"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Managerial Perspectives on Strategy, People, Projects and Processes D, 30 hp

Engelskt namn: Managerial Perspectives on Strategy, People, Projects and Processes D

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE047

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Kursen fokuserar på nyckelfrågor för att förstå och hantera de utmaningar som dagens organisationer möter i en globaliserad värld. Djupgående teoretiska insikter integreras med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Genriska lärandemål
Kursen har ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten också kunna:

  • arbeta effektivt i mångkulturella team
  • uppskatta mångfald och mångkulturalitet
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk såväl som en affärs utövare publik.

Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:

  • Moment 1. Perspectives on Strategy, 7.5 hp
  • Moment 2. People – the Human Side of Organizing , 7.5 hp
  • Moment 3. Project Management, 7.5 hp
  • Moment 4. Strategizing - Planning and Processes, 7.5 hp

Moment 1. Perspectives on Strategy, 7.5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmoment 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmomentet uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera grunderna för strategi och strategiska perspektiv,
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter,
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller till exempel innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller,
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter,
  • beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, stöds lärandet genom arbete med case och seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Momentets examination
Examinationsunderlaget i detta moment består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet.
Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. People – the Human Side of Organizing , 7.5 hp
I det andra momentet läggs fokus på den mänskliga sidan av organisationen, med målet att visa betydelsen av att ta hänsyn till såväl individuella föreställningar och identitetskonstruktioner som gruppinteraktion för att på ett effektivt sätt hantera och leda en organisation. Dessutom berörs de utmaningar som exempelvis mångfald, genus, etik och känslor bidrar till i organisatoriska processer. Studenterna kommer att utföra en gruppuppgift i syfte att noggrant undersöka och utvärdera en av dessa dimensioner.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
1)     förstå ledarskap som en fråga om ömsesidig interaktion utifrån ett socialt identitetsteoretiskt perspektiv. I detta ingår följande delmål:

  • förstå hur mänsklig interaktion i organisatoriska kontexter uppstår ur sociala identitetsprocesser,
  • kritiskt reflektera kring motivation, samarbete, gruppdynamik, ledarskap etc. utifrån ett socialt identitetsperspektiv,
  • använda social identitetsteori för att analysera och lösa mänskliga problem i organisatoriska kontexter,

2)    granska och utvärdera dimensioner av mångfald, etik, känslor och genus i organisatoriska processer, samt:

  • kritiskt reflektera kring och tillämpa ett av dessa perspektiv på ett verklig organisatorisk sammanhang.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt individuella och gruppuppgifter. Föreläsningar kring det sociala identitetsperspektivet följs upp av tre litteraturseminarier med individuell inlämning. Utifrån studentens val av en av dimensionerna mångfald, etik, känslor och genus formeras grupper som undersöker hur denna dimension kan tillämpas i en konkret organisatorisk miljö. Detta arbete presenteras i en PM samt försvaras vid ett seminarium. Momentet avslutas med ett integrerande fallseminarium.

Momentets examination
Examinationen består i aktivt deltagande i seminarier och genomförande av både gruppuppgifter och individuella uppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Project Management, 7.5 hp
Den tredje mom ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:

  • förklara teorier, modeller och begrepp för hantering av projekt, program och projektportföljer i organisatoriska kontexter,
  • förstå karaktären av projekt i organisatoriska och industriella sammanhang,
  • förstå ledningsbehovet inom multiprojektmiljöer,
  • samarbeta kring och leda projektarbete,
  • planera för, analysera och kontrollera framsteg och förändringar inom projekt,
  • arbeta praktiskt med projektledningsverktyg, både i grupp och individuellt,
  • ta ansvar för egen inlärning och för gruppinlärning,
  • reflektera kring den egna inlärningen i ämnet.

Undervisningens uppläggning
Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar. Den innefattar case-seminarier och en workshop om att använda programvara för projektledning. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.

Momentets examination
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Strategizing – Planning and Processes, 7.5 hp
Ledare måste kunna utforma de framtida strategierna för sin verksamhet eller sitt/sina företag och verksamheter. Den omgivande miljön, möjligheterna och planerna förändras över tid men strategiska planer och programmen är ändå viktiga verktyg för att hjälpa den strategiske ledaren att förstå och hantera dynamiken i omgivningen och verksamheten.

I detta moment deltar studenterna i en verklig strategisk process i ett företag eller annan verksamhet vilken kräver att de agerar utifrån den kunskap de tillägnat sig under tidigare och innevarande termin. Detta sker genom att studenterna genomför analyser av och utarbetar ett strategiskt utvecklingsprogram för ett affärs- och/eller verksamhetsområde, företag eller organisation.
 
