Engelskt namn: Strategic Business Development D
Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2023-08-14 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2023-07-31 och 2023-08-13
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-02 och 2023-07-30
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-03 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2020-12-21 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2020-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kurskod: 2FE178
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-06-11
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05
Kursen är avsedd för studenter som vill bli entreprenörer, chefer eller projektledare med inriktning mot (internationell) affärsutveckling. En tydlig pedagogisk idé inom kursen är handlingsorienterat lärande (eller lärande genom erfarenhet). Syftet är att förbereda studenterna med färdigheter att etablera och leda företag, samt tillämpa kunskaper att utveckla och leda affärer och affärsenheter med inriktning mot innovation, internationell expansion och tillväxt.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Moment 1. Perspectives on Strategy, 7.5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna kommer att tillägna sig en interdisciplinär förståelse för den miljö där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmomentet integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmomentet uppmuntras studenterna att självständigt utveckla sitt strategiska tänkande om hur strategier ska genomföras. Under momentet blir studenterna också introducerade till inter-kulturell kommunikation och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och fallseminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och fallstudiematerial. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. De fallrelaterade grupparbetena kommer att genomföras i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.
Examination
Examinationsunderlaget i denna modul består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Entrepreneurship and Business Growth 7.5 hp
En viktig utmaning för nystartade och etablerade företag är att bibehålla entreprenörssandan och att skapa tillväxt. Kursmomentet definierar tillväxt i små och medelstora företag och dessutom berörs skillnaden mellan en entreprenöriell orientering och en mer traditionell småföretagsorientering. Under kursen kommer studenterna analysera entreprenörskap och hur professionella investerare uppfattar tillväxt hos nyetablerade företag. Kursens huvudteman berör (i) teorier kring entreprenörskap och dess kopplingar till företagstillväxt (ii) kunskap om betydelsen av motivation, risktagande och viljan att växa för entreprenörskap (iii) entreprenöriella strategier (iv) problem vid tillväxt, ’downsizing’och ’size management’ samt (v) riskkapital och finansiella utmaningar. Kurslitteraturen täcker dessa teman och kopplar dem till företag. Under kurser arbetar studenterna med case relaterade till dessa nämnda teman och utvecklar lösningar för de problem som beskrivs i fallen.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall en studerande kunna
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier som tillämpas med en stor betoning på studenternas aktiviteter, såväl muntligt som skriftligt genom olika uppgifter. Fokus läggs på presentationsteknik och grupparbete. Studenten förväntas delta aktivt både individuellt och genom arbete i grupp under seminarier och uppgifter, samt i skriftliga och muntliga presentationer.
Examination
Examinationen består av praktisk “hands-on-gruppresentationer” och rapporter av ett givet tema inom kursen, samt en individuell skriftlig tentamen som omfattar kursens huvudsakliga teman. Godkänt betyg krävs för varje del. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Managing Networks and Internationalisation 7,5 hp
Två huvudsakliga områden inom denna kursmodul är internationalisering och nätverkande i entreprenöriella företag. Nyckelfrågor är hur företag kan utveckla sina affärsmässiga förmågor genom internationalisering och nätverkande för att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet t.ex. export, joint ventures, allianser och nätverk, att möta konkurrens från såväl etablerade som nya aktörer vid en internationalisering och att balansera samarbete och konkurrens i internationella företagsmiljöer. Studenterna kommer att analysera internationaliseringsstrategier och nätverksrelationer genom fallstudier.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Integrationen av modeller och perspektiv uppnås genom olika lärandemetoder såsom verkliga fall och simuleringar. I kursmomentet analyserar studenterna verkliga fall (företag/organisation/nätverk eller en industri). Simuleringen hjälper studenterna att handla utifrån förslag till strategier och handlingsprogram för nätverkande och internationell utveckling
Examination
Examinationen är baserad på tre delar 1) aktivt deltagande på seminarier 2) aktivt deltagande i affärssimuleringar, 3) individuell hemtentamen. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Strategizing in Business Development 7,5 hp
Alla affärsutvecklare och entreprenörer behöver kunna utforma framtida strategier för sin organisation eller sitt affärsområde. Den omgivande miljön och möjligheterna att planera förändras över tid, men alltmedan strategiska planer och program är viktiga verktyg för att hjälpa hjälper affärsutvecklare och entreprenörer att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer.
Under detta moment deltar därför studenterna i en verklig strategisk process vilket kräver att de handlar utifrån den kunskap som de tillägnat sig tidigare. Detta kan exempelvis ske genom att utveckla en affärsplan för ett nystartat företag eller för en ny produkt, tjänst, eller affärsområde inom en etablerad organisation.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall en studerande kunna
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom arbete med ett verkligt fall som den huvudsakliga pedagogiska metoden. Det kan innebära att studenterna arbetar i grupp med existerande företag, organisationer eller företag i en uppstartsfas för att utveckla en affärsplan. Grupperna kommer att arbeta relativt självständigt men i dialog med representanter från sin fallorganisation. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och potentiellt även från externa exporter vid workshops, seminarier och föreläsare.
