"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap och affärsutveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Business Development

Denna kursplan gäller: 2025-01-06 och tillsvidare

Kurskod: 2FE176

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2012-06-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-05-15

Innehåll

Kursen fokuserar på entreprenörskap och på uppstarten av nya verksamheter, men även betydelsen av idéutveckling och entreprenörskap  inom befintliga organisationer berörs. Under kursen tränas studenten att identifiera och skapa entreprenöriella möjligheter samt att utveckla en grundläggande förmåga att skapa nya affärer. Fokus under kursen ligger på affärsplaner samt affärsplanering och att identifiera, implementera och utvärdera affärsidéer. Studenten lär sig också om entreprenörens olika egenskaper, kännetecken och förmågor. Slutligen behandlas vikten av stödjande miljöer och nätverk för utveckling av affärer och nya verksamheter.

Förväntade studieresultat

Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och kritiskt diskutera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • beskriva och analysera den entreprenöriella processen
  • beskriva och analysera sambanden mellan entreprenörskap, nyföretagande och deras implikationer för samhället inklusive hållbarhet
  • identifiera och ge förslag på nya affärsmöjligheter samt att formulera strategier för att starta en verksamhet
  • söka och värdera information och informationskällor vid utveckling av en affärsidé
  • planera och genomföra presentationer av affärsidéer och affärsplaner inom en given tidsplan

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt genom praktiknära falluppgifter. En förutsättning att nå de förväntade studieresultaten är ett aktivt deltagande under kursens alla delar.

Examination

Examination sker genom en gruppbaserad skriftlig affärsutvecklingsuppgift med tillhörande muntlig presentation, litteraturseminarium, samt skriftlig individuell salstentamen.
 
Följande betygssystem används:
5 Med beröm godkänd, 4 Icke utan beröm godkänd, 3 Godkänd, U Underkänd
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.

Övriga föreskrifter

Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A-B eller C-nivå i företagsekonomi.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 2

Litteratur

Litteratur

Entreprenörskap : från tanke till handling
Landström Hans, Löwegren Marie
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 320 sidor :
ISBN: 9789144154770
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar (tillgängliga via Umeå universitetsbibliotek) omfattar cirka 50-100 sidor.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet, Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. (Senaste upplagan)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/student/handelshogskolan/uppsatser-och-examensarbeten/#info5

Business model generation : en handbok för visionärer, banbrytare och utmanare
Osterwalder Alexander, Pigneur Yves, Sjösten Lisa, Clark Tim
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 278 s. :
ISBN: 978-91-44-09152-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsättes utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.