Engelskt namn: Entrepreneurship and Development of New Business A
Denna kursplan gäller: 2011-08-29 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2011-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2011-08-28
Kurskod: 2FE016
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-06-14
Reviderad av: lewi0001, 2010-10-12
Kursen utgår från att entreprenörskap är viktigt i alla former av ledarskapssituationer och målet med kursen är att ge insikter inom entreprenörskapsområdet utifrån olika perspektiv såsom individens förutsättningar, företagets utveckling och omvärldsfaktorer. Kursen syftar till att deltagaren ska känna sig inspirerad att arbeta i ett mindre företag, verka entreprenöriellt i ett stort företag, eller starta ny verksamhet. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, där bl a olika teoriområden behandlas. Dessutom genomförs ett antal gästföreläsningar med personer från företag och andra organisationer vilka tillför kursen intressanta praktiska aspekter, workshop och projektarbeten. Detta ska ge en inblick i entreprenörskapsbegreppet, om nyetableringsstatistik, statsmakternas nyföretagarpolicy, det mindre företagets villkor och problem, om entreprenören, ledare och teambyggare, om nätverkande och viktiga företagsnära aktörer och om att sälja en idé. Viktiga inslag är att skapa närmare kontakter mellan studerande och verksamma företag och organisationer/myndigheter, för att därmed öka studenternas insikter i företagande och företagsverksamhet. Särskilt eftersträvas ett aktivt utbyte med teknikbaserade och innovationsorienterade företag, liksom med de universitetsbaserade organisationer som verkar i gränslandet mellan universitet och omvärld (exempelvis Teknikbrostiftelsen, Uminova etc).
Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: - redogöra för entreprenörskapsområdet utifrån olika perspektiv, - förstå nyetableringsstatistik, - beskriva policys som gäller för nyföretagare, - beskriva och förstå det mindre företagets villkor och problem, samt - uppvisa förståelse för ledarskap och team- och nätverksbyggande.
Ma C (Områdesbehörighet 4 med ett eller flera undantag)
Utbildningen ges med reducerad studietakt, motsvarande 5 poäng under 10 veckor. Undervisningen består av föreläsningar och seminarier med koppling till litteraturen, och ges företrädesvis på onsdagar, eftermiddag. Med hänsyn till kursens inriktning på nätverkande och kontaktskapande mellan studenter och företagsvärld ingår också ett antal gästföreläsningar och seminarier tillsammans med olika företagsrepresentanter. Därtill kommer också ett betydande inslag av aktiviteter/laborationer i grupp där deltagarna har till uppgift att utveckla sin egen agenda/dagbok för hur en ny verksamhet/ett nytt företag initieras. I arbetet med den egna agendan för start av nya verksamheter sker handledning av såväl lärare som externa mentorer, för att på så sätt förankra arbetet i både en akademisk och en mera tillämpad kontext. Slutdokumentet utgör i förekommande fall basen för kursen Entreprenöriell affärsutveckling.
Kunskapsredovisningen sker genom projektarbete i grupp. Betygsättning sker individuellt utifrån muntlig presentation, opponering och rapport. Samtliga deltagare svarar för innehållet i rapporten. Kursen avslutas med en skriftlig tentamen. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på obligatoriska examinationsgrundande moment. För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas normalt ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor. Om kursen ges som avslutande kurs under vårtermin sker nytt provtillfälle veckan före höstterminsstart. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges nästföljande läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet (sk uppsamlingstentamen) varje läsår veckan före höstterminsstart. Skrivningsanmälan för uppsamlingstentamen görs via Handelshögskolans Studentexpedition. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Kursen kan ingå som allmän ingenjörskurs i en högskole- eller civilingenjörsexamen samt i en teknologie kandidatexamen. Kursen vänder sig i första hand till studerande som avklarat 90 hp på civil- eller högskoleingenjörsutbildning. Kursen är även öppen för andra studerande och kan ingå som en kurs på A-nivå i en högskole- och kandidatexamen vid Umeå universitet.
Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A- eller B-nivå i företagsekonomi.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.