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • uppvisa analytiska och integrerande färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk verksamhetsutveckling,
  • tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment såväl som tidigare kurser för att, inom given tidsram, utforma ett strategiskt utvecklingsprogram som följer etiska principer,
  • arbeta effektivt självständigt, i team, samt med externa organisationer,
  • presentera de analyser, idéer och strategiska program som utvecklats muntligt och skriftligt,
  • utvärdera sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk verksamhetsutveckling.

Undervisningens uppläggning
I detta moment är arbete med att utveckla ett strategiskt program ett företag eller annan verksamhet den huvudsakliga pedagogiska metoden. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av strategiska program för olika verksamheter. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från verksamheterna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.

Momentets examination
Examinationen består av fyra delar; 1) ett skriftligt strategiskt program; 2) en muntlig presentation av det strategiska programmet inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med affärsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande och Företagsekonomi C 15 hp.   Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Se respktive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 35

    Module 1

    Literature

    Exploring strategy
    Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
    Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
    ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Further readings will be added.

    Module 2

    Literature

    Alvesson, M. and Wilmott, H. (2002) “Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual”. Journal of management studies, 39:5, 619-644. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647. Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200.

    Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press. A case book or a selection of case material will also be added according to instructor’s directives!

    Articles Gender

    Aaltio, Iris & Kovalainen, Anne (2003) "Using Gender in Exploring Organizations, Management, and Change", in Czarniawska, Barbara, Sevón, Guje & Aaltio, Iris (eds) The Northern Lights. Organization Theory in Scandinavia, chapter 8. Malmö: Liber. Alvesson, Mats & Billing, Yvonne Due (2009) Understanding gender and organizations. London: Sage.

    Höök, Pia (2001) "Management as uncontrollable sexuality", in Sjöstrand, S-E, Sandberg, J. & Tyrstrup, M. (eds) Invisible Management. London: Thomson Learning.

    Articles Emotions

    Ashforth, Blake E, & Humphrey, Ronald H. (1995) "Emotion in the workplace: A reappraisal", Human Relations 48 (2) 97-125. Brundin, Ethel (2002) "The emergence of emotions in management theory", chapter 1 in: Emotions in Motion. The Strategic Leader in a Radical Change Process. JIBS Dissertation Series, No. 12. (A copy is available via the University Library in Umeå).

    Fineman, Stephen (1999) "Emotion and Organizing", in Clegg, Stewart R. & Hardy, Cynthia (eds.) Studying Organizations. Theory and Method, chapter 11. London: SAGE Publications.

    Articles Diversity

    Jehn, Karen A., Northcraft, Gregory B. & Neale, Margaret A. (1999) "Why differences Make a Difference: A field study of diversity, conflict, and performance in work groups", Administrative Science Quarterly, 44(4): 741-763. Lawthom, Rebecca (2000) "Against all odds: Managing diversity, in Chmiel, Nik (eds) Introduction to work and psychology. A European Perspective, Oxford: Blackwell Publishers Ltd., pp. 387-406.

    Nkomo, Stella M. & Cox Jr, Taylor (1996) "Diverse identities in organizations", in Clegg, Stewart R, Hardy, Cynthia & Nord, Walter R. (eds) Handbook of organization studies, London: Sage, pp. 338-356.

    Articles Ethics

    Maclagan, Patrick (1998) "Management and morality". London: SAGE. von Weltzien Hoivik, Heidi (2002) "Moral Leadership in Action". Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations. Cheltenham: Edward Elgar

    Theme literature: In addition to the required reading listed above, students are obliged to search for and use additional articles and books highlighting the specific theme of the concluding group assignment! Particular references to the various themes are given below; these should be considered as required, albeit not exhaustive material.

    Module 3

    Literature

    Blomquist, T. & Müller
    Middle Managers in Program and Portfolio Management: Practice, Rolers and Responsibilities
    Newton Square: Project Management Institute : 2006 :
    Obligatorisk

    Maylor Harvey
    Project management
    4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
    ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Müller Ralf.
    Project governance
    Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
    ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Umeå School of Business and Economics. "Compendium of Articles"

    Module 4

    Exploring strategy
    Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
    Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
    ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar (2-3 st) tillkommer vid momentstart.

