wheelchair athletes challenge the discourse of able-ism through action and resistance. European Journal for Sport and Society, 4(2), 151-167.

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Passa mig! : inkluderad idrottsundervisning.
    Australian Sports Commission, Active Australia , Fors Eva
    Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 187 s. : ill. :
    ISBN: 91-85138-84-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hargreaves Jennifer
    Heroines of sport : the politics of difference and identity
    London : Routledge : 2000 : 284 s. :
    ISBN: 0-415-22848-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gender and disability research in the Nordic countries
    Kristiansen Kristjana, Traustadóttir Rannveig (red)
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 400 s. :
    ISBN: 91-44-03826-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Söder Mårten (red)
    Forskning om funktionshinder : problem, utmaningar, möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 155 s. :
    ISBN: 91-44-02676-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjerkefors, Anna (2004). Kajakpaddling för personer med ryggmärgsskada. Svensk Idrottsforskning, nr 3, 2004. FoU rapport 2003:4. Möjligheter till motion och fysisk aktivitet lika för alla. Stockholm: Riksidrottsförbundet. Kristén, Lars (2004). Idrott som habilitering och rehabilitering i ett samhällsperspektiv. Svensk Idrottsforskning, nr 2, 2004. Nixon, Howard L. (2000). Sport and Disability. In Coakley, Jay & Dunning, Eric (Red.). Handbook of sport studies. London: Sage. 442-438. Wedman, Ingemar (2004). Handikappidrottsforskning några noteringar. Svensk Idrottsforskning, nr 3, 2004. Wickman, Kim (2007). Genus och funktionshinder: Några nedslag i forskningen kring handikappidrott. Available online at: http://www.idrottsforum.org/articles/wickman/wickman070516.html. Wickman, Kim (2007). "I do not compete in disability": How wheelchair athletes challenge the discourse of able-ism through action and resistance. European Journal for Sport and Society, 4(2), 151-167.