Engelskt namn: Business Administration A53
Denna kursplan gäller: 2014-08-25 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-17 och 2013-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-10 och 2012-09-16
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2012-09-09
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2011-01-16
Kurskod: 2FE010
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.
Kursen består av följande moment:
Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp
Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.
Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslutsfattande om segmentering, differentiering och positionering.
Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.
Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. I momentens fyra delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.
Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Momentet ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter momentet ska studenten skaffat sig en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Momentets första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
Generiska lärandemål
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom ett PM-arbete där studenterna arbetar i grupper och relaterar och applicerar teorier till ett organisationsexempel. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som diskuteras i studentgruppen, samt genom en slutgiltig, skriftlig, inlämning. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupade workshops där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra. Vidare ger litteraturseminarierna en möjlighet för reflektion, samt höjer den begärda förmågan att argumentera och ta ställning. Litteraturseminarierna bedöms individuellt.
Momentets examination
PM-arbetet examineras i grupp genom den slutgiltiga inlämningen av PM-arbetet. Därtill tillkommer den enskilda individens aktiva deltagande i workshoppar kopplat till grupparbetet. Momentet examineras även med ett individuellt aktivt deltagande i litteraturseminarier, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Externredovisning, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas.
Andra delen av momentet inleds med en orientering kring hållbarhetsredovisning. Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen. Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En datorbaserad redovisningsövning ingår där studenterna ges tillfälle att praktisera de kunskaper som behandlats på föreläsningar. Även ett case som behandlar hållbarhetsredovisning ingår där studenterna får undersöka hur hållbarhetsredovisning ser ut i praktiken. Både datorövningen och caset är obligatoriska inslag på momentet.
Momentets examination
Examination sker genom individuell skriftlig deltentamen, en eller flera gruppuppgifter och skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. . Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitetsbaserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper från föreläsningarna då de löser kalkyleringsproblem med hjälp av kalkylprogram.
Momentets Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och en eller flera uppgifter. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Se under respektive moment.
Se under respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.
Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Tidigare kurskoder för A-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKA06, FEKA10, FEKA14, FEKA34 och FEKA53
Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar (1-2 st) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.
Organization theory : a practice-based approach
Eriksson-Zetterquist Ulla, Müllern Tomas, Styhre Alexander
Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : 305 s. :
ISBN: 0199569304 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Porter, M.E., and Kramer, M.R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84 (12), 78-92. Ytterligare litteratur tillkommer om sammanlagt ungefär 50 sidor vid momentstart.
Hållbarhetsredovisning : grunder, praktik och funktion
Frostenson Magnus, Helin Sven, Sandström Johan
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 112 s. :
ISBN: 978-91-47-09774-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den nya affärsredovisningen
Arvidson Per, Carrington Thomas, Johed Gustav
19. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 380 s. :
ISBN: 9789147108169
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen : övningar
13. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 207 s. :
ISBN: 9789147111114
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thomasson Jan
Den nya affärsredovisningen : lösningar
13. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 207 s. :
ISBN: 9789147111121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar om sammanlagt ungefär 15 sidor tillkommer vid momentstart .
Den nya ekonomistyrningen, bok med eLabb
Christian Ax , Johan Dergard , Håkan Kullvén
4. uppl. : Liber : 2011 :
ISBN: 91-47-10344-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147103447
Den nya ekonomistyrningen. : Övningsbok med lösningar
Ax Christian, Kullvén Håkan
4. uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 319 s. :
ISBN: 978-91-47-09459-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via:
http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.