Engelskt namn: Peace and Conflict Studies B
Denna kursplan gäller: 2024-07-29 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-07-29
Kursplan för kurser med start mellan 2024-07-22 och 2024-07-28
Kursplan för kurser med start mellan 2023-07-24 och 2024-07-21
Kursplan för kurser med start mellan 2021-07-26 och 2023-07-23
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-31 och 2021-07-25
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-30 och 2020-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2019-09-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2014-05-19 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-11 och 2014-05-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-05-27 och 2013-11-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-05-21 och 2013-05-26
Kursplan för kurser med start mellan 2010-09-13 och 2012-05-20
Kursplan för kurser med start mellan 2010-05-24 och 2010-09-12
Kurskod: 2FO007
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Freds- och konfliktstudier: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: prefekt, 2009-05-28
Reviderad av: Prefekten, 2024-02-19
Kursen är uppdelad i följande fyra moment:
Moment 1: Internationell intervention och folkrätt (International intervention and international law) 7,5/7.5 ECTS
Detta kursmoment förklarar källor, principer och subjekt, samt hur nya rättsregler skapas, implementeras och övervakas inom den internationella rätten. Fokus ligger på de regler och mekanismer som styr konfliktförebyggande och fredsskapande arbete, bl a våldsförbudet och formerna för internationell konfliktlösning och ansvarsutkrävande. Kursmomentet omfattar också de mänskliga rättigheterna, alltså de regler som skyddar individer mot övergrepp från staters sida, samt den humanitära rätten, alltså de regler som gäller i väpnade konflikter.
Moment 2: Ideologi, identitet och religion i fred och konflikt (Ideology, Identity and Religion in Peace and Conflict) 7,5hp/7.5 ECTS
Vilken roll spelar ideologier, identiteter och religioner både som konfliktorsaker och som förutsättningar eller verktyg för fred? Det är den övergripande frågeställning som momentet kretsar kring. Under momentet diskuteras och problematiseras de belägg som vissa forskare anser att det finns för att civilisationer, religioner och etniska och kulturella identiteter är eller kan förväntas bli en sorts aktörer i väpnade konflikter och krig. En central del av momentet är också de olika synsätt som finns avseende vad en identitet är för någonting och hur vi inom ämnet Freds- och konfliktstudier kan studera och analysera människors identiteter, kulturer och religioner både som konfliktorsaker och som ingående element i fredsprojekt.
Moment 3: Motstånd och ickevåld (Resistance and Nonviolence) 7,5hp/7,5ECTS
Momentet behandlar strategier för icke-militärt motstånd mot olika former av våld, hot och förtryck. Vi undersöker hur motstånd har bedrivits historiskt men också vilken roll motstånd och ickevåld spelar för samhällsutvecklingen idag. Vi tittar på vilken forskning som bedrivs om motståndets drivkrafter och konsekvenser, och vi diskuterar relationen mellan pacifism som ideologi och ickevåld som praktik.
Moment 4: Att studera fred och konflikt (Studying Peace and Conflict) 7,5hp/7,5 ECTS
Momentet behandlar grunderna för ett vetenskapligt förhållningssätt till studiet av fred och konflikt. Under momentet diskuterar vi forskningsdesign och metodologi, hur man formulerar vetenskapliga problem och hur teori, metod och empiri hänger ihop både med varandra och med en undersöknings övergripande forskningsproblem. Momentet behandlar inte specifika vetenskapliga metoder, men har som ambition att förbereda studenterna för mer konkret metodundervisning. Detta görs genom att vi går igenom och problematiserar en rad begrepp och perspektiv som används i samhällsvetenskaplig forskning.
Förväntade studieresultat för kursen är följande:
Moment 1 - Internationell intervention och folkrätt
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
Moment 2 - Ideologi, identiteter och religion i fred och konflikt
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
Moment 3 - Motstånd och ickevåld
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
Genomföra en självständig analys av en historisk eller nutida motståndskampanj, eller liknande tema, med hjälp av relevant teoribildning, presentera analysen skriftligt samt kritiskt och konstruktivt granska andras arbeten.
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
Moment 4 - Att studera fred och konflikt
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
Univ: Freds- och konfliktstudier A, 30 hp, eller motsvarande
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten och varierar från moment till moment. Närvaro är obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande tilldelas ytterligare uppgifter.
Moment 1: Internationell intervention och folkrätt
Examinationen av momentet sker på grundval av två delar. Del 1 består av obligatoriska seminarier. Del 2 består av en hemtentamen. För att bli godkänd på hela momentet krävs ett godkänt resultat på samtliga delar. För del 1 ges betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). För hemtentamen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget på hela momentet grundar sig på sammanvägningen av de examinerande delarna och sätts först när alla aktiviteter är godkända.
