"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skolbibliotek i teori och praktik, 7,5 hp

Engelskt namn: School libraries in theoretical and practical perspective

Denna kursplan gäller: 2022-09-12 och tillsvidare

Kurskod: 2BV031

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2017-11-08

Reviderad av: Prefekten, 2022-09-16

Innehåll

Denna kurs erbjuder en introduktion på avancerad nivå till studier av skolbibliotek i teori och praktik. Kursen vänder sig till redan verksamma skolbibliotekarier samt till utbildade bibliotekarier som är intresserade av skolbibliotek. Utifrån aktuell forskning om skolbibliotek avser kursen att erbjuda en plattform för praktiskt erfarenhetsutbyte som diskuteras i teoretisk belysning. Teman som fokuseras är skolbibliotekets historia och nuläge, skolbibliotekets uppdrag och organisatoriska kontext, medie- och informationskunnighet, läsfrämjande samt skolbibliotekets pedagogiska framtidsutmaningar. Undervisningen sker i form av introducerande föreläsningar, individuella litteraturstudier och gemensamma diskussionsseminarier. Kursen examineras i
form av ett självständigt fördjupningsarbete som presenteras vid ett konferensliknande slutseminarium.

Förväntade studieresultat

För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende kunskap och förståelse:

  • ha kännedom om aktuell forskning om skolbibliotek
  • kunna redogöra för historiska, organisatoriska och pedagogiska aspekter av skolbiblioteksverksamhet

För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende färdighet och förmåga:

  • kunna applicera teoretiska insikter för att uppnå en djupare förståelse för praktiskt skolbiblioteksarbete
  • kunna självständigt ringa in, analysera samt skriftligt och muntligt redogöra för ett fördjupningstema inom kursens område

För godkänt resultat ska den studerande efter avslutad kurs avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • kunna självständigt värdera och förhålla sig till skolbiblioteksforskning
  • kunna diskutera etiska dilemman som berör skolbiblioteksverksamhet
  • kunna tillämpa en bred kritisk blick på ett valt fördjupningstema inom skolbiblioteksområdet

Behörighetskrav

Kandidatexamen i Biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande samt Engelska B/6 och Svenska B/3 för grundläggande behörighet för högskolestudier. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Aktivt deltagande vid samtliga seminarier är obligatoriskt.

Examination

Examinationen sker dels genom aktivt deltagande vid samtliga seminarier, dels genom författande av en självständig fördjupningsuppgift. Vid frånvaro från obligatoriska seminarier utgår skriftliga ersättningsuppgifter.

På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. Gällande kriterium är att utsatt inlämningstid beaktas vid betygssättning. För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. Om studenten erhåller betyget Underkänd vid inlämnande ersättningsuppgifter sker kompletterande uppgifter i samråd med undervisande lärare enligt en fastställd tidsplan.

Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid därefter. Ett tredje tentamenstillfälle erbjuds en gång per år. Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".

www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
 

Litteratur

  • Giltig från: 2025 vecka 2

    Andersson Jonas
    Med läsning som mål : om metoder och forskning på det läsfrämjande området
    Stockholm : Statens kulturråd : [2015] : 128 sidor :
    Fritt tillgänglig via Kulturrådets hemsida
    ISBN: 978-91-87583-07-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson Catrin
    Fokusbibliotek : en utvecklingsmodell för bibliotek i grundskolan
    Lund : BTJ förlag : 2016 : 73 s. :
    ISBN: 978-91-7018-806-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den femte statsmakten : bibliotekens roll för demokrati, utbildning, tillgänglighet och digitalisering
    Fichtelius Erik, Enarson Eva, Hansson Krister, Klein Jesper, Persson Christina
    [Stockholm] : Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 2017 : 472 sidor :
    ISBN: 978-91-7000-341-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styra eller stödja? : svensk folkbibliotekspolitik under hundra år
    Frenander Anders, Lindberg Jenny
    Borås : Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås : 2012 : 352 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-978768-1-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gärdén Cecilia
    Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015
    [Stockholm] : Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 2017 : 1 onlineresurs (102 sidor) :
    Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
    Obligatorisk

    Kungliga biblioteket
    Skolbibliotek – hur ser det ut? En kartläggning inom ramen för den myndighetsöverskridande skolbiblioteksgruppen
    Kungliga biblioteket : 2016 :
    Länk
    Obligatorisk

    Kjersén Edman Lena
    Tala om böcker : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet
    Lund : BTJ förlag : 2013 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-7018-748-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kulthau Carol Collier
    Reflection on the Development of a Theoretical Perspective
    Ingår i:
    Theory development in the information sciences
    Austin : University of Texas Press : 2016. : 331 s. : sid. 68-86 :
    Obligatorisk

    Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: En forskarantologi
    Limberg Louise, Hampson Lundh Anna
    BTJ förlag, 2013 : 2013 :
    Obligatorisk

    Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning
    Rivano Eckerdal Johanna, Sundin Olof
    Stockholm : Svensk biblioteksförening : 2014 : 108 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197601221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    IFLA:s riktlinjer för skolbibliotek
    Schultz-Jones Barbara, Oberg Joanne
    Haag: International Federation of Library Associations and Institutions : 2015 :
    Obligatorisk

    Barns och ungas läsning : ett ansvar för hela samhället
    Stockholm : Norstedts juridik : 2018 : 290 sidor :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138248355
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haapalainen Marja
    Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018 - en översikt
    2019 :
    https://www.kb.se/Dokument/Folk-%20och%20skolbibliotekens%20medieförsörjning%202018.pdf

