Engelskt namn: eHealth and Project Work
Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2016-01-17
Kurskod: 2EH039
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ekonomisk historia: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Statsvetenskap: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia
Beslutad av: Prefekten, 2014-06-03
Reviderad av: Prefekten, 2015-12-14
Moment 1. eHälsotjänster och den digitala patienten, 7,5 hp
Module 1. eHealth Services and the Digital Patient, 7,5 ECTS
Kursmomentet behandlar eHälsa som begrepp, företeelse och framtidsvision, och fäster därvidlag
uppmärksamhet på hur nya eHälsotjänster kan erbjuda resurser för att klara de utmaningar som
hälso- och sjukvården står inför. Under momentet studeras den digitala patienten och dess alltmer
centrala betydelse när stora mängder information om patienten lagras i digitala vårdsystem. I
detta sammanhang problematiseras även de möjligheter, begränsningar och risker som ny teknik
innebär. Kursmomentet belyser vidare den digitaliseringsprocess som arbetet med dokumentation i
vården har genomgått samt det paradigmskifte som följer med breddinförande av
patientcentrerade eHälsotjänster. Här betonas särskilt hur den medicinska journalen genom denna
digitaliseringsprocess utmanas och transformeras mot att bli en delad resurs mellan vårdpersonal
och medborgare.
Moment 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Module 2. Project Work, 7,5 ECTS
Under detta kursmoment skrivs ett självständigt arbete där studenten ska formulera ett
samhällsvetenskapligt problemområde samt samla in och analysera relevant empiriskt material.
Detta ska presenteras i form av en vetenskaplig uppsats.
Moment 1. eHälsotjänster och den digitala patienten, 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten ha:
Kunskap och förståelse
1. Redogöra för eHälsa som begrepp och företeelse i hälso- och sjukvården.
Färdighet och förmåga
2. Kritiskt granska och bedöma utvecklingen av digitala vårdsystem i hälso- och sjukvården.
3. Identifiera och formulera centrala utmaningar för framtidens digitala hälso- och sjukvård.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. Självständigt analysera och kritiskt förhålla sig till digitala företeelser i hälso- och sjukvården
utifrån kursens litteratur.
Moment 2. Fördjupningsarbete, 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten ha:
Färdighet och förmåga
5. avgränsa ett vetenskapligt problem och formulera en samhällsvetenskaplig frågeställning som
berör hälso- och sjukvård
6. söka och identifiera relevanta vetenskapliga texter
7. samla in empiriskt material utifrån en vetenskaplig metod,
8. strukturera och formulera en text enligt de principer som gäller för vetenskapliga uppsatser,
9. analysera det empiriska materialet och presentera detta i form av en självständig uppsats,
10. muntligt redogöra för den egna uppsatsen vid ett seminarium
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11. kritiskt granska andra studenters uppsatser och självständigt genomföra en opposition
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till Vårdadministrativa programmet, är godkänd på samtliga teorikurser samt de två praktikperioderna.
Undervisningen bedrivs nätbaserat via en lärmiljö som tillhandahålls av institutionen.
Under moment 1 introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna
ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa
tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna
tillgodogöra sig momentet.
Moment 2 utgörs av övningar såväl individuellt som i grupp, självständigt arbete med den egna
uppsatsen samt uppsatshandledning. Handledning ges vid schemalagda handledningstillfällen, främst via Cambro. Handledning ges endast under den första termin den studerande är registrerad på kursen. Momentet avslutas med examinerande uppsatsseminarier.
Examination av moment 1 sker genom individuella inlämningsuppgifter samt deltagande vid seminarier.
Examination av moment 2 sker genom:
1. skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp
2. en vetenskaplig uppsats
3. presentation och diskussion kring den egna uppsatsen vid ett seminarium
4. opposition på en annan students uppsats vid ett seminarium
Som betyg på uppsatsen ges VG, G eller U. Som betyg på inlämningsuppgifter, presentation samt
opposition ges G eller U. Betyg på uppsatsen ges först när denna har presenterats muntligt på ett
seminarium.
Som betyg på hela kursen ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För betyget godkänd på
kursen erfordras minst betyget godkänd på bägge ingående kursmoment. För betyget väl godkänd
på kursen erfordras minst betyget godkänd på moment 1 och att moment 2 har bedömts som väl
godkänt.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att resultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid den institution det gäller.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter
förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet.
Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om
tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett
avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till
Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om
tillgodoräknande avslås.
Kursen avslutas med en kursvärdering.
Den digitala patienten
Birkler Jacob, Dahl Mads Ronald
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 123 s. :
ISBN: 9789147106561
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valda artiklar och Internetkällor tillkommer
Uppsatshandbok : [hur du lyckas med din uppsats]
Ekengren Ann-Marie, Hinnfors Jonas
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 138 s. :
ISBN: 978-91-44-07490-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Esaiasson Peter
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2012 : 415 s. :
ISBN: 978-91-39-11217-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valda artiklar och Internetkällor tillkommer