"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Perspectives on Strategy D, 7,5 hp

Engelskt namn: Perspectives on Strategy D

Denna kursplan gäller: 2014-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 2FE184

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Kursen belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv.  Kursen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursen uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Jämföra teoretiska perspektiv på lednings-, entreprenörskaps- och marknadsföringsstrategier.
  • Föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  • Föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  • Kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter.
  • Beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Behörighetskrav

Den studerande skall vara registrerad på något av Handelshögskolans tvååriga masterprogram och där klarat minst 45 hp eller antagen på något av Umeå univeristets Civilekonomprogram. Gymnasium: Eng B/6

Undervisningens upplägg

Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, innehåller undervisningen arbete med case och case-seminarier. Kursenen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Examination

Examinationsunderlaget i denna modul består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen.

För att bli godkänd på kursen måste studenten genomföra all delar av examinationen vilket innebär att nå minst 50% av poängen för varje del. För att få betyget väl godkänd måste studenten nå minst 75% av den totala poängen.

Vid underkänt seminariedeltagande eller vid individuella och gruppuppgifter måste kompletteringsuppgifter genomföras enligt särskilda instruktioner inom två veckor efter att kursen avslutats.

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med skriftlig tentamen kan inte få sina resultat registrerade.

Studenters om inte blir godkända vid den ordinarie tentamen får möjlighet till omtentamen inom en månad. Dessutom ges ytterligare tillfälle varje år veckan innan höstterminen börjar.

Om en student blivit underkänd vid en tentamen vid två tillfällen har han eller hon rätt att önska en annan bedömande lärare. En skriftlig begäran ska i sådant fall lämnas till studierektor senast två veckor före näste examinationstillfälle.

Regler och föreskrifter om akademiska texter och korrekt referenshantering tillämpas för alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Handelshögskolans uppsatsmanual). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är normalt inte obligatoriska men närvaro förväntas då föreläsningarna ges i syfte att stödja studenterna för att nå kursens specifika lärandemål. Dessutom ger föreläsningarna ofta insiktsfulla förklaringar av, och kan komplettera och ge perspektiv på kurslitteraturen och annat relevant kursmaterial.

Student som godkänts vid en examination kan inte göra om provet för att erhålla högre betyg.

Kursbetyg ges när studenten har godkänds vid alla examinerande delar och obligatoriska uppgifter.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

This is a course at the D-level in an MSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 34

Course Literature

Check respective syllabus literaturelist for seleceted main subject: Marketing syllabus 2FE177 module 1 Management syllabus 2FE047 module 1 Enterpreneurship syllabus 2FE178 module 1