"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Strategizing - planning and processes D, 7,5 hp

Engelskt namn: Strategizing - planning and processes D

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 2FE203

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-09-12

Innehåll

Ledare måste kunna utforma de framtida strategierna för sin verksamhet eller sitt/sina företag och verksamheter. Den omgivande miljön, möjligheterna och planerna förändras över tid men strategiska planer och programmen är ändå viktiga verktyg för att hjälpa den strategiske ledaren att förstå och hantera dynamiken i omgivningen och verksamheten.
I denna kurs deltar studenterna i en verklig strategisk process i ett företag eller annan verksamhet vilken kräver att de agerar utifrån den kunskap de tillägnat sig under tidigare och innevarande termin. Detta sker genom att studenterna genomför analyser av och utarbetar ett strategiskt utvecklingsprogram för ett affärs- och/eller verksamhetsområde, företag eller organisation.

Förväntade studieresultat

Efter att ha avslutat kursen ska studenten kunna:

  • Uppvisa analytiska och integrerande färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk verksamhetsutveckling;
  • Tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från denna kurs såväl som tidigare kurser för att utforma ett strategiskt utvecklingsprogram inom givna tidsramar.
  • Arbeta effektivt självständigt, i team, samt med externa organisationer.
  • Presentera de analyser, idéer och strategiska program som utvecklats muntligt och skriftligt.
  • Utvärdera sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk verksamhetsutveckling.

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi C, 15 hp. Gymnasium: Engelska B.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

I denna kurs är arbete med att utveckla ett strategiskt program ett företag eller annan verksamhet den huvudsakliga pedagogiska metoden. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av strategiska program för olika verksamheter. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från verksamheterna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.

Examination

Examinationen består av fyra delar; 1) ett skriftligt strategiskt program; 2) en muntlig presentation av det strategiska programmet inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med affärsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.

För att bli godkänd på kursen måste studenten genomföra all delar av examinationen vilket innebär att nå minst 50% av poängen för varje del. För att få betyget väl godkänd måste studenten nå minst 75% av den totala poängen.

Vid underkänt seminariedeltagande eller vid individuella och gruppuppgifter måste kompletteringsuppgifter genomföras enligt särskilda instruktioner inom två veckor efter att kursen avslutats.

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med skriftlig tentamen kan inte få sina resultat registrerade.

Studenters om inte blir godkända vid den ordinarie tentamen får möjlighet till omtentamen inom en månad. Dessutom ges ytterligare tillfälle varje år veckan innan höstterminen börjar.

Om en student blivit underkänd vid en tentamen vid två tillfällen har han eller hon rätt att önska en annan bedömande lärare. En skriftlig begäran ska i sådant fall lämnas till studierektor senast två veckor före näste examinationstillfälle.

Regler och föreskrifter om akademiska texter och korrekt referenshantering tillämpas för alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Handelshögskolans uppsatsmanual). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är normalt inte obligatoriska men närvaro förväntas då föreläsningarna ges i syfte att stödja studenterna för att nå kursens specifika lärandemål. Dessutom ger föreläsningarna ofta insiktsfulla förklaringar av, och kan komplettera och ge perspektiv på kurslitteraturen och annat relevant kursmaterial.

Student som godkänts vid en examination kan inte göra om provet för att erhålla högre betyg.

Kursbetyg ges när studenten har godkänds vid alla examinerande delar och obligatoriska uppgifter.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Course litterature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

2-3 articles will be added

Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.