Huvudområden och successiv fördjupning:
Ekonomisk historia: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia
Beslutad av: Prefekten, 2018-09-04
Reviderad av: Prefekten, 2022-02-28
Innehåll
Kursen behandlar aktuell forskningslitteratur som diskuterar förändringar i den svenska och internationella ekonomin efter 1800 med avseende på ekonomisk tillväxt, institutioner, företagande och genusförhållanden. Kursen behandlar även uppsatsskrivandets grunder. Dessutom introduceras olika källmaterial, metoder och teorier i samband med att studenterna genomför egna undersökningar bland annat med studiebesök på arkiv. Med utgångspunkt i kursens innehåll tränas också förmågan att självständigt formulera, undersöka och diskutera avgränsade och undersökningsbara vetenskapliga problem.
Förväntade studieresultat
Moment 1: Från teori till ekonomisk-historiska undersökningar, 15hp Kunskap och förståelse 1. Kunskaper om den internationella och svenska ekonomins utveckling efter 1800. 2. Kunskaper om och förståelse för några olika teoretiska förklaringsmodeller
Färdighet och förmåga 3. Förmåga att analysera den ekonomiska tillväxtens olika drivkrafter och konsekvenser 4. Förmåga att analysera ekonomisk-historisk förändring ur ett genusperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt 5. Förmåga att kritiskt förhålla sig till olika förklaringar av hur relationen mellan stat, marknad och hushåll förändrats efter 1800 med avseende på institutionella förhållanden och effekter för olika samhällsgrupper
Moment 2: Att undersöka ekonomisk-historisk förändring, 15hp. Kunskap och färdighet 6. Förmåga att på teoretisk grund formulera empiriska problem utifrån olika typer av kvantitativa och kvalitativa källmaterial
Färdighet och förmåga 7. Förmåga att utforma en avgränsad och analytisk empirisk undersökning med utgångspunkt i primära källmaterial på ett metodologiskt medvetet och korrekt sätt 8. Färdigheter i att sammanställa, beskriva och använda olika typer av kvalitativa och kvantitativa källmaterial 9. Färdighet att välja, utforma och använda lämpliga presentationstekniker
Värderingsförmåga och förhållningssätt 10. Förmåga att diskutera den egna undersökningen och dess slutsatser vid ett akademiskt seminarium
Behörighetskrav
Univ: Någon av följande kurser; Ekonomisk historia A 30hp, Historia A 30hp, Nationalekonomi A 30hp, Kulturgeografi/Ekonomisk geografi A 30hp, Samhällsvetarprogrammets baskurs 30hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen kan i vissa kursmoment ges på engelska. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examination
Examination sker genom lärarledda seminarier och författandet av individuella PM. För studerande som inte godkänts vid ordinarie provfället anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. Vid betygsättning tillämpas den tregradiga skalan: väl godkänd, godkänd, eller underkänd. Omtentamen och övrig examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under två år efter vederbörande students första registrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska examinator skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.