Moment 2: Ideologi, identitet och religion i fred och konflikt
Examinationen av momentet sker genom obligatoriska seminarier samt en individuell hemtentamen. För att bli godkänd på seminarierna krävs ett aktivt deltagande samt ett godkänt betyg på det uppgifter som ingår till varje seminarium. Redovisningen på seminarierna sker både muntligt och skriftligt samt individuellt och i grupp. Seminarierna kan ge betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). Den individuella hemtentamen kan ge betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.
Moment 3: Motstånd och ickevåld
Examinationen av momentet sker genom obligatoriska seminarier, en obligatorisk skrivarverkstad, en individuell rapport samt en kommentatorsuppgift. Redovisningen på seminarierna sker både muntligt och skriftligt samt individuellt och i grupp. Seminarierna, skrivarverkstaden och kommentatorsuppgiften kan ge betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). Den individuella rapporten kan ge betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyg på hela momentet ges efter en sammanvägning av de olika examinerande inslagen.
Moment 4: Att studera fred och konflikt
Examinationen av momentet sker genom obligatoriska seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Seminarierna inklusive obligatoriska förberedelser kan ge betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). Inlämningsuppgifterna poängbedöms och den sammanlagda poängen ligger till grund för momentbetyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan för hel kurs består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av ansvarig lärare, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.
I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges eller under de uppsamlingsveckor som institution genomför under vecka 34 och 35.
I de fall komplettering inte är möjlig (anges vid varje specifik examinationsuppgift ovan) gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver tillämpas uppsamlingsveckor vilket innebär att kompletteringar behandlas under fasta tider på året oberoende när kursen/momentet gavs. Dessa uppsamlingsveckor sker vecka 34 och 35.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.
Kursen avslutas med en skriven och anonym kursutvärdering. Under kursens gång genomförs dessutom utvärderingar i form av kursråd, samt att studenten bereds möjlighet att anonymt ge synpunkter i digital form.
Sverige och folkrätten
Bring Ove, Klamberg Mark, Mahmoudi Said, Wrange Pål
Sjätte upplagan : Stockholm : Norstedts Juridik : [2020] : 395 sidor :
ISBN: 9789139208815
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svanberg Katinka
En introduktion till traktaträtten : en lärobok i traktaträtt
5. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2015 : 110 s. :
ISBN: 9789139206552
Se Umeå UB:s söktjänst
Henriksen Anders
International law
OUP Oxford : 2023 :
ISBN: 9780192870087
Obligatorisk
Slagter H Tracy
Fundamental Perspectives on International Law
Cambridge University Press : 2022 :
ISBN:9781108813891
Obligatorisk
Shaw Malcolm N.
International law
Ninth edition. : Cambridge : Cambridge University Press : 2021 : xcv, 1213 pages :
ISBN: 9781108477741
Se Umeå UB:s söktjänst
Al Qurtuby Sumanto
Peacebuilding in Indonesia: ChristianMuslim Alliances in Ambon Island
Ingår i:
Islam and Christian Muslim relations [electronic resource].
Carfax : 24 : sid. 349-367 :
Full article
Obligatorisk
Constitutions and Peace Processes: A Primer
Berghof Foundation and the United Nations Department of Political and Peacebuilding Affairs : 2020 :
https://berghof-foundation.org/library/constitutions-and-peace-processes-a-primer
Obligatorisk
Religion and Peacemaking: A Conceptualization
Brewer John D, Higgins Gareth I, Teeney Francis
Ingår i:
Sociology [Elektronisk resurs].
Cambridge : Cambridge University Press : 1999- : 44 : sid. 1019-1037 :
Länk
Obligatorisk
Hancock Landon E.
Into the IRIS: a model for analyzing identity dynamics in conflict
Ingår i:
National identities
London : Routledge : 2000- : 18 : sid. 409-423 :
Länk
Obligatorisk
Huntington Samuel P.
The clash of civilizations?
Ingår i:
Foreign affairs
New York : Council on Foreign Relations : 1922- :
Obligatorisk
Världen i vitögat : tre essäer om västerländsk kultur
Jonsson Stefan, Jonsson Stefan, Jonsson Stefan, Jonsson Stefan
[Stockholm] : Norstedts : [2018] : 635 sidor :
ISBN: 9789113093680
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns dels som e-bok att inhandla på Bokus.se. Kan även införskaffas som vanlig bok från samma hemsida (och finns även som vanlig bok på UB).
Lijphart A
Constitutional Design for Divided Societies
Journal of Democracy, Vol.15, Nr. 2, s. 96-109 : 2004 :
Obligatorisk
Mccauley John F.
