"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ekonomistyrning, 4,5 hp

Engelskt namn: Management Accounting

Denna kursplan gäller: 2009-05-18 och tillsvidare

Kurskod: 2FE167

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-20

Innehåll

Alla organisationers verksamhet genomsyras av ekonomi. Dagens näringsliv ställer krav på att alla medarbetare måste förstå ekonomi. Även om du inte är ekonom behöver du kunna följa ekonomiska resonemang och förstå ekonomiska sammanhang så att dialogen om företagets styrning och utveckling har en förutsättning att kunna fungera. Det gör arbetet mer intressant och du får möjlighet att själv påverka olika beslut som fattas inom företaget. En förutsättning för detta är att du har kunskaper om ekonomins termer, regler och samband. Varje dag fattas ett antal olika beslut inom företaget. För att den ekonomiska styrningen inom företaget skall fungera krävs genomtänkta och väl fungerande verktyg i form av olika budgetar och kalkylmodeller. Syftet med ekonomistyrning är att säkerställa att strategin genomförs för att uppfylla övergripande mål i företaget. Utgångspunkten för ekonomistyrning är företagets affärsplan som består av företagets övergripande mål, strategier och handlingsplaner. Det är ekonomistyrningens uppgift att översätta affärsplanens innehåll till konkreta och mätbara budgetar. De olika budgeterna skall följas upp och chefers prestationer utvärderas. Därmed blir uppföljning och utvärdering viktiga beståndsdelar inom ekonomistyrningen för att se till att strategier och handlingsplaner efterlevs men även att säkerställa att de valda strategierna och handlingsplanerna verkligen fungerar.

Förväntade studieresultat

Målet med kursen är att ge kursdeltagarna en stabil grund i hur företagets ekonomi fungerar med fokus inriktat mot delområden såsom ekonomiska rapporter, räkenskapsanalys, budgetering, produktkalkylering, investeringsbedömning och resultatplanering. Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna vara väl förberedda för att medverka i diskussioner som rör företagets styrning och utveckling. Efter att ha genomgått kursen och erhålla betyget godkänt skall den studerande kunna: • klassificera och använda centrala företagsekonomiska begrepp • beskriva ekonomiska rapporters innehåll och samband • upprätta produktkalkyler • upprätta investeringskalkyler • upprätta resultat- och likviditetsbudgeter • upprätta en budgeterad balansräkning För att erhålla betyget väl godkänt skall den studerande kunna: • genomföra kapitalbehovsberäkningar • genomföra ekonomiska analyser och bedöma olika handlingsalternativ med hjälp av dessa.

Behörighetskrav

Antagen till följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Kvalificerad säljare/marknadsförare.

Undervisningens upplägg

Kursen behandlar syften och metoder för ekonomisk styrning som företagsledningen kan använda som hjälpmedel för att styra företaget. Olika metoder för produktkalkylering som används som underlag för bland annat kostnadskontroll, lönsamhetsbedömning, produktval, projektval och prisbeslut kommer att gås igenom. Under kursen kommer budgetering att behandlas ur ett flertal aspekter. Kursdeltagarna kommer att tillägna sig färdighet i att utforma och använda budgetmodeller. De kommer även att få inblick i betydelsen att dessa modeller måste sättas in i ett ekonomiskt och organisatoriskt sammanhang. Förutom att budgeten kan ses som ett planeringsverktyg diskuteras även att budgeten kan användas som ett mål för att påverka organisationens medlemmars beteende.

Examination

Studenterna examineras genom inlämningsuppgifter löpande under kursens gång. En skriftlig tentamen avslutar kursen. För den som underkänts vid avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-4 veckor. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om kursen innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursenss slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts. Tillgodoräknande Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Kvalificerad säljare/marknadsförare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.