Engelskt namn: Peace and Conflict Studies C
Denna kursplan gäller: 2011-11-21 till 2012-11-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2020-10-05 och 2024-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2020-09-28 och 2020-10-04
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-09-27
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-11-10 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-18 och 2014-11-09
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-19 och 2013-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-21 och 2012-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2010-12-13 och 2011-11-20
Kursplan för kurser med start mellan 2010-05-24 och 2010-12-12
Kursplan för kurser med start mellan 2009-12-21 och 2010-05-23
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2009-12-20
Kurskod: 2FO008
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Freds- och konfliktstudier: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: prefekt, 2009-05-28
Reviderad av: Judeline Hedlund, 2011-11-15
Kursen är uppdelad i följande tre moment: Moment 1: Teoretiska tillämpningar (Theoretical applications) 7,5hp/7.5 ECTS. Momentet ger fördjupad kunskap om olika inriktningar i modern freds- och konfliktforskning med inriktning såväl mot teoriers praktiska betydelse som mot samtida samhällsvetenskaplig debatt. Moment 2: Metod (Methods) 7,5hp/7.5 ECTS Momentet ger en introduktion till olika samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, där grundläggande metodbegrepp klarläggs samt skilda forskningsstrategier och forskningsprocessens olika faser diskuteras. Under momentet introduceras såväl kvalitativa som kvantitativa analystekniker. Moment 3: Självständigt arbete (Senior Thesis) 15,0hp/15.0 ECTS Momentet ger kunskaper i att självständigt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av en vetenskaplig uppsats. Uppsatsen försvaras vid ett seminarium, där även andras uppsatser ska granskas kritiskt och konstruktivt.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: - beskriva viktiga skiljelinjer i modern politisk teori och utförligt redogöra för teoriers praktiska betydelse - stringent diskutera aktuella problem som berörs i samtida debatt inom freds- och konfliktforskningen - identifiera och med hjälp av vetenskaplig litteratur formulera och analysera ämnesrelevanta problem - redogöra för både kvalitativa och kvantitativa metoder samt diskutera och utföra metodval för att samla in, bedöma och analysera empiriskt material som är relevant för samhällsvetenskapliga problemställningar - författa en ventenskaplig uppsats, försvara denna uppsats på ett seminarium, samt kritisk granska andras uppsatser - redovisa självständiga arbeten på ett strukturerat sätt, såväl skriftligt som muntligt, inom givna tids- och utrymmesramar - ta ansvar för den egna inlärningsprocessen samt bidra till det gemensamma lärandet på ett konstruktivt sätt genom aktivt deltagande i gruppaktiviteter Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs utöver de grundläggande behörighetskraven, att Freds- och konfliktstudier B, eller motsvarande, genomgåtts med godkänt resultat.
Univ: Freds- och konfliktstudier B, 30 hp, eller motsvarande
Kursen är i hög grad baserad på självständigt arbete. Undervisningen ges i form av föreläsningar, semininarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Handledning av det självständiga arbetet ges under den termin studenten läser kursen. Dessutom kan tillkomma s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även provföreläsningar av studerande och olika debattövningar förekommer. Arbetsformerna anpassas till målen för verksamheten och varierar från moment till moment. Närvaro kan vara obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande kan tilldelas ytterligare uppgifter.
Varje moment avslutas med examination. Under moment 1 och 2 förekommer både skriftlig och muntlig examination. Rapporter, presentationer liksom aktivitet vid seminarier kan också bilda underlag för betygsättning. Under moment 3 sker examinationen genom uppsatsskrivning och opposition på andra studenters uppsatser. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs minst 22,5 hp av kursens totala 30 hp. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov, minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande: Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtas vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet. Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02) Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgär lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Varje moment avslutas med en kursvärdering.
Doing political science and international relations : theories in action
Savigny Heather., Marsden Lee.
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2011. : xiv, 321 s. :
ISBN: 0-230-24586-2 ¹65.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Justice and the politics of difference : with a new forword by Danielle Allen
Young Iris Marion, Allen Danielle S.
Paperback reissue : Princeton, N.J. : Princeton University Press : cop. 2011. : x, 286 p. :
ISBN: 978-0-691-15262-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur: Furlong, Paul & Marsh, David (2010) "A Skin not a Sweater: Ontology and Epistemology in Political Science", Kap.9 (s 184-211) i Marsh, David & Stoker, Gerry (red.) Theory & Methods in Political Science, 3rd edition. Palgrave: Macmillan
Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen.
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
senaste : Studentlitteratur : 158 s. :
Obligatorisk
Howarth, David (1995) "Discourse Theory", Kap. 6 in Marsh, David & Stoker, Gerry (red.) Theory & Methods in Political Science, Basingstoke: Macmillan (s 115-133) Strömbäck, Lars (1999) "Detektiven som vetenskapsman", Tvärsnitt 3: 1999, (sidor 47-57) Wenneberg, Sören Barlebo (2001) Socialkonstruktivism - positioner, problem och perspektiv, Liber: Malmö (182 sidor)
Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad.
Esaiasson Peter, Gilljam Mikael, Oskarsson Henrik, Wägnerud Lena
3:e uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 : 470 s. :
ISBN: 91-39-10611-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The fundamentals of political science research
Kellstedt Paul M., Whitten Guy D.
Cambridge : Cambridge University Press : 2009 : xviii, 272 s. :
ISBN: 0-521-87517-X (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur: Bjereld, Ulf; Demker, Marie & Hinnfors, Jonas (2009) Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. (3:e uppl.). Lund: Studentlitteratur Wahlgren, Lars (2008) SPSS steg tör steg. (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur Övrig litteratur som väjls utifrån det egna rapportarbetet.
Artiklar tillkommer (tillhandahålles av institutionen)