Engelskt namn: Peace and Conflict Studies C
Denna kursplan gäller: 2014-11-10 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2020-10-05 och 2024-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2020-09-28 och 2020-10-04
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-09-27
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-11-10 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-18 och 2014-11-09
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-19 och 2013-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-21 och 2012-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2010-12-13 och 2011-11-20
Kursplan för kurser med start mellan 2010-05-24 och 2010-12-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-12-21 och 2010-05-23
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2009-12-20
Kurskod: 2FO008
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Freds- och konfliktstudier: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: prefekt, 2009-05-28
Reviderad av: Prefekten, 2014-11-11
Kursen är uppdelad i följande tre moment:
Moment 1: Teoretiska tillämpningar (Theoretical applications) 7,5hp/7.5 ECTS.
Momentet ger fördjupad kunskap om olika inriktningar i modern freds- och konfliktforskning med inriktning såväl mot teoriers praktiska betydelse som mot samtida samhällsvetenskaplig debatt.
Moment 2: Metod (Methods) 7,5hp/7.5 ECTS
Momentet ger en introduktion till olika samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, där grundläggande metodbegrepp klarläggs samt skilda forskningsstrategier och forskningsprocessens olika faser diskuteras. Under momentet introduceras såväl kvalitativa som kvantitativa analystekniker.
Moment 3: Självständigt arbete (Senior Thesis) 15,0hp/15.0 ECTS
Momentet ger kunskaper i att självständigt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av en vetenskaplig uppsats. Uppsatsen försvaras vid ett seminarium, där även andras uppsatser ska granskas kritiskt och konstruktivt.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs utöver de grundläggande behörighetskraven, att Freds- och konfliktstudier B, eller motsvarande, genomgåtts med godkänt resultat.
Univ: Freds- och konfliktstudier B, 30 hp, eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Kursen är i hög grad baserad på självständigt arbete. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Handledning av det självständiga arbetet ges under den termin studenten läser kursen. Dessutom kan tillkomma s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även provföreläsningar av studerande och olika debattövningar förekommer. Arbetsformerna anpassas till målen för verksamheten och varierar från moment till moment. Närvaro kan vara obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande kan tilldelas ytterligare uppgifter.
Moment 1: Teoretiska tillämpningar
Moment 2: Metod
Moment 3: Självständigt arbete
Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan för hel kurs består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov, minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtas vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Kursen avslutas med en kursvärdering.
Demmers Jolle
Theories of violent conflict : an introduction
New York : Routledge : 2012 : 158 s. :
ISBN: 978-0-415-55533-3 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hay Colin
Political analysis : a critical introduction
Basingstoke : Palgrave : 2002 : xiii, 314 s. :
ISBN: 0-333-75002-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Goldstone, Jack A (2008) "Pathways to State Failure" Conflict Management and Peace Science, 25(4), 285-296. Obligatorisk Jarstad, Anna K. & Desiree Nilsson (2008) "From Words to Deeds: The Implementation of Power-Sharing Pacts in Peace Accords", Conflict Management and Peace Science, 25(3), 206-223. Obligatorisk
Nekane Basabe & Jose Valencia (2007) "Culture of Peace: Sociostructural Dimensions, Cultural Values, and Emotional Climate", Journal of Social Issues, 63(2), 405-419. Obligatorisk James D. Fearson & David D. Laitin (2003) "Violence and the Social Construction of Ethnic Identity", International Organization, 54(4), 845-877. Obligatorisk
Mason, David T. & Patrick Fett (1996) "How Civil Wars End. A Rational Choice Approach", Journal of Conclict Resolution, 40(4), 546-568. Obligatorisk Taydas, Zeynep & Dursun Peksen (2012) "Can states buy peace? Social welfare spending and civil conflicts", Journal of Peace Research, 49(2), 273-287. Obligatorisk
Caprioli, Mary (2000) Gendered Conflict Journal of Peace Research, 37(1), 51-68. Obligatorisk. Eriksson Baaz, Maria & Stern, Maria (2009) Why Do Soldiers Rape? Masculinity, Violence, and Sexuality in the Armed Forces in the Congo (DRC) International Studies Quarterly, 53(2), 495518. Obligatorisk.
Flick Uwe
Introducing research methodology : a beginner's guide to doing a research project
Los Angeles [u.a.] : SAGE : 2011 : XX, 271 S. :
ISBN: 1-84920-780-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lantz Björn
Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-07273-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel
2. ed. : xxiv, 430 pages :
ISBN: 9781446209110 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
kompletterande material (aktiveringskod krävs)
ISBN: 978-91-44-07476-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Valda delar)
Artiklar tillkommer (tillhandahålles av institutionen)
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-05475-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig litteratur som väljs utifrån det egna rapportarbetet.