    Skolbiblioteket som pedagogisk resurs
    2018 :
    http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/skolbiblioteket-som-pedagogisk-resurs

    Läsandets årsringar : rapport och reflektioner om läsningens aktuella tillstånd i Sverige
    Nordlund Anna, Svedjedal Johan
    Stockholm : Svenska förläggareföreningen Ek.för. : [2020] : 86 sidor :
    Fritt nedladdningsbar via forlaggare.se
    ISBN: 9789198573343
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundin Olof
    Källkritik : människor, teknik och samhälle
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2024] : 181 sidor :
    ISBN: 9789151110776
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolbibliotek och lärande
    Limberg Louise, Hultgren Frances, Johansson Monika
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 198 sidor :
    ISBN: 9789144141749
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Paradoxes of media and information literacy. : the crisis of information
    Haider Jutta, Sundin Olof
    London : Routledge : [2022] : xiii, 159 pages :
    Online access for UMUB
    Obligatorisk

    Enstaka artiklar på engelska tillkommer, liksom litteratur i samband med det egna fördjupningsarbetet.

  • Giltig från: 2022 vecka 37

    Andersson Jonas
    Med läsning som mål : om metoder och forskning på det läsfrämjande området
    Stockholm : Statens kulturråd : [2015] : 128 sidor :
    Fritt tillgänglig via Kulturrådets hemsida
    ISBN: 978-91-87583-07-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Carlsson Ulla
    Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället : skolan och demokratin
    Göteborg : Nordicom : 2013 : 136 s. :
    ISBN: 978-91-86523-62-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eriksson Catrin
    Fokusbibliotek : en utvecklingsmodell för bibliotek i grundskolan
    Lund : BTJ förlag : 2016 : 73 s. :
    ISBN: 978-91-7018-806-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den femte statsmakten : bibliotekens roll för demokrati, utbildning, tillgänglighet och digitalisering
    Fichtelius Erik, Enarson Eva, Hansson Krister, Klein Jesper, Persson Christina
    [Stockholm] : Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 2017 : 472 sidor :
    ISBN: 978-91-7000-341-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styra eller stödja? : svensk folkbibliotekspolitik under hundra år
    Frenander Anders, Lindberg Jenny
    Borås : Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås : 2012 : 352 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-978768-1-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gärdén Cecilia
    Skolbibliotekets roll för elevers lärande : en forsknings- och kunskapsöversikt år 2010-2015
    [Stockholm] : Kungliga biblioteket, Nationell biblioteksstrategi : 2017 : 1 onlineresurs (102 sidor) :
    Fritt tillgänglig via KB:s webbplats
    Obligatorisk

    Algoritmer i samhället
    Haider Jutta, Sundin Olof
    Lund : Lunds Universitet : 2016 : 35 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Henning Ingmarsson Jenny
    Elevers kunskapsarbete i skolbiblioteket : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Nationella skolbiblioteksgruppen : 2010 : 68 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Kungliga biblioteket
    Skolbibliotek – hur ser det ut? En kartläggning inom ramen för den myndighetsöverskridande skolbiblioteksgruppen
    Kungliga biblioteket : 2016 :
    Länk
    Obligatorisk

    Kjersén Edman Lena
    Tala om böcker : boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet
    Lund : BTJ förlag : 2013 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-7018-748-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kulthau Carol Collier
    Reflection on the Development of a Theoretical Perspective
    Ingår i:
    Theory development in the information sciences
    Austin : University of Texas Press : 2016. : 331 s. : sid. 68-86 :
    Obligatorisk

    Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: En forskarantologi
    Limberg Louise, Hampson Lundh Anna
    BTJ förlag, 2013 : 2013 :
    Obligatorisk

    Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning
    Rivano Eckerdal Johanna, Sundin Olof
    Stockholm : Svensk biblioteksförening : 2014 : 108 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789197601221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rydbeck Kerstin (red.)
    Spelar skolbibliotek en roll? En presentation av fem projekt från en forskningscirkel om skolbibliotek
    Meddelanden från Institutionen för ABM vid Uppsala universitet, Nr.3, Uppsala Universitet : 2009 :
    Obligatorisk

    IFLA:s riktlinjer för skolbibliotek
    Schultz-Jones Barbara, Oberg Joanne
    Haag: International Federation of Library Associations and Institutions : 2015 :
    Obligatorisk

    Thomas Barbro
    Alla elever ska ha tillgång till ett skolbibliotek : en skolbibliotekspolitisk översikt
    Stockholm : Svensk biblioteksförening : 2013 : 76 s. :
    Obligatorisk

    Barns och ungas läsning : ett ansvar för hela samhället
    Stockholm : Norstedts juridik : 2018 : 290 sidor :
    Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
    ISBN: 9789138248355
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haapalainen Marja
    Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018 - en översikt
    2019 :
    https://www.kb.se/Dokument/Folk-%20och%20skolbibliotekens%20medieförsörjning%202018.pdf

    Skolbiblioteket som pedagogisk resurs
    2018 :
    http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/skolbiblioteket-som-pedagogisk-resurs

    Läsandets årsringar : rapport och reflektioner om läsningens aktuella tillstånd i Sverige
    Nordlund Anna, Svedjedal Johan
    Stockholm : Svenska förläggareföreningen Ek.för. : [2020] : 86 sidor :
    Fritt nedladdningsbar via forlaggare.se
    ISBN: 9789198573343
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Enstaka artiklar på engelska tillkommer, liksom litteratur i samband med det egna fördjupningsarbetet.