"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projekt: Organisering, ledning och styrning A, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Projects: Organizing, Leading and Managing A

Denna kursplan gäller: 2010-01-25 och tillsvidare

Kurskod: 2FE024

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-06-14

Reviderad av: lewi0001, 2009-10-30

Innehåll

Målsättningen med kursen är att kursdeltagaren ska ges grundläggande kunskaper i projektledning, projektorganisering, projektledning och projektstyrning. Områden som kursen kommer att behandla är projekt som organisationsform, projektens relation till linje organisationen, och kopplingen mellan projekt och företagets övergripande strategi. På projektnivå ger kursen en förståelse för formering av projekt, projektets målformulering, planering, uppföljning och utvärdering. Kursen behandlar även människan i projektet utifrån aspekter som ledning, motivation och bildande av team. Vidare ger kursen grundförutsättningarna för en IPMA (International Project Management Association) och eller en PMI (Project Management Institute) projektledarcertifiering. Kursen ges på halvfart (50% studietakt) och vänder sig till personer med intresse för projekt som arbetsform eller som arbetar i projekt och vill fördjupa sitt kunnande inom området. Kursen består av följande moment vilka kommer att genomföras parallellt: Moment 1. Organisering, ledning och styrning, 7.5 högskolepoäng Syftet med det första momentet är att studenten med hjälp av föreläsningar och filmer, litteratur och diskussioner ska få en förståelse för projektledning och olika projektledningsbegrepp. Momentet betonar projektledning utifrån projektlivscykeln från uppstart och genomförande till utvärdering. Projektets förhållande till omgivande faktorer såsom olika intressenter som huvudorganisation, projektmedarbetare och beställare behandlas. Olika modeller för projektledning presenteras för planering, styrning och uppföljning. Moment 2. Projektarbete, 7.5 högskolepoäng Momentet består ett antal diskussionsuppgifter och case vilka följer projekts utveckling över tiden, från start till avslut. Diskussionerna reflekterar och ifrågasätter de modeller och resonemang i litteratur och föreläsningar som behandlas i moment 1. Genom case och diskussioner får studenterna belysa både praktiska och teoretiska aspekter av projektledning.

Förväntade studieresultat

Moment 1 Projektkunskap Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - redogöra för grundläggande modeller och begrepp i projektledning - applicera grundläggande modeller för projektledning - ta ansvar för den egna och gruppens utveckling och lärande - klara av en certifiering enligt IPMAs D-nivå eller PMIs CAPM (Certified Associate in Project Management) samt hitta och söka information som utgör grunden för de teoretiska proven för certifiering enligt PMIs PMP och IPMAs B och C-nivå Moment 2 Projektarbete Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - se kritiska skeden i ett projekt från projektets start, dess genomförande och avslutning - reflektera över användningen och användbarheten av traditionella modeller för projektledning - analysera och möta problem och förändringar i projektorganiserad verksamhet - arbeta tillsammans i grupp med hjälp av distansteknik och Internet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen ges via Internet. Kursen kommer att genomföras med hjälp av en Internetbaserad lärplattform med vars hjälp föreläsningar, lektioner, kommunikation och diskussion hanteras.

Examination

Examinationen sker dels genom skriftlig duggor, hemtentamen, caseuppgifter som löses i grupp och caseuppgifter som löses individuellt samt diskussioner i grupper. Material inom lärplattformen kan ligga till grund för examinationen. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Efter två underkända prov har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Inlämning ska göras av samtliga uppgifter för att bli godkänd på momentet. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Betygsättning på kursen sker enligt den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen måste båda momenten vara godkända. Betyget på hela kursen räknas fram genom att lägga samman poängen från de två momenten. Om summan är mellan 100 och 149 poäng (50-74,5 %) blir betyget Godkänd och om summan överstiger 150 poäng (75 %) blir betyget Väl Godkänd på kursen. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i företagsekonomi.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.