Observera: beroende på vilken typ av verkligt fall som väljs för kurser kan en del mindre omfattande introducerande eller förberedande aktiviteter krävas under ett eller flera av de tidigare momenten under kursen. Om så är fallet kommer tid att sättas av inom dessa moment för sådana aktiviteter.
Examination
Examinationen består av fyra delar; 1) en affärsplan; 2) en muntlig presentation av affärsplanen inför praktiker; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med affärsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment.
Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande och Företagsekonomi C 15 hp. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Se respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.
Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Further readings will be added.
Barney, J.B. & Ketchen, D.J. & Wright, M. (2011). The Future of Resource-Based theory: Revitalization or Decline? Journal of Management, 37 (5), 1299-1315. Carland, J.W., Hoy, F., Boulton, W.R. & Carland, J.A.C. (1984). Differentiating Entrepreneurs from Small Business Owners: A Conceptualization. Academy of Management Review, 9 (2), 354-359. Cheah, H-B. (1990). Schumpeterian and Austrian entrepreneurship: Unity within duality. Journal of Business Venturing, 5 (6), 341-347.
Covin, J.G., Slevin, D.P., & Heeley, M.B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth, Journal of Business Venturing, 15 (2), 175-210. Daily, C. M., MacDougall, P. P., Covin, J. G., & Dalton, D. R. (2002). Governance and strategic leadership in entrepreneurial firms. Journal of Management. 28(3), 387-412. Drucker, P. (1985). The Discipline of Innovation, Harvard Business Review, May/June, 67-72.
Lumpkin, G. T. & Dess, G-G. (1996). Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance. Academy of Management Review, 21 (1), 135-172. McKenzie, B., Ugbah, S.D. & Smothers, N. (2007)- Who is an Entrepreneur? Is It still the Wrong Question? Academy of Entrepreneurship Journal, 13 (1), 23-43.
Mosey, S. & Wright, M. (2007). From Human Capital to Social Capital: A Longitudinal Study of Technology-Based Academic Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory & Practice, 31(6), 909-935. Politis, D., (2008). Business angels and value added: what do we know and where do we go? Venture Capital, 10 (2), 127-147. Shane, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13(2), 257-279.
Zahra, S.A. (1993). A conceptual model over entrepreneurship as firm behavior: A critique and extension. Entrepreneurship Theory and Practice, 17, 5-22.
Further readings will be added.
Autio, E., Sapienza, H.J. & Almeida, J.G., 2000. EFFECTS OF AGE AT ENTRY , KNOWLEDGE INTENSITY , AND IMITABILITY ON INTERNATIONAL GROWTH. Academy of Management Journal, 43(5), pp.909-924. Bell, J., McNaughton, R. & Young, S., 2001. Born-Again Global Firms: An Extension to the Born Global Phenomenon. Journal of International Management, 7(3), pp.173-189.
Bengtsson, M., & Johansson, M. (2012). Managing coopetition to create opportunities for small firms. International Small Business Journal.0(0), 1-27 Casson, M. Della Giusta, M. (2007) Entrepreneurship and Social Capital: Analyzing the impact of social networks on entrepreneurial activity from a rational action perspective, International Small Business Journal, 25(3) 220-244.
Das T. K. and Teng B. (2000). Instabilities of Strategic Alliances : An Internal Tensions Perspective. Organization Science, 11(1), 77101. Gabrielsson, M. et al., 2008. Born globals: Propositions to help advance the theory. International Business Review, 17, pp.385-401
Johanson, J. & Vahlne, J.-E., 1977. The internationalization process of the firm-a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), pp.23-32.
Knudsen, T. and Madsen, T.K. (2002) Export strategy: a dynamic capabilities perspective, Scandinavian Journal of Management, 18: 475-502.
Oviatt, B.M. & McDougall, P.P., 1994. TOWARD A THEORY OF INTERNATIONAL NEW VENTURES. Journal of International Business Studies, 25, pp.29-41 ST - Oviatt, B.M. & McDougall, P.P., 2005. Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, pp.537-553
Presutti, M. Boan, C. and Fratocchi, L. (2007) Knowledge acquisition and the foreign development of high-tech start-ups: a social capital approach, International Business Review, 16(1), 23-46.
Further readings will be added.
Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brinckmann, J., Grichnik, D., & Kapsa, D. (2010). Should entrepreneurs plan or just storm the castle? A meta-analysis on contextual factors impacting the business planningperformance relationship in small firms. Journal of Business Venturing, 25 (1), 24-40. Further readings will be added.
Kubr, Thomas, Marchesi, Heinz, & Ilar, Daniel T (1998). Starting Up: Achieving success with professional business planning. McKinsey & Company. (Available at http://www.tno-bedrijven.nl/tno-b/get/24/257/954/file.do)
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.