Huvudområden och successiv fördjupning:
Ekonomisk historia: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia
Beslutad av: IS, 2007-03-15
Reviderad av: Prefektbeslut, 2011-12-21
Innehåll
Kursen behandlar historiska aspekter på transport- och kommunikationssektorernas inverkan på tillväxt och välfärd under 1900-talet, från global till lokal nivå men med fokus på den svenska utvecklingen. Kursen behandlar även de metoder och teorier som krävs för att analysera ekonomisk förändring och konsekvenser av regional- och transportpolitiska beslut. Organiseringen av transportsektorn, dess reglering och förändringen av inflytandet mellan stat och marknad under olika perioder i olika länder är ett centralt problemområde som studeras.
Förväntade studieresultat
Efter kursen ska den studerande ha: - Fördjupade kunskaper om internationaliseringens betydelse för nationell och regional transportutveckling och ekonomiska utveckling. - Fördjupade kunskaper om olika institutionella teorier och begrepp samt känna till deras betydelse som analytiska redskap. - Fördjupade kunskaper om den svenska transportsektorns och transportpolitikens utveckling. - Förmåga att självständigt utföra enklare utredningar och utvärderingar av transportpolitikens betydelse för den svenska utvecklingen.
Behörighetskrav
Univ: 90 hp i något av följande huvudområden; nationalekonomi, ekonomisk historia, kulturgeografi, informatik, statistik, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap eller motsvarande varav fullgjort examensarbete omfattande 15 hp En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar och seminarier. Studenterna analyserar artiklar, material, litteratur och väljer metod och teoretiskt angreppssätt för att lösa inlämningsuppgifter, vilket sker under handledning. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen.
Examination
Examinationen sker normalt genom skriftliga prov, aktivt deltagande i seminarier och andra former av inlämningsuppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 4
Dobbin Frank Forging industrial policy : the United States, Britain, and France in the railway age Cambridge : Cambridge University Press : 1994 : 262 s. : ISBN: 0-521-45121-3 ; CIP entry Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dunlavy Colleen A. Politics and industrialization : early railroads in the United States and Prussia Princeton, N.J. : Princeton University Press : cop. 1994 : 303 s. : ISBN: 0-691-04769-3 ; CIP entry : $39.50 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Fogel Robert W Notes on the Social Savings Controversy Ingår i: The journal of economic history. [Atlanta] : Economic History Association : 1941- : 39 : sid. 1-54 : Obligatorisk
Heckscher Eli F. Till belysning af järnvägarnas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling Stockholm : 1907 : 171 s. : Obligatorisk
Krantz Olle Studier i svensk godstransportutveckling med särskild hänsyn till lastbilismens expansion efter 1920 Lund : Studentlitt. : 1972 : 235 s. : ISBN: 91-44-08841-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lyth Peter J. Institutional change and European air transport, 1910-1985 Ingår i: Evolutionary economics and path dependence Cheltenham : Edward Elgar : cop. 1997 : 227 s. : Obligatorisk
Millward Robert Private and public enterprise in Europe : energy, telecommunications and transport, 1830-1990 Cambridge : Cambridge University Press : 2005 : xix, 351 s. : ISBN: 0-521-83524-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Transport in the industrial revolution Aldcroft Derek H., Freeman Michael John, Albert William Manchester : Manchester U.P. : cop. 1983 : a 227 s. : ISBN: 0-7190-0839-5 (inb.) ; £17.50 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ville Simon P. Transport and the development of the European economy, 1750-1918 London : Macmillan : 1990 : 252 s. : ISBN: 0-333-43602-4 ; £35.00 : CIP entry (June) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar kring specialfrågor tillkommer och väljs i samråd med läraren