"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Management D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Management D

Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE194

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05

Innehåll

Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom management.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten också kunna:

  • reflektera över jämställdhet, mångfald och mångkulturalitet samt arbeta effektivt i mångkulturella team
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma.

Kursövergripande förväntat studieresultat:

  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen, 7.5 hp
Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
 
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla avancerad kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, vetenskapliga perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess,
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering,
  • diskutera olika forskningsstrategiers karaktäristika samt diskutera och bedöma lämpligheten hos kvalitativa, kvantitativa, och kombinerade metoder för att lösa skilda forskningsproblem,
  • applicera tillägnad kunskap vid planering, utformning, genomförande och rapportering av vetenskapligt arbete
  • visa förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska aspekter av den företagsekonomiska forskningsprocessen.

Undervisningens uppläggning
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
 
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig salstentamen samt individuella skriftliga uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Människor - Den mänskliga sidan av organisationen, 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs  ett antal teman som visar hur komplikationer relaterade till den mänskliga sidan av organisationer kan bidra till att forma organisatoriska processer. 
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

1) förstå hur organisatoriska processer uppstår genom ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsperspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att identifiera, analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2) granska och utvärdera aktuella teman relaterade till mänsklig komplexiteti organisatoriska processer, inklusive:

  • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa teman på ett verkligt organisatoriskt sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. 

Momentets examination
Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier inklusive genomförda skriftliga grupp- och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

 

Moment 3. Projektledning, 7.5 hp
Det tredje momentet ansluter sig till den nuvarande trenden av "projektifiering" som sker inom både företag och offentliga organisationer. Det övergripande syftet med momentet är att skapa en förståelse för utmaningarna som följer av att arbeta med och i projekt. För att uppnå detta syfte tar momentet sin utgångspunkt i metoder och processer som traditionellt förknippas med projektledning, men fokus är konsekvenserna av temporalitet för mänskligt beteende (ex. ledarskap, gruppdynamik, organisatoriska rutiner). Momentets första del syftar till att skapa en gemensam grundförståelse för vad ett projekt är samt ett urval av vanliga metoder som används för att planera, kontrollera och styra projekt. Viss uppmärksamhet ges även projektets roll i den omkringliggande organisationen. I momentets andra del använder vi insikterna från den första delen för att på djupet utforska konsekvenserna av att jobba med och i projekt. Syftet är att förbereda studenten för de utmaningar som följer av att arbeta i projekt.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:

  • förklara och diskutera projektets natur utifrån ett organisatoriskt kontext
  • förklara och applicera ett urval av vanligt använda metoder för projektledning
  • analysera och diskutera utmaningar och möjligheter associerade med att arbeta i en temporär kontext, från ett individuellt och organisatoriskt perspektiv

Undervisningens uppläggning
Lärandet i momentets första del stöds av föreläsningar. Den första delen examineras dels via skriftlig tentamen, dels via en gruppuppgift. Lärandet för momentets andra del, vilken relaterar till beteendemässiga konsekvenser av att arbeta i en temporär miljö, ges genom föreläsningar, litteraturseminarier och workshops. Denna del examineras via korta individuella reflektionspapper på litteraturen, aktivt deltagande i litteraturseminarier och workshop, samt skriftlig tentamen. Gruppuppgiften består av att applicera traditionell projektledningsmetodik i planeringen av ett eget valt projekt. Projektet skall adressera en i samhället existerande utmaning och ha potential att vara av större betydelse.

Momentets examination
Examinationen består av seminarium, skriftliga gruppuppgifter och skriftliga individuella uppgifter samt en skriftlig individuell salstentamen. För ett godkändt moment krävs att varje uppgift har godkänt.

Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Ambitionen med detta moment är att identifiera och synliggöra aktuella trender. Dessa trender har stark långsiktig inverkan på samhället i stort genom att forma framtida förutsättningar för och ge upphov till utmaningar för näringslivet. Syftet med momentet är att utforska hur företag och samhälle interagerar för att tackla sådana nuvarande och framtida utmaningar. De studenter som delar i momentet förväntas ha goda kunskaper och förmågor  kopplade till deras inriktning en av de fem ämnen som finns inom företagsekonomi: redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:

  • analysera grundläggande samhälleliga frågor och vilken påverkan företag har på dessa 
  • identifiera och värdera nya trender i samhället
  • kritiskt diskutera affärsbeslut kopplade till nya trender
  • utvärdera tillgänglig information, kunskap och policy kopplat till nya trender med avseende på validitet och reliabilitet
  • relatera nya trender till företagsekonomisk forskning inom studentens inriktning (major)
  • dela multidisciplinära kunskaper.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av föreläsningar, gästföreläsningar och guidade övningar. Studenten förses med relevanta informationskällor och vetenskaplig litteratur för att stödja individuellt arbete och grupparbete relaterat till föreläsningar och övningar.
 
Examination
Den huvudsakliga examinationen är en individuell skriftlig essä, vilken kommer att följas av en muntlig examination. Essän kräver en övertygande diskussion av betydelsen och angelägenheten av att lösa ett specifikt problem relaterat till en trend utifrån perspektivet av studentens ämnesinriktning. Vidare består examinationen av individ- och grupp reflektionspapper med anknytning tillkursens olika aktiviteter..  Närvaro vid alla pågående arbeten och slutpresentationer av seminarier, gruppövningar och gästföreläsningar är obligatoriska och därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

90 hp varav minst 75 hp företagsekonomi samt 30 hp i huvudämnet på avancerad nivå inom ett av följande masterprogram i  (Redovisning, Finansiering, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå. 3

Gymnasium Eng B/6

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.
 
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.  

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe193, 2fe197, 2fe196, 2fe195, 2fe047, 2fe122, 2fe221, 2fe201 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 34

Moment 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library's databases.There will be about 15 scientific articles (approx. 200 pages) as required readings for the module. The literature list will be available at course start. Furthermore, specific literature for the group assignment should be chosen and added by each group.

Reference reading

The module is designed from the assumption that students have fundamental knowledge on social science research methods. Nevertheless, a general textbook might be useful to update your method competencies. Here are recommended alternatives. N.B.! Textbooks should not be applied in examinations.

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Business Administration :
http://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Bryman, A. & Bell, E. (2019). Business research methods. 5th edition. Oxford: Oxford University Press. Collis, J. & Hussey, R. (2021). Business research: a practical guide for students. 5th edition. London: Macmillan Education. Ghauri, P. & Grønhaug, K. (2010) Research Methods in Business Studies. 4th edition. Harlow: Pearson Education Publishing. Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2019). Research methods for business students. 8th edition. Harlow: Pearson Education.

Moment 2

Social identity processes in organizational contexts
Hogg Michael A., Terry Deborah J.
Hove : Psychology : cop. 2001 : xiv, 339 s. :
ISBN: 1-84169-007-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

3-4 scientific articles will be added as required reading, approx. 70 pages. In addition to the required reading for all, students will also read three articles or book chapters within one specific theme, The additional literature will comprise approx. 80-100 pages per theme. A selection of case material will also be added according to instructor's directives.

Moment 3

Litteratur

Project management : the managerial process
Larson Erik W., Gray Clifford F.
8. ed., International ed. : New York : McGraw-Hill Education : [2021] : xxii, 682 sidor :
ISBN: 9781260570434
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles (approx. 100-200 pages) will be added at the start of the module.

Moment 4

Harari Yuval Noah
Homo deus : a brief history of tomorrow
First U.S. edition. : New York, NY : Harper, an imprint of HarperCollinsPublishers : 2017. : [6], 449 pages :
ISBN: 978-0-06-246431-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Factfulness : ten reasons we're wrong about the world - and why things are better than you think
Rosling Hans, Rosling Ola, Rönnlund Anna Rosling
First edition. : New York : Flatiron Books : 2018. : x, 342 pages :
ISBN: 978-1-250-10781-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ett mindre antal (80-100 sidor/inriktning) artiklar som utgör referenslitteratur inom respektive inriktning kommer att presenteras i början av momentet.

Referenslitteratur till kursen

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization.
Crane Andrew, Matten Dirk, Glozer Sarah, Spence Laura J.
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press : 2019 : xxiv, 608 pages :
ISBN: 9780198810070
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.