    Reference literature

    Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
    Crane Andrew, Matten Dirk
    3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
    ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handelshögskolan Umeå Universitet
    Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
    Umeå University (latest edition) :
    Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

    Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

  • Giltig från: 2014 vecka 34

    Module 1

    Literature

    Exploring strategy
    Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
    9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
    ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

    Kim, W. C. & Mauborgne, R. (2005) Blue ocean strategy: From theory to practice. California Management Review. Vol. 47 (3), pp. 105-121. Matten, D. & Moon, J. (2008) Implicit and explicit CSR: A conceptual framework for a comparative understanding of corporate social responsibility. Academy of Management Review. Vol. 33 (2): 404-424. Pisano, G.P. & Verganti, R. (2008) Which kind of collaboration is right for you? Harvard Business Review. Vol. 86 (12): 78-86.

    Regnér, P. (2008) Strategy-as-practice and dynamic capabilities: Steps towards a dynamic view of strategy. Human Relations. Vol. 61 (4), pp. 565-588. Vaara, E. & Whittington, R. (2012). Strategy-as-Practice: Taking Social Practices Seriously. The Academy of Management Annals. DOI:10.1080/19416520.2012.672039

    Module 2

    Literature

    Alvesson, M. and Wilmott, H. (2002) “Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual”. Journal of management studies, 39:5, 619-644. DeRue, D. Scott & Ashford, Susan J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35 (4), 627-647. Hogg, Michael A. (2001) A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5 (3), 184-200.

    Hogg, Michael A. & Terry, Deborah J. (eds) (2001) Social identity processes in organizational contexts. Philadelphia: Psychology Press. A case book or a selection of case material will also be added according to instructor’s directives!

    Articles Gender

    Aaltio, Iris & Kovalainen, Anne (2003) "Using Gender in Exploring Organizations, Management, and Change", in Czarniawska, Barbara, Sevón, Guje & Aaltio, Iris (eds) The Northern Lights. Organization Theory in Scandinavia, chapter 8. Malmö: Liber. Alvesson, Mats & Billing, Yvonne Due (2009) Understanding gender and organizations. London: Sage.

    Höök, Pia (2001) "Management as uncontrollable sexuality", in Sjöstrand, S-E, Sandberg, J. & Tyrstrup, M. (eds) Invisible Management. London: Thomson Learning.

    Articles Emotions

    Ashforth, Blake E, & Humphrey, Ronald H. (1995) "Emotion in the workplace: A reappraisal", Human Relations 48 (2) 97-125. Brundin, Ethel (2002) "The emergence of emotions in management theory", chapter 1 in: Emotions in Motion. The Strategic Leader in a Radical Change Process. JIBS Dissertation Series, No. 12. (A copy is available via the University Library in Umeå).

    Fineman, Stephen (1999) "Emotion and Organizing", in Clegg, Stewart R. & Hardy, Cynthia (eds.) Studying Organizations. Theory and Method, chapter 11. London: SAGE Publications.

    Articles Diversity

    Jehn, Karen A., Northcraft, Gregory B. & Neale, Margaret A. (1999) "Why differences Make a Difference: A field study of diversity, conflict, and performance in work groups", Administrative Science Quarterly, 44(4): 741-763. Lawthom, Rebecca (2000) "Against all odds: Managing diversity, in Chmiel, Nik (eds) Introduction to work and psychology. A European Perspective, Oxford: Blackwell Publishers Ltd., pp. 387-406.

    Nkomo, Stella M. & Cox Jr, Taylor (1996) "Diverse identities in organizations", in Clegg, Stewart R, Hardy, Cynthia & Nord, Walter R. (eds) Handbook of organization studies, London: Sage, pp. 338-356.

    Articles Ethics

    Maclagan, Patrick (1998) "Management and morality". London: SAGE. von Weltzien Hoivik, Heidi (2002) "Moral Leadership in Action". Building and Sustaining Moral Competence in European Organizations. Cheltenham: Edward Elgar

    Theme literature: In addition to the required reading listed above, students are obliged to search for and use additional articles and books highlighting the specific theme of the concluding group assignment! Particular references to the various themes are given below; these should be considered as required, albeit not exhaustive material.

    Module 3

    Literature

    Blomquist, T. & Müller
    Middle Managers in Program and Portfolio Management: Practice, Rolers and Responsibilities
    Newton Square: Project Management Institute : 2006 :
    Obligatorisk

    Maylor Harvey
    Project management
    4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
    ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Müller Ralf.
    Project governance
    Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
    ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Umeå School of Business and Economics. "Compendium of Articles"

    Module 4

    Exploring strategy
    Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
    9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
    ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

    2-3 articles will be added

    Reference literature

    Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
    Crane Andrew, Matten Dirk
    3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
    ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handelshögskolan Umeå Universitet
    Theses writing in Busniess Administration. Thesis manual.
    Umeå University (latest edition) :
    Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

    Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.