"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Makroekonomi, 15 hp

Engelskt namn: Macroeconomics

Denna kursplan gäller: 2023-08-21 och tillsvidare

Kurskod: 2EC103

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Nationalekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Nationalekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2023-06-22

Innehåll

Det övergripande syftet med denna kurs är att introducera studenten till makroekonomisk teori, dvs. ge en god förståelse för ekonomins funktionssätt på kort och lång sikt, samt att analysera finans- och penningpolitikens möjligheter och begränsningar. Kursen består av tre moduler.

Modul 1: Ekonomisk tillväxt, fördelning och hållbarhet (5 hp)

Modulen inleds med en introduktion till långsiktig ekonomisk tillväxt och relaterade frågor som inkomstfördelning, levnadsstandard och hållbarhet. Därefter följer en genomgång av begrepp som är centrala för att analysera långsiktig tillväxt såsom sparande, kapitalackumulering och teknisk utveckling. Modulen tar också upp ämnen relaterade till teknologisk utveckling och dess inverkan på arbetsmarknaden och levnadsstandard.

Modul 2: Arbetsmarknaden och den finansiella sektorn (5 hp)

I denna modul fokuserar vi på två centrala marknader i makroekonomisk analys, och börjar med att introducera arbetsmarknaden och dess roll för att förstå utbudssidan av ekonomin. Därefter studeras penningmarknaden och centralbankens roll i ekonomin. Räntebildningen samt kopplingen mellan det privata banksystemet och centralbanken behandlas också. Denna modul omfattar även grunderna för tillgångsprissättning samt finansiella bubblor.

Modul 3: Makroekonomisk politik (5 hp)

Denna modul behandlar ekonomiska chocker och konjunktursvängningar samt finans- och penningpolitikens roll. Här introduceras modeller som kan användas för att analysera aggregerat utbud och aggregerad efterfrågan på kort och medellång sikt. Denna del av kursen behandlar även den öppna ekonomin och hur reala och finansiella flöden återspeglas i betalningsbalansen. Valutakursbestämning och internationella finansmarknader omfattas också. Olika former av ekonomiska kriser och hur det ekonomisk-politiska ramverket kan utformas studeras också i denna modul

Förväntade studieresultat

Modul 1. Ekonomisk tillväxt, fördelning och hållbarhet (5 hp)

Efter genomgången modul förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Definiera och beräkna nivåer och förändringar i materiell välfärd över tid och mellan individer såväl som mellan länder.
  • Förklara de bestämningsfaktorer som ligger till grund för långsiktig ekonomisk tillväxt.
  • Förklara hur sparande, teknologisk utveckling och befolkningstillväxt påverkar inkomstfördelningen i ekonomin och ett lands materiella välfärd på lång sikt.
  • Beskriva de komponenter som utgör aggregerad produktion och efterfrågan.
  • Förklara samspelet mellan den teknologisk utveckling och arbetsmarknaden på lång sikt och dess konsekvenser för levnadsstandarden.
  • Kommunicera muntligt och skriftligt kursens centrala begrepp på engelska.

Färdigheter och förmågor

  • Diskutera och problematisera möjliga konflikter mellan ekonomisk tillväxt och social/miljömässig hållbarhet.

Modul 2. Arbetsmarknaden och den finansiella sektorn (5 hp)

Efter genomgången modul förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara bestämningsfaktorerna för lönebestämning och prissättning.
  • Förklara orsakerna till, och konsekvenserna av arbetslöshet.
  • Förklara begreppen intertemporalt konsumtionsbeslut och konsumtionsutjämning.
  • Förklara kreditmarknadens roll och funktion.
  • Förklara prisbestämning på finansiella marknader och förklara orsakerna till finansiella bubblor på tillgångsmarknader.
  • Förklara centralbankens och det privata banksystemets roller och samspelet mellan det privata banksystemet och centralbanken.

Modul 3. Makroekonomisk politik (5 hp)

Efter genomgången modul förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  1. Förklara och illustrera kort- och långsiktiga effekter av ekonomiska chocker på BNP.
  2. Förklara och illustrera samspelet mellan varu- och penningmarknaderna på kort och lång sikt samt beskriva penning- och finanspolitikens möjligheter och begränsningar som instrument för att stabilisera BNP i slutna och öppna ekonomier.
  3. Förklara sambanden mellan en ekonomis produktion, inflation och arbetslöshet.
  4. Förklara centralbankernas penningpolitiska genomförande och räntebildning.

Färdigheter och förmågor

  1. Tillämpa makroekonomiska modeller på relevanta och aktuella ekonomiska problem.
  2. Beskriva den nuvarande ekonomiska situationen i Sverige och föreslå möjliga alternativ för aktiv stabiliseringspolitik.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examinationen i den första modulen består av en inlämningsuppgift och seminarier. Modul två och tre examineras genom seminarier och individuell skriftlig salstentamen. Resultaten från seminarierna är endast giltiga under innevarande termin.

På kursen används följande betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

En student som har underkänts på en examination vid två provtillfällen har rätt att vid nästa omprovstillfälle få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Akademisk integritet och fusk

Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.