"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ekonomisk styrning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Financial Accounting and Management Accounting

Denna kursplan gäller: 2009-05-18 och tillsvidare

Kurskod: 2FE166

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-20

Innehåll

Företag och organisationers verksamheter genomsyras av ekonomi. För att kunna delta i diskussioner och beslut behöver alla medarbetare ha kunskap om ekonomiska resonemang och förståelse för ekonomiska sammanhang. En förutsättning för detta är att medarbetare har kunskap om ekonomins termer, regler och samband. I stort sett varje dag fattas det beslut inom företaget. Syftet med ekonomistyrning är att se till att dessa beslut ligger i linje med företagets strategiska plan så att de övergripande målen i företaget uppfylls. Det är ekonomistyrningens uppgift att översätta affärsplanens innehåll till konkreta och mätbara budgetar och kalkyler. De olika budgeterna och kalkylerna skall följas upp och chefers prestationer utvärderas. Därmed blir uppföljning och utvärdering viktiga beståndsdelar inom ekonomistyrningen för att se till att strategier och handlingsplaner efterlevs men även att säkerställa att de valda strategierna och handlingsplanerna verkligen fungerar. Det ökade samarbetet mellan företag över nationsgränserna bidrar till den ökade internationaliseringen. Det har medfört att handeln mellan länder har ökat. Utrikeshandel kan vara mer riskfyllt jämfört med inrikeshandel. Därför lönar det sig för ett företag att noggrant välja det lämpligaste betalningssättet redan i anbudsskedet och detta bör göras för varje affär. Att idka utrikeshandel innebär olika risker som företag bör beakta, det kan vara politiska risker såväl som finansiella risker.

Förväntade studieresultat

Målet med kursen är att ge kursdeltagarna en kännedom om hur en företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter samt få en förståelse för de finansiella riskerna i samband med utrikeshandel. Efter att ha genomgått kursen och erhålla betyget godkänt skall den studerande kunna: - klassificera och använda centrala företagsekonomiska begrepp - upprätta och använda ekonomiska kalkyler, beslutsmodeller och beslutsverktyg - upprätta resultat- och likviditetsbudgeter samt en budgeterad balansräkning - beskriva för- och nackdelar med moderna redovisningsverktyg - beskriva olika finansieringsformer i samband med utrikeshandel För att erhålla betyget väl godkänt skall den studerande kunna: - analysera utfallet i ekonomiska kalkyler - analysera budgetutfall utifrån uppställda budgetar - genomföra en riskanalys i samband med utrikeshandel

Behörighetskrav

Antagen till följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Internationell säljare/marknadsförare.

Undervisningens upplägg

Kursen behandlar olika metoder som företagsledningen kan använda sig för att planera, styra och kontrollera verksamheten. Olika metoder för produktkalkylering genomgås och kursdeltagarna får även ta del av aktuell utveckling och trender inom ekonomistyrningsområdet. Under kursen behandlas budgetering ur ett flertal aspekter. Då alltfler företag har sina affärspartner i andra länder kommer finansiering i utrikeshandel att belysas ur en rad olika aspekter. Under kursen kommer olika betalningssätt att behandlas och de risker som är förknippade med dessa.

Examination

Studenterna examineras genom inlämningsuppgifter löpande under kursens gång. En skriftlig tentamen avslutar kursen. För den som underkänts vid avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-4 veckor. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om kursen innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursenss slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts. Tillgodoräknande Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Internationell säljare/marknadsförare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.