"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagets organisation och ledning A1:1, 7,5 hp

Engelskt namn: Organisation and Management of the Firm A1:1

Denna kursplan gäller: 2022-08-01 och tillsvidare

Kurskod: 2FE231

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2017-10-26

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2022-05-12

Innehåll

Kursen syftar till att förbereda den studerande för ledning av grupper och team inom näringsliv och samhälle med inriktning mot mellanmänskliga relationer. Kursen ger grundläggande kunskaper om varför organisationer existerar och hur människan under olika tidsepoker valt att genomföra arbetsfördelning. De mest centrala frågorna inom området organisationsbeteende kommer att tas upp under kursen. Efter utbildningen skall den studerande ha tillgodogjort sig en vokabulär som möjliggör kommunikation kring organisationsfrågor på framtida arbetsplatser och även möjlighet till fortsatt egen förkovran.

Den första delen av kursen ger en fördjupad förståelse för relationer mellan människor samt för arbetsgruppers utveckling och effektivitet. Den andra delen av kursen syftar till att fördjupa förståelsen för olika individers motivation att arbeta inom organisationer och arbetsgrupper, samt hur individuella målsättningar, motivation och arbetstillfredsställelse påverkar arbetet. Därigenom förstärks den studerandes förmåga att leda individer och grupper till bättre effektivitet genom exempelvis förbättrad kommunikation, anpassade belöningssystem och god konflikthantering.

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang
  • förstå och påverka grupper och gruppers utveckling i en organisatorisk kontext
  • reflektera över det egna sättet att fungera med andra inklusive det egna bidraget till, och rollen i, en grupp
  • analysera och möta organisatoriska problem och förändringar i verksamheter

Generiska kompetenser
Kursens upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt och ta ansvar för och värdera eget och andras bidrag till gruppens utveckling och lärande
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs nätbaserat via en lärmiljö från Umeå universitet där undervisningsaktiviteter hanteras, kursrelaterat material och all kommunikation och diskussion mellan studenter och lärare sker.

Lärandet stöds genom diskussioner, seminarier och reflektionslogg. Seminarierna förbereds med stöd av litteratur, material i lärmiljön och diskussioner inom studiegrupper. Studenterna arbetar med värdering av sitt eget och andras bidrag till lärandet i relation till seminarieuppgiften. Studenterna arbetar individuellt med en kontinuerlig reflektionslogg för att nyttja erfarenheter och upplevelser i och utanför kursen. Kursen bygger på samarbetsinlärning (collaborative learning), vilket innebär att studenten förväntas vara inloggad i lärmiljön minst tre gånger i veckan under kursens samtliga veckor.

Examination

Seminarierna examineras genom peer- och self-assessment. Både individens och gruppens prestation utgör grund för betygsättningen. Under kursen kan studenten göra ett antal begreppstentamina. För att underlätta kopplingen till litteraturen är dessa på engelska. I en skriftlig individuell tentamen kopplas kursens delar samman. Studenten ska notera och reflektera kring iakttagelser och upplevelser i en individuell reflektionslogg. Varje del i examinationen måste godkännas var för sig.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra ett omprov för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Kursen ingår som en kurs på A-nivå i en kandidatexamen vid Umeå universitet. Kursen har inga fysiska träffar och går på halvfart. Kursen kommer att genomföras med hjälp av en pedagogisk internetbaserad plattform.
Kursen kräver tillgång till dator och internetuppkoppling.



Denna kurs överlappar helt eller delvis kurserna 2fe010, 2fe211, 2fe212, 2fe213, 2fe027, 2fe214, 2fe215 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Kursen motsvarar moment  2 i kursen 2FE211/2FE010 Företagsekonomi A 30 hp.

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 31

Litteratur

Litteratur

Understanding and managing organizational behavior
George Jennifer M., Jones Gareth R.
6th ed., International ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : c2012, tr. 2011 : 670 p. :
ISBN: 978-0-273-75379-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273753865

Tillkommer anvisat material via momentets hemsida i Cambro.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.