"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Engelskt namn: Research methodology

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 2FE172

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-20

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter. Kursen inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys. Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. De övergripande vetenskapliga angreppssätten (framför allt induktion och deduktion) penetreras och kopplas till olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information. Under kursen ingår också moment som ger kännedomen om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat kurs skall den studerande kunna: • redogöra för grunddragen i de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen. • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem. • söka, värdera och använda olika typer av information på en grundläggande nivå. • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material. • kritiskt granska en rapport utifrån olika perspektiv. • i samverkan med andra studenter självständigt genomföra en undersökning.

Behörighetskrav

Antagen till program vid Sälj och Marknadshögskolan.

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i kursen innebär obligatorisk närvaro.

Examination

Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under kursens gång. En skriftlig tentamen avslutar kursen. För den som underkänts vid avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-4 veckor. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om kursen innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursenss slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen ingår i program vid Sälj och Marknadshögskolan.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.