Engelskt namn: Change and Entrepreneurship in Organizations C
Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2017-08-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2023-07-31 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2023-07-30
Kursplan för kurser med start mellan 2020-12-21 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2020-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-18 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-08-26
Kurskod: 2FE138
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-05-28
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-06-16
Frågor rörande hur organisationer hanterar förändringar, agerar entreprenöriellt och förnyar sig är centrala för organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. Denna kurs syftar till att ge studenterna förståelse för både förändringar och entreprenörskap samt hur organisationer utvecklar strategier för att hantera externa och interna förändringar samt handlar entreprenöriellt. Kursen bygger på två moment. Det första momentet behandlar begreppet förändring och olika strategier för att förstå organisatoriska förändringar, medan det andra momentet fokuserar på entreprenörskap i olika typer av organisationer.
Moment 1. Organisationsförändringar, 7,5 hp
Moment 2. Entreprenörskap i organisationer, 7,5 hp
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Moment 1. Organisationsförändringar, 7,5 hp
Momentet behandlar hur organisationsförändringar hanteras från olika teoretiska perspektiv. Den inleds med det traditionella, rationella synsättet som spelat en dominerande roll för både teori och praktik. Momentet berör sedan alternativa perspektiv på förändring såsom institutionella, kulturella och kritiska perspektiv, vilket möjliggör för en bredare och mer omfattande syn på praktik och förändringshantering i företag och organisation.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moments ska den studerande kunna:
● beskriva och diskutera teoretiska perspektiv på organisationsförändring, till exempel rationella, institutionella, kulturella och kritiska perspektiv.
● värdera och kritiskt reflektera över olika perspektiv på förändring, samt
● analysera förändringspraktik inom ramen för organisationer.
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, litteraturseminarier och casearbete. Dessutom kommer studenterna genomföra en vetenskaplig litteratursökning och granskning.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen, litteratursökning och litteraturstudie (både individuellt och i grupp), caseseminarium, och muntlig presentation. Deltagande vid litteraturseminarier, casearbete och presentation av litteraturgenomgång är obligatoriskt. Samtliga examinerade moment måste vara godkända för att godkännas på kursen. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Entreprenörskap i organisationer, 7,5 hp
Momentet fokuserar på entreprenöriella och innovativa aktiviteter inom existerande organisationer, så kallad intraprenörskap. Organisationers potential för intraprenörskap och innovation, framförallt i etablerade organisationer diskuteras och relateras till hur olika typer av företag och offentliga verksamheter stödjer utforskande och exploaterande av nya affärsmöjligheter.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Fokus ligger på studentens egna aktiviteter och lärandet stöds genom grupparbete, olika former av seminarier och fallstudieanalyser samt föreläsningar. Som en större integrerande uppgift genomförs en utvärdering av en organisation som resulterar i praktiska rekommendationer.
Examination
Examinationen består av en skriftlig fallstudieuppgift som genomförs i grupp och presenteras vid ett seminarium, individuella seminarieuppgifter, samt individuell hemtentamens. Betyget godkänt krävs för varje del. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment.
Företagsekonomi 60 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande.
Gymnasium Engelska B, Engelska/6.
Se respektive moment
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
This is a course at the C-level in a Bsc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business.
Organizational change
Senior Barbara, Swailes Stephen
4. ed. : Harlow, Essex, England : Pearson Education : 2010 : xxi, 405 p. :
ISBN: 978-0-273-71620-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Buchannan, D. & Dawson, P. (2007). Discourse and Audience: Organizational change as a multy-story process. Journal of management Studies, 44(5): 669-686. Nasim, S and Sushil, (2011) Revisiting organizational change: exploring the paradox of managing continuity and change. Journal of change management, 11(2): 185-206.
Van de Ven, A. & Poole, S. M. (2005) Alternative approaches to studying organizational change. Organization Studies, 26: 1377-1404. Van de Ven, A. & Sun, K.(2011) Breakdowns in Implementing Models of Organizational Change. Academy of management perspective. 25(3): 58-74.
Burns Paul
Corporate entrepreneurship : innovation and strategy in large organizations
3. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2013 : xxv, 499 s. :
ISBN: 9780230304031
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
List of articles (available via the Umeå University Library). The list of articles comprise approximately between 115-125 pages, including for example:
Frederiksen, Lars & Davies, Andrew (2008). Vanguards and ventures: Projects as vehicles for corporate entrepreneurship", International Journal of Project Management, 26 (5), 487-496. Hornsby, Jeffrey S., Kuratko, Donald F., & Zahra, Shaker A. (2002) Middle managers' perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: assessing a measurement scale", Journal of Business Venturing, 17, 253-273.
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Anskaffas från:
http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/?languageId=3
Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på specifika ämnen kan behövas för att kunna slutföra momentet.