"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Friskvårdsmetodik för SPA-miljöer II, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Health Promotion with Focus on SPA II

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 2ID001

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för SPA-programmet, 2008-02-21

Reviderad av: Programkommittén för SPA-programmet, 2009-02-27

Innehåll

Kursen är en fördjupning av det egna praktiska ledarskapet med avseende på förmågan att, anpassa och målbestämma en friskvårdsaktivitet. I kursen sker en breddning av innehållet från ”Friskvårdsmetodik för SPA-miljöer I 7,5 hp”. Breddningen av innehållet avser ett ökat utbud av aktiviteter med skillnad i mål och funktion. Under kursen genomförs således riktade friskvårdsaktiviteter i syfte att anpassa innehåll och ledarskap. Ett centralt inslag under hela kursen är analys, instruktion och ledning av friskvårdsaktiviteter. Kursen belyser också utomhusmiljöns möjligheter för friskvårdsarbete.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: • beskriva och analysera olika friskvårdsaktiviteter • initiera, målbestämma, planera och genomföra friskvårdsaktiviteter • utvärdera olika friskvårdsaktiviteter med avseende på funktion och kommunikation • problematisera relationen deltagare ledare

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat på kursen Friskvårdsmetodik för SPA-miljöer I, 7,5 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras praktiskt och/eller skriftligt och/eller muntligt. Examination kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångs-registrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Programkommitténs ordförande beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängsättning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de moment/kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2012 vecka 3

    Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
    ISBN: 978-91-47-10003-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kraftsamlingen : en bok om styrketräning och hälsa
    Colliander Erland, Woxnerud Katarina, Flank Håkan, Woxnerud Alf
    Bromma : Proformia ;a Stockholm :b Strömbergs distribution : 2001 : 230 s. :
    ISBN: 91-631-1715-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström Lars-Magnus
    Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
    Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-7656-667-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gympa : instruktörsutveckling
    Lövdahl Lotta, Norlin Pernilla, Solgevik Anna, Bringert Klas
    Uppsala : Sveriges akademiska idrottsförbund :b Toppakademin [distributör] : 2008 : 84 s. :
    ISBN: 978-91-633-2537-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Morling Beth
    Taking an Aerobics Class in the U.S. and "Entering" an Aerobics Class in Japan: Primary and secondary Control in a Fitness Context
    Asian Journal of Social Psychology, 31(1), pp. 73–85 : 2000 :
    Obligatorisk

    Kommunikation : samspel mellan människor
    Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
    3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-44-04128-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Renström Anna
    Moderna tiders ledarskap. Synen på kunskap, kropp och hälsa hos gruppträningsinstruktörer
    Rapport nr 353 från Idrottsvetenskapliga programmet, Pedagogiska inst, Umeå universitet : 2007 :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur till kursen:

    Methods of group exercise instruction
    Kennedy Carol A., Yoke Mary M.
    2. ed. : Champaign, IL : Human Kinetics : cop. 2009. : xi, 348 s. :
    http://catdir.loc.gov/catdir/toc/fy0905/2008042662.html
    ISBN: 978-0-7360-7526-8 (soft cover)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2011 vecka 34

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
    ISBN: 978-91-47-05288-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kraftsamlingen : en bok om styrketräning och hälsa
    Colliander Erland, Woxnerud Katarina, Flank Håkan, Woxnerud Alf
    Bromma : Proformia ;a Stockholm :b Strömbergs distribution : 2001 : 230 s. :
    ISBN: 91-631-1715-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engström Lars-Magnus
    Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör
    Stockholm : Stockholms universitets förl. : 2010 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-7656-667-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gympa : instruktörsutveckling
    Lövdahl Lotta, Norlin Pernilla, Solgevik Anna, Bringert Klas
    Uppsala : Sveriges akademiska idrottsförbund :b Toppakademin [distributör] : 2008 : 84 s. :
    ISBN: 978-91-633-2537-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation : samspel mellan människor
    Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin
    3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-44-04128-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Morling, Beth (2000). Taking an Aerobics Class in the U.S. and "Entering" an Aerobics Class in Japan: Primary and secondary Control in a Fitness Context. Asian Journal of Social Psychology, 31(1), 73-85. Renström, Anna (2007). Moderna tiders ledarskap. Synen på kunskap, kropp och hälsa hos gruppträningsinstruktörer. Rapport nr 353 från Idrottsvetenskapliga programmet, Umeå universitet.

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Brügge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2002). Friluftslivets pedagogik. För kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. Colliander, Erland & Woxnerud, Katarina (2001). Kraftsamlingen. En bok om styrketräning och hälsa. Stockholm: Profobia AB. Toppakademin (2008). Gympa- Instruktörsutveckling. Lund: Sveriges Akademiska Idrottsförbund. Engström, Lars-Magnus (1999). Idrott som social markör. Stockholm: HLS Förlag. Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (2007). Kommunikation - Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. Morling, Beth (2000). Taking an Aerobics Class in the U.S. and "Entering" an Aerobics Class in Japan: Primary and secondary Control in a Fitness Context. Asian Journal of Social Psychology, 31 (1), 73-85. Renström, Anna (2007). Moderna tiders ledarskap. Synen på kunskap, kropp och hälsa hos gruppträningsinstruktörer. Rapport nr 353 från Idrottsvetenskapliga programmet, Umeå universitet.

  • Giltig från: 2005 vecka 26