Engelskt namn: Basic Course in Social Science Analysis
Denna kursplan gäller: 2007-07-02 och tillsvidare
Kurskod: 2EH024
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Ekonomisk historia: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia
Beslutad av: Prefekten, 2007-03-15
Baskursen ges gemensamt av institutionerna för ekonomisk historia, informatik, pedagogik, sociologi och statsvetenskap. Baskursen behandlar olika samhällsvetenskapliga teorier som används för att förklara ekonomisk utveckling och samhällsförändring efter 1900, med tyngdpunkt i kommunikationssystemens framväxt och särdrag. Baskursen ger grundläggande förmåga att självständigt formulera ett samhällsvetenskapligt problem och förbereda en avgränsad undersökning av detta. För detta ges även grundläggande kunskaper i tillämpad samhällsvetenskaplig metod samt fördjupad förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en skriftlig rapport. Nedan ges en kort beskrivning av momentinnehållet.
Moment 1: Kommunikation, teknik och samhällsförändring, 15hp
Momentet handlar om att utifrån ekonomisk historia och informatiks områden studera skilda perspektiv på det långsiktiga samspelet mellan samhälle, ekonomi och teknologisk förändring, speciellt med fokus på kommunikationsteknik. I ekonomisk historia ligger tonvikten vid att diskutera relationerna mellan samhälle och teknik och i informatik betonas relationerna mellan tekniken, dess användningsområden och användarna.
Moment 2: Samhällsvetenskapliga teman i teori och praktik, 15hp
Momentet skildrar teori, studieobjekt och metoder genom exempel från olika samhällsvetenskapliga discipliner. Det sker genom att undervisningen ges gemensamt av pedagogik, statskunskap och sociologi. momentet syftar även till att tillämpa perspektiven från moment 1 och 2 genom att producera och ventilera en vetenskaplig text..
Efter avslutad kurs skall de studerande kunna:
Moment 1: Kommunikation, teknik och samhällsförändring, 15hp
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om och förståelse för det långsiktiga samspelet mellan samhälle och ekonomisk samt teknologisk förändring.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att grundläggande använda samhällsvetenskapliga teorier för att förklara världsekonomins förändring efter 1900 samt kommunikationssystemens framväxt och särdrag.
- kunna beskriva vad olika former av IKT-användning betyder med avseende på konsekvenser för samhälle, organisation och individ.
- kunna genomföra grundläggande informationssökning.
- visa förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en kortare skriftlig rapport.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa ett kritiskt och reflexivt förhållningssätt gentemot samhällsforskningens relation till samhällsutvecklingen.
- visa insikt och medvetenhet om sitt behov av ytterligare kunskap inom olika samhällsområden.
Moment 2: Samhällsvetenskaplig tematik i teori och praktik, 15hp
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse för det långsiktiga samspelet mellan samhälle och ekonomisk samt teknologisk förändring.
Färdighet och förmåga
- diskutera statsvetenskapliga frågeställningar utifrån en rad grundläggande teoretiska perspektiv, samt översiktligt beskriva det svenska politiska systemet och dess förvaltning.
- diskutera sociologiska frågeställningar utifrån en rad grundläggande teoretiska perspektiv.
- kunna redogöra för pedagogikens problemområde, samt beskriva och diskutera utbildning och lärande med hjälp av teoretiska perspektiv inom disciplinen pedagogik.
- visa förmåga att självständigt formulera ett samhällsvetenskapligt problem.
- visa grundläggande kunskaper i tillämpad samhällsvetenskaplig metod.
- visa förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en längre skriftlig rapport.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förhålla sig kritiskt och balanserat till olika tolkningar av samhällsvetenskapliga forskningsresultat.
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier i grupp eller enskilt.
Studenterna examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje kurs prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor vid institutionen för ekonomisk historia beslutar om tillgodoräknande av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Sverige - en social och ekonomisk historia
Morell Mats, Hedenborg Susanna (red.)
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 432 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32016-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03915-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pollard Sidney
The international economy since 1945
London : Routledge : 1997 : 127 s. :
ISBN: 0-415-14067-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Internetgalaxen : reflektioner om Internet, ekonomi och samhälle
Castells Manuel, Sandin Gunnar
Göteborg : Daidalos : 2002 : 295 s. :
ISBN: 91-7173-166-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer ett antal artiklar enligt lärares anvisningar
Berger Peter L.
Invitation till sociologi : ett humanistiskt perspektiv
4. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-518-3958-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå hur man deltar via redskap i en lärgenskap
Jaldemark J, Lindberg J.O., Olofsson A.D.
Ingår i:
Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 248 s. :
Obligatorisk
Nilsson Peter
Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv.
Umeå Universitet, Pedagogiska Institutionen. : 2005 :
Obligatorisk
Rothstein Bo
Sociala fällor och tillitens problem
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2003 : 326 s. :
ISBN: 91-7150-852-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer artikelkpmpendium om ca 800 sidor