"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Business to Business, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Marknadsföring på företagsmarknader

Denna kursplan gäller: 2009-05-18 och tillsvidare

Kurskod: 2FE165

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-20

Innehåll

Under den här kursen utvecklar studenterna kunskap inom området business-to-business marknadsföring (marknadsföring på företagsmarknader). Kursen omfattar den marknadsföring och de aktiviteter som pågår mellan företag, mellan företag och myndigheter och andra organisationer. Kunskap om de specifika förutsättningarna i denna värdekedja möjliggör för en leverantör att förstå, skapa och leverera värde till sina kunder (andra företag och organisationer). Customer Value Management har fått allt större betydelse i dagens globala affärsmiljö och under kursen diskuteras därför strategier och praktiska metoder för att skapa värde såväl för företagets kunder som för det egna företaget. I samband med detta diskuteras och analyseras också hur företag kan samla information om kundernas behov och preferenser för att kunna skapa värde. Kursen omfattar följande områden: -Processer och strategier för marknadsföring och affärer mellan företag. -Ledning och organisering av värdeskapandeprocesser och av företagets erbjudanden. -Relationsprocesser – att skapa, utveckla och underhålla kundrelationer och nätverk. -Förståelse för internationaliseringens betydelse för marknadsföring och affärer mellan företag. Utformningen av kursen bidrar till en förståelse för hur företag kan leda och organisera sin marknadsföring på företagsmarknader och hur en framtida verksamhet kan planeras. Dessutom ges studenterna möjlighet att lära sig hur företag fungerar i nätverk inom näringslivet, och hur såväl samarbete som konkurrens kan stärka marknadspositioner.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat kurs skall den studerande kunna: -redogöra för skillnader och likheter i marknadsföring och värdeerbjudande på konsumentmarknader och företagsmarknader. -redogöra för de viktigaste drivkrafterna bakom utvecklingen av marknadsföring på företagsmarknader. -identifiera kritiska moment för värdeerbjudande på företagsmarknader utifrån relations- och nätverksperspektiv. -tillämpa modeller och metoder för marknadsföringsstrategier och marknadsföringsaktiviteter på företagsmarknader.

Behörighetskrav

Antagen till något av följande program vid Sälj&Marknadshögskolan: Academic Business Programme. Internationell säljare/marknadsförare.

Undervisningens upplägg

De huvudsakliga undervisningsformerna är föreläsningar, diskussioner, fallstudier och seminarier. Med hjälp av fallstudier i undervisning kommer de studerande att ges möjlighet att utveckla färdigheter i att strukturera komplex information. Seminarier kommer att användas för att diskutera centrala frågor, och för att illustrera kopplingen mellan analyser och beslutsfattande i affärsprocesser inom marknadsförings¬området. De studerande förväntas delta aktivt vid diskussioner.

Examination

Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under kursens gång. En skriftlig tentamen avslutar kursen. För den som underkänts vid avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-4 veckor. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om kursen innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursenss slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts. Tillgodoräknande Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Academic Business Programme och Internationell säljare/marknadsförare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.