"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskapsmetodik inom idrott, 7,5 hp

Engelskt namn: Leadership in Sport

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 2ID002

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för ledarskaps- och coachingprogrammet, 2007-11-12

Innehåll

Kursen avser att öka medvetenheten och insikten om den egna undervisningskompetensens betydelse för att erhålla ett reflekterande förhållningssätt till den egna undervisningen. Kursen innefattar praktiska ledartränande inslag för såväl individuella- som grupprelaterade fysiska aktiviteter.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - redogöra för och tillämpa teorier om olika ledarskapsmetoder för att planera och leda fysiska aktiviteter utifrån olika individers och gruppers behov - planera, genomföra och utvärdera fysiska aktiviteter på såväl individ- som gruppnivå - analysera den egna ledarstilen och det egna agerandet i ledarsituationer - förklara och problematisera olika kroppsutövningsformer och kulturer ur ett köns-, etnicitets-, klass- samt internationellt perspektiv

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Understanding sports coaching : the social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice
Cassidy Tania, Jones Robyn L., Potrac Paul
London : Routledge : 2004 : xi, 213 s. :
ISBN: 0-415-30739-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldermarsson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl : Lund : Studentlitteratur : 2007 : sid. 169 :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Idrottens rörelselära : motorik och motorisk inlärning
Schmidt Richard A., Wrisberg Craig A.
Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : UPAB [distributör] : 2001 : 253 s. :
ISBN: 91-88941-04-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Zell, Stefan (2003). Feedback och kommunikation mellan tränare och aktiva. SVEBI:s årsbok, s 171-187.