"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kompletteringskurs Service Management, 3 hp

Engelskt namn: Supplementary course in Service Management

Denna kursplan gäller: 2022-08-01 och tillsvidare

Kurskod: 2FE223

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2017-06-09

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2022-05-26

Innehåll

Kursen ger student antagen till senare del av Civilekonomprogrammet med inriktning mot Service Management möjlighet till komplettering för att uppfylla examenskrav om företagsekonomi med inriktning mot service management.
Kursen utgör en introduktion till programmet och till det forskningsfält som programmet bygger på. Service management handlar om servicelogikens betydelse för hur företag och organisationer leds, organiseras och marknadsförs.

Förväntade studieresultat

Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:

  • förklara tjänsters egenskaper och analysera dem i förhållande till marknadsföring samt till ledning och organisering av verksamheter
  • utvärdera och analysera kundens, ledningens och personalens olika roller i tjänsteprocesser och deras betydelse för skapandet av kundvärde

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4).

Undervisningens upplägg

Kursen består av självständiga litteraturstudier och en individuellt genomförd skriftlig uppgift inom ämnesområdet företagsekonomi. Kursen ges en gång per termin. I kursen ges ingen undervisning.

Examination

Kursen examineras genom en individuellt genomförd projektuppgift. Instruktion för uppgiftens genomförande meddelas vid kursstart.
Följande betygssystem används:

Godkänd, (G, 50 % eller mer), och

Underkänd (U, mindre än 50 %).

För student som underkänts vid momentets avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omexamination för att få ett högre betyg.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Övriga föreskrifter

Kursen är en kompletteringskurs för antagna till senare del av Civilekonomprogrammet med inriktning mot Service Management.
 

Litteratur

Giltig från: 2022 vecka 31

Litteratur

Aktuell kurslitteratur meddelas vid kursstart.