Disaggregating Identities to Study Ethnic Conflict
Ingår i:
Ethnopolitics.
16 : sid. 12-20 :
Länk
Obligatorisk
Saikal Amin
How Islamic Has the Islamic State Been?
Ingår i:
Journal of Muslim minority affairs
Abingdon, Oxfordshire, UK : Carfax : [1996-] : 38 : sid. 143-152 :
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13602004.2018.1475620
Obligatorisk
Understanding ethnic conflct:
Taras Ray, Ganguly Rajat
4 ed. : New York : Longman : 2010 : X, 318 s. :
ISBN: 978-0-205-74230-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Hela boken kommer att tillhandahållas som Pdf-fil av momentansvarig innan kursen inleds)
Wallis Joanne
How important is participatory constitution-making? Lessons from Timor-Leste and Bougainville
Ingår i:
Commonwealth & comparative politics [Elektronisk resurs].
London : Frank Cass : c1998- : 54 : sid. 362-386 :
Länk
Obligatorisk
Waylen Georgina
Constitutional Engineering. What opportunities for the enhancement of gender rights?
Ingår i:
Third world quarterly.
27 : sid. 1209-1221 :
Obligatorisk
Cady Duane L.
From warism to pacifism : a moral continuum
2nd ed. : 2010 : xxi, 145 p. :
ISBN: 1439903123
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Case Benjamin S.
Street rebellion : resistance beyond violence and nonviolence
Chico, CA : AK Press : [2022] : 268 sidor :
https://s2.adlibris.com/images/62557704/street-rebellion-resistance-beyond-violence-and-nonviolence.jpg
ISBN: 9781849354868
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Why civil resistance works : the strategic logic of nonviolent conflict
Chenoweth Erica, Stephan Maria J.
New York : Columbia University Press : cop. 2011. : xvii, 296 p. :
ISBN: 0231156820
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding Nonviolence : contours and context
Hallward Maia Carter, Hallward Maia Carter, Norman Julie M.
Cambridge : Polity : 2015 : 252 s. :
ISBN: 9780745680170
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Student research and report writing : from topic selection to the complete paper
Wang Gabe T., Park Keumjae
John Wiley & Sons Ltd : 2016 : 267 sidor :
ISBN: 9781118963913
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alvehus Johan
Problemformulering
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 110 sidor :
ISBN: 9789144119281
Se Umeå UB:s söktjänst
Bláhová Pavlína
Nagorno - Karabakh: Obstacles to the Resolution of the Frozen Conflict.
Asia Europe Journal 17 (1) : 2019 :
Läsanvisning: s. 69-85
Understanding peace research : methods and challenges
Höglund Kristine, Öberg Magnus
London : Routledge : 2011 : 1 online resource (xii, 224 pages) :
ISBN: 9780203828557
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning:
5. Frida Möller, News Reports versus Written Narratives: Collecting Information Using
Different Types of Empirical Sources."
6. Ralph Sundberg & Lotta Harbom, Systematic Data Collection: Experiences from the Uppsala Conflict
Data Program."
7. Kristine Höglund, Comparative Field Research in War- torn Societies."
Nagorno - Karabak hs Gathering War Clouds.
IOG. 2017 Europe Report 244 , International Crisis Group :
http://www.crisisgroup.org/
Hur genomför man undersökningar? : introduktion till samhällsvetenskapliga metoder
Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten, Holmberg Johanna
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 282 sidor :
ISBN: 9789144175584
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Different Methods for Analyzing Varieties of Peace
Johansson Patrik, Saati Abrak
Umeå : Umeå universitet : 2020 : 18 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-167296
ISBN: 9789178552030
Se Umeå UB:s söktjänst
Kuperman Alan J.
Is Partition Really the Only Hope? Reconciling Contradictory Findings About Ethnic Civil Wars.
Security Studies 13 (4) : 2004 :
Läsanvisning: s. 314-349
Ragin Charles C.
Set Relations in Social Research: Basic Concepts. I Charles C. Ragin, Redesigning Social Enquiry: Fuzzy Sets and Beyond
Chicago & London: University of Chicago Press : 2008 :
Läsanvisning: s.13-28 (Tillhandahålls av institutionen)
Azerbaijan - Armenia conflict is a reminder of Europe's instability.
The Guardian : 2016 :
Läsanvisning: (Tillhandahålls av institutionen)
Zahar Marie-Joëlle
Fieldwork, Objectivity, and the Academic Enterprise. I Chandra Lekha Sriram et al, Surviving Field Research: Working in Violent and Difficult Situations
London & New York: Routledge : 2009 :
Läsanvisning: 191-206 (Tillhandahålls av institutionen)