Engelskt namn: Health Promotion with Focus on SPA II
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2009-01-19
Kurskod: 2ID001
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för SPA-programmet, 2008-02-21
Reviderad av: Programkommittén för SPA-programmet, 2009-02-27
Kursen är en fördjupning av det egna praktiska ledarskapet med avseende på förmågan att, anpassa och målbestämma en friskvårdsaktivitet. I kursen sker en breddning av innehållet från Friskvårdsmetodik för SPA-miljöer I 7,5 hp. Breddningen av innehållet avser ett ökat utbud av aktiviteter med skillnad i mål och funktion. Under kursen genomförs således riktade friskvårdsaktiviteter i syfte att anpassa innehåll och ledarskap. Ett centralt inslag under hela kursen är analys, instruktion och ledning av friskvårdsaktiviteter. Kursen belyser också utomhusmiljöns möjligheter för friskvårdsarbete.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: beskriva och analysera olika friskvårdsaktiviteter initiera, målbestämma, planera och genomföra friskvårdsaktiviteter utvärdera olika friskvårdsaktiviteter med avseende på funktion och kommunikation problematisera relationen deltagare ledare
Univ: Godkänt resultat på kursen Friskvårdsmetodik för SPA-miljöer I, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras praktiskt och/eller skriftligt och/eller muntligt. Examination kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångs-registrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-47-10003-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kraftsamlingen : en bok om styrketräning och hälsa
Colliander Erland, Woxnerud Katarina, Flank Håkan, Woxnerud Alf
Bromma : Proformia ;a Stockholm :b Strömbergs distribution : 2001 : 230 s. :
ISBN: 91-631-1715-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7656-667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gympa : instruktörsutveckling
Lövdahl Lotta, Norlin Pernilla, Solgevik Anna, Bringert Klas
Uppsala : Sveriges akademiska idrottsförbund :b Toppakademin [distributör] : 2008 : 84 s. :
ISBN: 978-91-633-2537-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Morling Beth
Taking an Aerobics Class in the U.S. and "Entering" an Aerobics Class in Japan: Primary and secondary Control in a Fitness Context
Asian Journal of Social Psychology, 31(1), pp. 7385 : 2000 :
Obligatorisk
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 169 s. :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Renström Anna
Moderna tiders ledarskap. Synen på kunskap, kropp och hälsa hos gruppträningsinstruktörer
Rapport nr 353 från Idrottsvetenskapliga programmet, Pedagogiska inst, Umeå universitet : 2007 :
Obligatorisk
Methods of group exercise instruction
Kennedy Carol A., Yoke Mary M.
2. ed. : Champaign, IL : Human Kinetics : cop. 2009. : xi, 348 s. :
http://catdir.loc.gov/catdir/toc/fy0905/2008042662.html
ISBN: 978-0-7360-7526-8 (soft cover)
Se Umeå UB:s söktjänst
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kraftsamlingen : en bok om styrketräning och hälsa
Colliander Erland, Woxnerud Katarina, Flank Håkan, Woxnerud Alf
Bromma : Proformia ;a Stockholm :b Strömbergs distribution : 2001 : 230 s. :
ISBN: 91-631-1715-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Lars-Magnus
Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
ISBN: 978-91-7656-667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gympa : instruktörsutveckling
Lövdahl Lotta, Norlin Pernilla, Solgevik Anna, Bringert Klas
Uppsala : Sveriges akademiska idrottsförbund :b Toppakademin [distributör] : 2008 : 84 s. :
ISBN: 978-91-633-2537-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation : samspel mellan människor
Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 169 s. :
ISBN: 978-91-44-04128-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Morling, Beth (2000). Taking an Aerobics Class in the U.S. and "Entering" an Aerobics Class in Japan: Primary and secondary Control in a Fitness Context. Asian Journal of Social Psychology, 31(1), 73-85. Renström, Anna (2007). Moderna tiders ledarskap. Synen på kunskap, kropp och hälsa hos gruppträningsinstruktörer. Rapport nr 353 från Idrottsvetenskapliga programmet, Umeå universitet.
Brügge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2002). Friluftslivets pedagogik. För kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. Colliander, Erland & Woxnerud, Katarina (2001). Kraftsamlingen. En bok om styrketräning och hälsa. Stockholm: Profobia AB. Toppakademin (2008). Gympa- Instruktörsutveckling. Lund: Sveriges Akademiska Idrottsförbund. Engström, Lars-Magnus (1999). Idrott som social markör. Stockholm: HLS Förlag. Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (2007). Kommunikation - Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. Morling, Beth (2000). Taking an Aerobics Class in the U.S. and "Entering" an Aerobics Class in Japan: Primary and secondary Control in a Fitness Context. Asian Journal of Social Psychology, 31 (1), 73-85. Renström, Anna (2007). Moderna tiders ledarskap. Synen på kunskap, kropp och hälsa hos gruppträningsinstruktörer. Rapport nr 353 från Idrottsvetenskapliga programmet, Umeå universitet.