"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A1 - hotellmanagement, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Business Administration A1 - Hotel Management

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2FE148

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: lewi001, 2009-11-11

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: 1. Introduktion till företagsekonomi, 7.5 hp / Introduction to Business Administration, 7.5 ECTS 2. Externredovisning, 7.5 hp / Financial Accounting, 7.5 ECTS 3. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 ECTS 4. Ekonomisk styrning för hotellmanagement, 7.5 hp / Financial Management, 7.5 ECTS Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I kursen ges också perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer. Moment 1. Introduktion till företagsekonomi, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att den studerande ska få en grundläggande översikt i ämnet företagsekonomi. Därmed ska den studerande få kunskaper inom organisation, marknadsföring, redovisning, kostnads/intäktsanalys och företagsanalys. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: • förklara och exemplifiera övergripande begrepp inom företagsekonomin • identifiera och analysera företagets eller organisationens intressenter • förklara skillnaden mellan olika bolagsformer • redogöra för ett företags eller en organisations strategi och hur den återspeglas i verksamhetens sätt att organiseras • se förhållande mellan budget och redovisning • genomföra enklare kostnads/intäktsanalyser och analyser av nyckeltal Moment 2. Externredovisning, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Områden som behandlas är bland annat varutransaktioner i svensk och utländsk valuta, löner och sociala avgifter samt periodiseringar. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Bokföringslagens olika områden diskuteras. Detta avsnitt avslutas med en omfattande datorbaserad redovisningsövning. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas i samband med datorövningen. Andra delen av momentet inleds med en genomgång av grundläggande redovisningsprinciper och en orientering om Årsredovisningslagens innehåll. Samtidigt presenteras tongivande normbildare inom redovisningsområdet. Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen. Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå. Detta avsnitt innehåller även en genomgång av resultat- och balansräkningens poster. För att studenten ska få en förståelse för redovisningsrapporternas innehåll och dessa samband genomförs en årsredovisningsövning där hon/han praktiskt får tillämpa olika resultat¬regleringsmöjligheter och bokslutspolitiska överväganden. Momentet avslutas med ett orienterande avsnitt om koncernredovisning. Förväntat studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: • bokföra löpande affärshändelser med BAS-planen som utgångspunkt • upprätta ett årsbokslut innehållande olika slags periodiseringar och resultatregleringar med hjälp av bokslutsdispositioner • redogöra för lagar, principer och rekommendationer som påverkar redovisningens utformning • använda ett datorbaserat redovisningsprogram i PC-miljö • identifiera, analysera, strukturera och lösa redovisningsproblem på en grundläggande nivå. Moment 3. Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Momentets struktur och ordning följer en planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunden. Det innebär att momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring marknadsföring och etik. Momentet är med utgångspunkt i ovanstående indelat i fyra huvudteman: • Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. • Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering. • Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen. Under detta tema finns också verktyg för integrerad marknadskommunikation, det vill säga hur organisationens erbjudande kan kommuniceras på ett koordinerat, enhetligt, tydligt och konkurrenskraftigt sätt. • Marknadsföring, etik, lagar och regler: Marknadsföring som fenomen diskuteras utifrån regleringar och moraliska och juridiska aspekter. Detta görs genom att vi ser på marknadsföring ur flera olika perspektiv såsom företagets, konsumentens och samhället i stort. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: • redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring • identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar • förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen • beskriva olika kommunikationskanaler och relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen • kritiskt förhålla sig till och diskutera marknadsföring ur olika perspektiv. Generiska kompetenser Kursens uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att: • planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar • öka förmågan att koppla teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet • förbättra förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt • använda elementära färdigheter i databehandling. Undervisningens uppläggning De två första temana, omvärldsanalys och strategiska marknadsföringsbeslut, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska uppgifter, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbete. I syfte att öka förståelsen för hur dessa teman kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom föreläsningar i vilka praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta tema arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete. I syfte att underlätta förståelsen för marknadsföring ur ett etiskt perspektiv presenteras och diskuteras detta tema med hjälp av föreläsningar och minicase. Olika myndigheters, organisationers och företags arbete analyseras med avseende på marknadsföring och konsumtionens olika konsekvenser. Moment 4. Ekonomisk styrning för hotellmanagement, 7.5 högskolepoäng Kursen syftar till att skapa en förståelse för metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Inledningsvis syftar kursen till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering (t ex budgetering och kalkylering), samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. Budgetering behandlar företagets budgetsystem med dess olika delbudgeter, hur resultat- likviditets- samt balansbudget upprättas och används inom ramen för företagets årsplanering. Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitets baserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt. Förväntade studieresultat Efter genomförd kurs ska studenten kunna: • ge exempel på hur företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter inom främst produktions- och tjänsteföretag • upprätta produktkalkyler som basers på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning. • upprätta olika delbudgeter, samt redogöra för de aktuella teoretiska aspekter som påverkar såväl upprättande av budgetsystem som själva processen • redogöra för aktuella utvecklingstendenser och trender inom ekonomistyrning, så som exempelvis om aktivitetsbaserad styrning och Balanced Scorecard. • använda kalkylprogrammet Excel.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)

Undervisningens upplägg

Kursen ges via Internet. Kursen kommer att genomföras med hjälp av en pedagogisk Internetbaserad plattform med vars hjälp föreläsningar, lektioner, kommunikation och diskussion hanteras. Samtliga moment läses i 50 % studietakt, moment 1 och 2 läses parallellt och moment 3 och 4 läses parallellt.

Examination

Examinationen sker dels genom skriftliga duggor, hemtentamen, caseuppgifter som löses i grupp och caseuppgifter som löses individuellt samt diskussioner i grupper. Material inom lärplattformen kan ligga till grund för examinationen. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Efter två underkända prov har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Inlämning ska göras av samtliga uppgifter för att bli godkänd på momentet. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Betygsättning på kursen sker enligt den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen måste alla momenten vara godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget väl godkänd i tre av kursens moment. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är ej direkt påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i ämnet företagsekonomi för studerande som saknar Ma C eller motsvarande.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i programmet för turism, gastronomi och hospitality management.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.