Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Management D
Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-26 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2019-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kurskod: 2FE194
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05
Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom management. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. People – The Human Side of Organizing , 7.5 hp
I den andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:
1) förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsteoretiskt perspektiv. I detta ingår följande delmål:
2) granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt:
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs upp av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö. Detta arbete presenteras i en PM samt försvaras vid ett seminarium. Momentet avslutas med ett integrerande fallseminarium.
Examinationsformer
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Project Management, 7.5 hp
Det tredje momentet ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:
Undervisningens upplägg
Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar. Den innefattar case-seminarier och en workshop om att använda programvara för projektledning. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.
Examinationsformer
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet.Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med denna kurs är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter.
Examinationsformer
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment
Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Redovisning, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå.
Se respektive moment
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.
Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
The course is mainly based on articles available from Umeå University librarys databases. The following list is preliminary and articles will be added.
Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The Qualitative versus Quantitative Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197
Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500, Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44.
Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.
Reference reading: Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing.
Alvesson, M. and Wilmott, H. (2002) Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual. Journal of management studies, 39:5, 619-644. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647.
Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200. Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press. A case book or a selection of case material will also be added according to instructors directives!
Aaltio, Iris & Kovalainen, Anne (2003) "Using Gender in Exploring Organizations, Management, and Change", in Czarniawska, Barbara, Sevón, Guje & Aaltio, Iris (eds) The Northern Lights. Organization Theory in Scandinavia, chapter 8. Malmö: Liber. Alvesson, Mats & Billing, Yvonne Due (2009) Understanding gender and organizations. London: Sage.
Höök, Pia (2001) "Management as uncontrollable sexuality", in Sjöstrand, S-E, Sandberg, J. & Tyrstrup, M. (eds) Invisible Management. London: Thomson Learning.
Ashforth, Blake E, & Humphrey, Ronald H. (1995) "Emotion in the workplace: A reappraisal", Human Relations 48 (2) 97-125. Brundin, Ethel (2002) "The emergence of emotions in management theory", chapter 1 in: Emotions in Motion. The Strategic Leader in a Radical Change Process. JIBS Dissertation Series, No. 12. (A copy is available via the University Library in Umeå).
Fineman, Stephen (1999) "Emotion and Organizing", in Clegg, Stewart R. & Hardy, Cynthia (eds.) Studying Organizations. Theory and Method, chapter 11. London: SAGE Publications.
Jehn, Karen A., Northcraft, Gregory B. & Neale, Margaret A. (1999) "Why differences Make a Difference: A field study of diversity, conflict, and performance in work groups", Administrative Science Quarterly, 44(4): 741-763. Lawthom, Rebecca (2000) "Against all odds: Managing diversity, in Chmiel, Nik (eds) Introduction to work and psychology. A European Perspective, Oxford: Blackwell Publishers Ltd., pp. 387-406.
Nkomo, Stella M. & Cox Jr, Taylor (1996) "Diverse identities in organizations", in Clegg, Stewart R, Hardy, Cynthia & Nord, Walter R. (eds) Handbook of organization studies, London: Sage, pp. 338-356.
Maclagan, Patrick (1998) "Management and morality". London: SAGE. von Weltzien Hoivik, Heidi (2002) "Moral Leadership in Action". Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations. Cheltenham: Edward Elgar
Theme literature: In addition to the required reading listed above, students are obliged to search for and use additional articles and books highlighting the specific theme of the concluding group assignment! Particular references to the various themes are given below; these should be considered as required, albeit not exhaustive material.
Blomquist, T. & Müller
Middle Managers in Program and Portfolio Management: Practice, Rolers and Responsibilities
Newton Square: Project Management Institute : 2006 :
Obligatorisk
Maylor Harvey
Project management
4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Müller Ralf.
Project governance
Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Umeå school of busniess and economics. Compendium of Articles.
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå
Umeå School of Business and Economics (latest edition). :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.
Handelshögskolan Umeå Universitet
Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
Umeå University (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.