"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Business to Business Marketing D, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2024-02-29

Engelskt namn: Business to Business Marketing D

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 och tillsvidare

Kurskod: 2FE051

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Hantering och ledning av kundvärde är viktigt på dagens industriella marknader. Utveckling och analys av kundvärdesmodeller ger studenten förståelse för kunders behov och önskemål och de finansiella vinster som kan genereras genom att uppfylla dem. Därför belyser kursen strategiska och praktiska metoder som kan användas för att leverera produkter och tjänster som anpassats till respektive målgrupps önskemål. Industriella marknadsföringsaktiviteter omfattar vanligen deltagare från olika funktioner inom ett företag och hantering och ledning av kundvärde handlar om att integrera såväl deltagare som kunskap för att kunna definiera potentiella marknadssegment och utveckla avattraktiva erbjudanden. Kursen integrerar därför olika marknadsföringsmodeller och analystekniker. Dessutom kommer studenterna lära sig hur företag verkar i affärsnätverk och hur partnerskap kan förbättra ett företags position på marknaden.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Förväntade studieresultat

Genom att läsa den här kursen får studenten kunskap om området industriell marknadsföring (B2B
Marketing). Efter att ha avslutat kursen ska studenten kunna:

  •  utvärdera och bedöma marknadserbjudandens värdekomponenter på en industriell marknad
  •  skapa flexibla marknadserbjudanden
  •  analysera affärsnätverk och föreslå relevanta marknadsföringsstrategier
  •  värdera strategiska möjligheter och utveckla relationsspecifika marknadserbjudanden
  •  applicera modeller och metoder för att skapa marknadsföringsstrategier i en industriell marknadsföringskontext

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi C, 15 hp. Gymnasium: Engelska B.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Kursen är designad för att studenten ska få en god förståelse för hur företag hanterar nuvarande och planerade marknadsförings aktiviteter. Undervisningen sker främst genom föreläsningar, seminarier, fallstudier (case) och diskussioner. Genom att använda fallstudier får studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att strukturera komplex information. Seminarierna används för att diskutera centrala teman och för att illustrera relationerna mellan analys och beslutsfattande i marknadsföringsprocesser. Studenterna förväntas läsa anvisat material och aktivt delta i case-diskussioner.

Examination

Examinationen baseras på studentens aktiva deltagande i seminarier, en skriftlig individuell tentamen samt ett projektarbete som genomförs i grupp.  För godkänd kurs krävs att samtliga delexaminationer är godkända.

För att bli godkänd på kursen måste studenten genomföra all delar av examinationen vilket innebär att nå minst 50% av poängen för varje del. För att få betyget väl godkänd måste studenten nå minst 75% av den totala poängen.

Vid underkänt seminariedeltagande eller vid individuella och gruppuppgifter måste kompletteringsuppgifter genomföras enligt särskilda instruktioner inom två veckor efter att kursen avslutats.

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med skriftlig tentamen kan inte få sina resultat registrerade.

Studenters om inte blir godkända vid den ordinarie tentamen får möjlighet till omtentamen inom en månad. Dessutom ges ytterligare tillfälle varje år veckan innan höstterminen börjar.

Om en student blivit underkänd vid en tentamen vid två tillfällen har han eller hon rätt att önska en annan bedömande lärare. En skriftlig begäran ska i sådant fall lämnas till studierektor senast två veckor före näste examinationstillfälle.

Regler och föreskrifter om akademiska texter och korrekt referenshantering tillämpas för alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Handelshögskolans uppsatsmanual). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är normalt inte obligatoriska men närvaro förväntas då föreläsningarna ges i syfte att stödja studenterna för att nå kursens specifika lärandemål. Dessutom ger föreläsningarna ofta insiktsfulla förklaringar av, och kan komplettera och ge perspektiv på kurslitteraturen och annat relevant kursmaterial.

Student som godkänts vid en examination kan inte göra om provet för att erhålla högre betyg.

Kursbetyg ges när studenten har godkänds vid alla examinerande moment och obligatoriska uppgifter.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Övriga föreskrifter

This is a course at the D-level in a MSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Literature

Business market management : understanding, creating, and delivering value
Anderson James C., Narus James A., Narayandas Das
3. ed. : Indianapolis, Ind. : Pearson Prentice Hall : cop. 2009 : xxv, 470 s. :
ISBN: 978-0-13-208996-8 (Pearson international ed.) (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

5-6 scientific papers may be added .

Reference literature

Umeå School of Business and Economics Latest edition
Thesis writning in Business Administration. Thisis manual
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.