Engelskt namn: International Business Administration B
Denna kursplan gäller: 2015-01-19 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2021-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-16 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2017-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-13 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2014-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2012-08-26
Kurskod: 2FE095
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-06-06
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05
Målet med kursen är att ge studenten en integrerad grundläggande utbildning i företagsekonomi med en internationell inriktning. Kursen består av följande moment:
Kursen ska, utöver en grundläggande förståelse för företagsekonomi ur ett internationellt perspektiv, även ge studenten en förståelse för ekonomiska problem och hur de är relaterade till samhälle, företag/organisation och individ. Kursen inkluderar även perspektiv på metoder tillämpbara på företag och organisationer.
Moment 1.Financial Accounting. 7.5 hp
För den som arbetar i en internationell affärsmiljö är det viktigt att ha en förståelse för hur finansiella rapporter kan användas, tolkas och analyseras. Den internationella standarden för finansiell rapportering, International Financial Reporting Standards (IFRS), introduceras på en övergripande nivå för att ge en förståelse för de koncept som underbygger den externa redovisningen och den allmänna redovisningsmodellen. Hur specifika affärshändelser ska tolkas och tillvägagångssättet vid sammanställningen av företagets finansiella rapporter är också områden som behandlas. Momentets upplägg medger att studenterna får insikt i hur redovisningsinformationen används, tolkas och analyseras ur ett verklighetstroget perspektiv. Studenterna får även en introduktion till och en förståelse för den praktiska användbarheten av affärssystem i olika affärsprocesser.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, övningar, handledning och seminarier samt ett projektarbete. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro och all undervisning är på engelska.
Momentets examination
Momentet examineras genom att studenten i grupp genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Foundations of Finance 7.5 hp
Momentet syftar till att ge kunskaper kring grundläggande begrepp, teorier och metoder inom finansiering. Fokus är på anskaffning och nyttjande av finansiella resurser. Detta inkluderar bland annat metoder för analysering av investeringsbeslut och räntor. Momentet behandlar även hur företagets kapitalstruktur påverkas av finansiella beslut. Dessutom syftar momentet till att utveckla förståelse och kunskap om koncepten för avkastning och risk vid investeringsbeslut.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutet fall, där studenternas förmåga att lösa ett praktiskt problem är central.
Momentets examination
Examination sker genom en eller flera gruppuppgifter och individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Research Methodology in Business Administration 7.5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter.
Kursen inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.
Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information.
Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment förväntas den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.
Momentets examination
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems (ERP) 7.5 ECTS
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Begreppet entreprenörskap problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses.
Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskap i relation till innovation, genus, tillväxt och hållbar utveckling resp. frågeställningar kring intraprenörskap och etableringsprocesser. Inom affärsutveckling introduceras begrepp såsom affärsmodellering och affärsplan som verktyg för etablerande av nya företag eller förnyelse i existerande företag.
För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Momentet innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment förväntas den studerande kunna;
Undervisningens uppläggning
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion och förmågan att lära i interaktion med andra.
Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får också möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema samt träna på sin presentationsteknik genom en studentföreläsning. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt och skriftligt
Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment.
Företagsekonomi med internationell inriktning A 30 hp eller motsvarande. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.
All undervisning sker på engelska. Se även under respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.
Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Introduction to financial accounting
Horngren Charles T., Sundem Gary L., Elliott John A., Philbrick Donna R.
10th ed. : Harlow : Pearson Education : c2012 : 598 s. :
ISBN: 0273770179
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Articles will be added at the start of the module, approximately 40 pages in total.
Corporate finance plus MyFinanceLab with Pearson eText
Berk Jonathan B., DeMarzo Peter M.
3rd ed., global ed. : Boston, MA [etc.] : Pearson : 2013 : p. :
ISBN: 9780273792086
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Articles will be added at the start of the module, approximately 40 pages in total.
Module Reference literature: Financial Dictionary, eg. http://www.investopedia.com/dictionary/ Walkenbach, J, (2010) Excel 2010 Bible, New York: John Wiley And Sons Ltd Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.
Business research methods
Bryman Alan, Bell Emma
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : xxxvii, 765 s. :
ISBN: 978-0-19-958340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Additional readings may be presented at the beginning of the module.
Kubr Thomas
Starting up : achieving success with professional business planning
Amsterdam : McKinsey & Co : cop. 1998 : 237 s. :
Fulltext
ISBN: 90-901174-8-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: To be downloaded at: http://www.scribd.com/doc/4505824/Mckinsey-Starting-Up-Business-Planning-Manual
Wickham Philip A.
Strategic entrepreneurship
4. ed. : Harlow : Financial Times Prentice Hall : cop. 2006 : xxxiv, 613 s. :
ISBN: 978-0-273-70642-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Compendium of articles on International Entrepreneurship. A biography on an entrepreneur selected by the student and approved by the teachers
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.