Engelskt namn: Peace and Peacebuilding
Denna kursplan gäller: 2019-09-09 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2019-09-09
Kurskod: 2FO026
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Freds- och konfliktstudier: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2019-05-21
Reviderad av: Prefekten, 2022-10-07
Syftet med kursen är att förbereda studenterna för ett arbetsliv inom området fredsbyggande. Kursen ska utveckla kunskap och kompetenser som utgör ett underlag för befattningar inom området på lokal, nationell och internationell nivå. Kursen ska också förbereda studenter för fördjupade studier på forskarnivå.
Studierna innehåller avancerade litteraturstudier, övningar, vetenskaplig analys samt empiriska fallstudier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
För detta ändamål ska studenten ha:
Freds- och konfliktstudier 90 hp inkl. självständigt arbete 15 hp, eller Statsvetenskap 90 hp inkl. självständigt arbete 15 hp, eller motsvarande. Dessutom krävs Engelska 6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen genomförs i form av lektionsundervisning, litteraturseminarier, samt handledning vid rapport- och essäskrivning.
Lektionsundervisning syftar till att introducera nyckelbegrepp och teorier nödvändiga för förståelsen av fred och fredsbyggande samt för studier av fredsprocesser i post-konflikt samhällen.
Litteraturseminarier är ett komplement till lektionsundervisning med syftet att möjliggöra fördjupning i valda aspekter i kurslitteraturen.
Handledning i samband med rapport- och essäskrivning ges både individuellt och i grupp.
Kursen examineras genom seminariedeltagande och skrivuppgifter.
Skriftlig hemtentamen/arbete individuellt: Kursens deltagare förväntas författa en längre rapport om cirka 15-20 sidor om fred och fredsbyggande i en vald post-konflikt miljö. Skrivuppgiften är individuell och bär 75% av det totala betyget på kursen.
Annan typ av examination: Kursens deltagare förväntas i grupper om 2-3 diskutera fram lösningar på aktuella problem i området fred och fredsbyggande. Arbetet görs i form av seminarier och grupparbete, och redovisas i en rapport med omfånget på 3-5 sidor. Grupparbeten bär 25% av det totala betyget på kursen.
Studerande måste få minst betyget G på varje delexamination.
För kursen i sin helhet ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst 5 provtillfällen.
Den studiehandledning som presenteras vid kursstarten ger ytterligare vägledning om examination.
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter
att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.
Barash David P.
Approaches to peace : a reader in peace studies
Fourth Edition. : 2017 : x, 310 pages :
ISBN: 9780190637590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Peacebuilding : a field guide
Reychler Luc, Paffenholz Thania
Boulder, Colo. : Lynne Rienner Publishers : 2001 : 573 s. :
ISBN: 1-55587-912-8 (h
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding quality peace : peacebuilding after civil war
Joshi Madhav, Wallensteen Peter
Abingdon, Oxon : Routledge : 2018. : xxi, 291 pages :
ISBN: 978-1-138-30767-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diehl Paul F.
Peace: A Conceptual Survey
Oxford Research Encyclopedia of International Studies : 2019 :
https://www.oxfordre.com/internationalstudies/view/10.1093/acrefore/9780190846626.001.0001/acrefore-9780190846626-e-515
Obligatorisk
The Peace Scale: Conceptualizing and Operationalizing Non-Rivalry and Peace
P. Klein James, Goertz Gary, F. Diehl Paul
Ingår i:
Conflict management and peace science [Elektronisk resurs].
Ithaca, N.Y. : World University Division, World Research Center : 25 : sid. 67-80 :
Obligatorisk
Paffenholz Thania
International peacebuilding goes local: analysing Lederach's conflict transformation theory and its ambivalent encounter with 20 years of practice
Ingår i:
Peacebuilding
2013- : 2 : sid. 11-27 :
Obligatorisk
Gawerc Michelle, I.
Peace-building: Theoretical and concrete perspectives
Ingår i:
Peace and change.
31 : sid. 435-478 :
Obligatorisk
Additional reading: All articles available under publications" section of the www.varietiesofpeace.net website.