"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Internationell marknadsföring, 7,5 hp

Engelskt namn: International Marketing

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 2FE171

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-20

Innehåll

Kursen avser att ge de studerande en grundutbildning inom det företagsekonomiska området Internationell Marknadsföring. Målet med kursen är att - Ge kunskaper om företags möjligheter att agera på olika marknader och att anpassa verksamheten till aktuella omvärldsförutsättningar. - Ge förståelse för det teoretiska ramverket kring internationaliseringsprocesser - Bibringa färdigheter i att använda strategiskt, taktiskt och operativt beslutsfattande i samband med expansion till utländska marknader med användande av marknadsföringsmixen. Syftet med kursen är att utveckla kunskap om den omgivning i vilken internationella företag verkar. En viktig del i detta sammanhang är insikten att olika faktorer på makronivå påverkar villkoren på mikronivå. Relaterat till detta kommer olika nivåer av organisationens internationalisering att diskuteras. Kursen syftar vidare till att diskutera problem, beslutsfattande och åtgärder som vidtas i samband med internationalisering av företag. Olika företags och organisationers problem och förutsättningar i samband med internationalisering belyses för att nå en förståelse för hur såväl mindre företag som multinationella företag arbetar med marknadsföringsaktiviteter på internationella marknader. Kursen ämnar vidareutveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationers möjligheter och problem utifrån ett internationellt marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Kursen utgår ifrån en planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunder på internationella marknader. Det innebär att kursen tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring historiska, geografiska, kulturella, juridiska, etiska samt andra aspekter vilka har ett inflytande på marknadsföringens förutsättningar. Kursen är med utgångspunkt i ovanstående indelad i tre huvudområden: Omvärldsanalys: internationella organisationers marknadsmiljö samt anpassning till olika marknader, konsumentbeteende på olika internationella marknader samt hur olika analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar kan användas för informationsinhämtning. Nivåer av internationalisering samt internationaliseringsprocesser: olika dimensioner av marknadsföring på nationell, internationell och global nivå. Verktyg för värdeskapande processer i internationell miljö: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat kurs förväntas den studerande kunna: - redogöra för internationella organisationers marknadsmiljö, samt förklara samt hur denna påverkar marknadsföringsbeslut. - redogöra för olika vägar till internationalisering samt dynamiken i internationaliseringsprocesser. - förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring - identifiera, analysera och välja lämpliga internationaliseringsstrategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar - kritiskt förhålla sig till och diskutera internationell marknadsföring ur olika perspektiv Generiska kompetenser Kursens uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att: - planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar - relatera teoretisk kunskap med praktisk erfarenhet - kommunicera såväl skriftligt som muntligt.

Behörighetskrav

Antagen till program vid Sälj och Marknadshögskolan

Undervisningens upplägg

De två första områdena, omvärldsanalys och Nivåer av internationalisering samt internationaliseringsprocesser, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska moment, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbete. I syfte att öka förståelsen för hur dessa områden kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom såväl föreläsningar som case där praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta område arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete.

Examination

Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under kursens gång. En skriftlig tentamen avslutar momentet. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om kursen innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Gästföreläsningar under moment kan ligga till grund för examinationen. 4. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygsskalan; Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen ingår i följande program vid SäljochMarknadshögskolan: Internationell säljare/marknadsförare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.