Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Management D
Denna kursplan gäller: 2017-08-28 till 2018-08-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-26 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2019-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kurskod: 2FE194
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2017-06-15
Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom management.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten också kunna:
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen, 7.5 hp
Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska studenten kunna:
Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen, 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
1) förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsperspektiv. I detta ingår följande delmål:
2) granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Dessa PM kommer att graderas och kommentarer kommer att ges för att eleverna att utveckla sin förmåga till effektiv skriftlig kommunikation. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö.Grupparbetet presenteras på ett temalitteraturseminarium och ett integrerande case seminarium, både förberedda med en skriftlig grupprapport.
Momentets examination
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Den tredje momentetmom ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar och litteraturseminarier. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.
Momentets examination
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med detta moment är att utforska den pågående utvecklingen inom ämnet – Företagsekonomi – och att identifiera och synliggöra aktuella trender som är kopplade till någon av de fem ämnen som finns inom företagsekonomi: redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring.
Ambitionen är också att fokusera på långsiktiga internationella megatrender som förändrar näringsliv och samhälle på ett genomgripande och varaktigt sätt. Dessa megatrender har en stark långsiktig inverkan på samhället i stort varför de därmed också bildar de framtida utmaningarna för näringslivet
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av föreläsningar, seminarier, gästföreläsningar och guidade övningar. Studenten förses med förslag på litteratur med anknytning till de fem delämnena inom företagsekonomi för att stödja elevernas aktivitet i föreläsningar och gästföreläsningar, samt gruppuppgifter och skrivandet av den avslutande essän.
Examination
Examinationen består av en individuell skriftlig essä, individ- och gruppreflektionspapper med anknytning till olika guidade övningar och gästföreläsningar samt grupparbeten och presentation av megatrender. Närvaro vid alla pågående arbeten och slutpresentationer av seminarier, gruppövningar och gästföreläsningar är obligatoriska och därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment.
90 hp varav minst 75 hp företagsekonomi samt 30 hp i huvudämnet på avancerad nivå inom ett av följande masterprogram i (Redovisning, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå. 3
Gymnasium Engelska B, Engelska/6
Se respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För studentden som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe193, 2fe197, 2fe196, 2fe195 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.
The course is mainly based on articles available from Umeå University library's databases. The following list is preliminary and articles will be added.
Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The Qualitative' versus Quantitative' Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197
Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.
Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.
Reference reading: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing.
Andersson, T. (2010) Struggles of managerial being and becoming: Experiences from managers' personal development training. Journal of Management Development. 29(2),167-176. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647.
Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200. Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press.
Reicher, S., Haslam, A. S. & Hopkins, N. (2005) Leaders and followers as collaborative agents in the transformation of social reality. The Leadership Quarterly, 16(4), 547-568. A selection of case material will also be added according to instructor's directives!
Theme literature: In addition to the required reading listed above, students will also read three articles or book chapters within one of the themes Gender, Emotions, Ethics, or Diversity. A list of required theme literature will be presented at course start. The additional literature will comprise approx. 80-100 pages per theme and is available from Umeå University library's databases.
Maylor Harvey
Project management
4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Müller Ralf.
Project governance
Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Scientific articles (approx. 100-200 pages) will be added at the start of the module.
Ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer i början av momentet. (3-6 artiklar med 100-200 sidor minimum)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.
Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Tilllgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/?languageId=3
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.