Engelskt namn: Peace and Conflict Studies A
Denna kursplan gäller: 2012-05-21 till 2012-11-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2020-10-05 och 2024-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2020-09-28 och 2020-10-04
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-09-27
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-21 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2014-11-10 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-11 och 2014-11-09
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-19 och 2013-11-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-05-21 och 2012-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-21 och 2012-05-20
Kursplan för kurser med start mellan 2010-12-13 och 2011-11-20
Kurskod: 2FO006
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Freds- och konfliktstudier: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekt, 2009-05-19
Reviderad av: Judeline Hedlund, 2012-05-15
Kursen är uppdelad i följande moment:
Moment 1: Freds- och konfliktstudier: teorier och begrepp (Peace and Conflict Studies: Theory and concepts) 7,5hp/7,5 ECTS.
Moment 2: Konflikter i världen (Conflicts in the World) 7,5hp/7,5 ECTS.
Moment 3: Fattigdom och utveckling (Poverty and Development) 7,5hp/7,5 ECTS.
Moment 4: Modernitet i fred och konflikt (Modernity in Peace and Conflict) 7,5hp/7,5 ECTS.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för Freds- och konfliktforskningens huvudsakliga teorier om konflikters orsaker, förlopp och lösning.
- återge den samtida diskussionen om olika freds- och konflikt och säkerhetsbegrepp.
- diskutera och kunna argumentera kring en rad centrala teman som konfliktprevention, fredsbyggande, humanitär intervention och internationella organisationers roll i fredsprocesser.
-tillämpa teorier inom freds- och konfliktforskning på fall av aktuella och historiska väpnade konflikter.
- redogöra för gendersperspektiv på konflikters orsaker, förlopp och konsekvenser.
- återge huvuddragen i den vetenskapliga diskussionen om orsaker till fattigdom och förutsättningar för utveckling.
- diskutera förhållandet mellan fattigdom, utveckling och förekomsten av väpnade konflikter.
- återge huvuddragen i folkrättsliga aspekter på krig och krigföring samt tillämpa dessa kunskaper på aktuella fall.
- diskutera modernitetens roll i förståelsen av fred, konflikt och olika former av politisk våld.
- ha en grundläggande förståelse för hur olika perspektiv innehåller skilda antaganden om hur kunskap nås och om hur världen är beskaffad.
- genomföra kritiskt granskande och konstruktiva analyser av såväl historiska som aktuella samhällsförhållanden.
- delta aktivt och självständigt i seminariediskussioner.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Dessutom kan tillkomma s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Även olika debattövningar förekommer. Arbetsformerna anpassas till de förväntade studieresultaten och varierar från moment till moment. Närvaro kan vara obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande kan tilldelas ytterligare uppgifter.
Varje moment avslutas med examination. Examinationsformerna varierar beroende på vilka undervisningsformer som tillämpats. Således förekommer skriftliga och muntliga prov på föreläsningar och kurslitteratur. Rapporter, föredragningar och recensionsuppgifter liksom aktivitet vid seminarier kan också bilda underlag för betygsättning. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs minst 22,5 hp av kursens totala 30 hp.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov, minst 5 provtillfällen om inte särskilda skäl föreligger. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två är efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande:
Studierektor/biträdande studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges bilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Varje moment avslutas med en kursvärdering.
Peace and Conflict Studies
Barash David, Webel Charles
2nd ed. : London : Sage : 2009 :
Gender and armed conflict
Stern Maria, Nystrand Malin
Stockholm : Sida : 2006 : 158 s. :
http://www.sida.se/shared/jsp/download.jsp?f=SIDA28381_Gender+A5+web.pdf&a=23381
Att förstå internationella konflikter
Nye Joseph S., Welch David A., Bynander Fredrik.
Harlow : Prentice Hall : cop. 2011 : [xii], 364 p. :
ISBN: 978-0-273-73775-9 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kan tillkomma.
Peace and Conflict Studies
Barash David, Webel Charles
2nd ed. : London : Sage : 2009 :
Sites of Violence: gender and conflict zones.
Giles Wenona, Hyndman Jennifer
Berkeley : University of California Press : 2004 :
Kaldor Mary
New and Old Wars: Organized Violence in a Global Era.
2nd ed. : Cambridge : Polity Press : 2007 :
Contemporary conflict resolution
Miall Hugh, Ramsbotham Oliver, Woodhouse Tom
3. ed. : Cambridge : Polity Press : 2011 : 507 s. :
ISBN: 978-0-7456-4973-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kan tillkomma.
Human development report.[Elektronisk resurs]n 2005,p International cooperation at a crossroads
New York : UNDP : 2005 : 372 s. :
http://hdr.undp.org/reports/global/2005/
ISBN: 0-19-530511-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kambhampati Uma S.
Development and the Developing World.
Cambridge : Polity Press : 2004 :
Malhotra kamal
Making Global Trade Work for People.
London : Earthscan : 2003 :
Sachs Jeffrey
The End of Poverty
London : Penguin : 2005 :
Momsen Janet Henshall
Gender and development
2. ed. : London : Routledge : 2010 : 1 PDF-fil (xiv, 285 s. :
ISBN: ¹21.99
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kan tillkomma.
Weiss Thomas George
Military-civilian interactions : humanitarian crises and the responsibility to protect
2nd ed. : Lanham : Rowman & Littlefield : c2004. : xxxiii, 275 s. :
ISBN: 0-7425-3016-7 (cloth : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Auschwitz och det moderna samhället
Bauman Zygmunt, Gimdal Gustaf, Gimdal Rickard
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 1994 : 298, [6] s. :
ISBN: 91-7173-038-9 ; 230:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Walzer Michael
Arguing about war
New Haven, Conn. : Yale Nota Bene : 2005 : XV, 208 s. :
ISBN: 0-300-10978-4 (pbk.) : £8.99
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kan tillkomma.